Vad för algätare

#1 - 26 augusti 2008 10:55
Nu har mitt akvarium på 222 liter varit igång i 3 veckor och de första brunalgerna har dykt upp. Börjar nu att fundera på att köpa någon liten fredlig algätare. Gärna en som inte gömmer sig jämt. Kompisarna i akvariet är just nu (samtliga ingick i akvarieköpet) 2 praktbotior, 6 kardinaltetror, 1 sorgmanteltetra, 1 mosaikgurami samt 1 svärdbärare.

Läste bland annat att Otocinclus var bra. Snälla ni som har egna erfarenheter av algätare tipsa mig om vad jag kan välja!
#2 - 26 augusti 2008 11:27
Jag skulle lätt skaffa två Ancistrus. De är helt klart bäst på alger även om de kan vara lite blyga imellanåt :p. Gömmer sig hela tiden gör de inte men eftersom de är främst nattaktiva är de ju inte vakna hela dagen ;)
#3 - 26 augusti 2008 11:29
Snällare fisk än otocinclus får man nog leta länge efter.:)
En mycket sympatisk fisk som trivs bäst om den har andra ottosar som polare.

Det man bör tänka på är att den är rätt känslig för dåliga vattenvärden och den första månaden som nyinsläppt i karet.

Mina ottosar uppskattar högt de algtabletter jag lägger i mina kar.

Även ancistrus är ju fredlig mot andra fisksorter men större och inte lika tolerant mot sin egen art av samma kön som ottosarna.

Hurpass de gömmer sig beror nog mycket på vilka associationer de får när man närmar sig karet. Vankas det algtabletter brukar mina hålla sig framme, både ottosar och ancistrus.:D

Annars är ju siamesiska algätare framme nästan jämt men de kanske inte är lika fredliga och de blir dessutom mycket större.
#4 - 26 augusti 2008 12:46
Tack för tipsen!
Både Otocinclus och Ancistrus verkar trevliga!:)
Funderar bara på hur man blir av med alla yngel efter Ancistrusarna. Har sett många säljannonser på dem. Kan det bli ett problem? Detta kanske även gäller Otocinlus?
#5 - 26 augusti 2008 12:51
Ancistrus ynglar betydligt lättare än Otocinclus men är betydligt flitigare på alger. Du kan kanske försöka få ett avtal med en fiskaffär i närheten att de tar ev. yngel eller så kan du skaffa två av samma kön.
Tror annars att Gulancistrusyngel är lättare att få sålt så det kan ju vara en idé.

Jag brukar rekomendera Otocinclus i småakvarier där inte Ancistrus kan vara.
#6 - 26 augusti 2008 13:26
Tackar!

Skall ta en titt på dem i en akvariebutik!
#7 - 27 augusti 2008 20:30
Man bör inte ha Praktbotia i akvarium mindre än 300 l har jag blivit uppläxad av Zoopet-experterna här.

Marsch ut till tanken o släpp ut dem! : )
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 27 augusti 2008 21:14
Bör väl också nämnas att ingen mal äter brunalger

Annons