jag göder med pmdd och EC och gör vattenbyte varje vecka så det kan det ju inte vara fel på.
EC drar upp näringsbehovet enormt och jag kan se karaktäristiska prickalger på vissa blad som är ett tydligt tecken på fosfatbrist. Vissa blad har karaktäristisk kaliumbrist.
Dvs du kan förmodligen gå upp i PMDD-dosering till dubbla mängden du doserar idag och kolla svärdsplantsresponsen. Dom är glupska som få.
Om jag ska ta bort de fula bladen så försvinner nästen hela plantan.
Ja men det beror väldigt mycket på vart du sätter gränsen för ett fult blad. Är växterna väldigt risiga rakt igenom kan det vara lite tufft att sätta den gränsen, men isåfall koncentrerar man sig på de absolut äldsta och mest algdrabbade bladen. Meningen är inte att man hugger ner hela plantan.
En liten lustig grej med just svärdsplantor är att man faktiskt *kan* klippa av alla bladen om rotsystemet är friskt. Då kommer den börja slänga ut nya blad som tokig, men det är naturligtvis inget jag rekommenderar i ditt fall.
Men om jag river upp den och planterar en ny med en gång?
Nej att böka omkring och rota upp växter är det sista du vill göra om du har Staghorn. Det kan gå om du gör ett vattenbyte samtidigt och har häverten i närheten av basen på plantan, men det är slöseri med en potentiellt frisk planta - för att inte tala om algrisken efteråt.