vad för alg?

#1 - 16 januari 2009 15:50
har fått dessa alger på framför allt mina svärdsplantor, och lite på en anubias. Vad är det och hur får jag bort dem? Ska ta bort svärdsplantorna snart för jag kan inte få dem att trivas men vill inte riskera att algerna sprider sig.
#2 - 16 januari 2009 15:56
Är karet relativt nystartat så är det nog Staghorn du fått, det är lite svårt att se. Isf kommer de att försvinna av sig själv efter ett tag när karet stabiliserat sig.
#3 - 16 januari 2009 16:05
det startades i augusti. Jag göder med pmdd och EC om det betyder något.
#4 - 16 januari 2009 16:06
Ok, då är det nog något annat, då Staghorn brukar komma tidigare.
Kanske defdac eller Azur tittar in i tråden och kan avgöra vad det då är för alg...
#5 - 16 januari 2009 16:18
ok tack! då väntar jag på dem.
#6 - 16 januari 2009 20:36
någon som vet något om detta?
#7 - 16 januari 2009 20:48
Ser det inte ut som toffs eller trådalger?
#8 - 16 januari 2009 23:09
Jag tycker också det ser ut som Staghorn.
Luktar det "jordigt" om du gnider algen mellan fingrarna? (isf är det Staghorn)
#9 - 17 januari 2009 10:54
Den är ganska så luktlös.
#10 - 17 januari 2009 11:24
Ja det är Staghorn. Smula sönder den mellan fingertopparna så känner du den karaktäristiska jorddoften.

Dom ser dock ganska ansträngda/livlösa ut. Om dom inte redan spridit sig så är nog faran över, för om dom trivs så sprider dom sig explositionsartat. Bladen dom sitter på ser inte jättevackra ut. Istället för att nypa bort algen och riskera sporutveckling så fimpa hela bladet.
#11 - 17 januari 2009 11:33
nej det är mest på några skadade blad som dem sitter på så det är inte så mycket alger. Jag ska ta bort hela svärdsplantan för den ser inte rolig ut. Den växer dåligt och malarna käkar på den. När jag köpte den nådde den upp till vattenytan men nu knappt till hälften av akvariet. Det är samma sak med en annan svärdsplanta i akvariet. Vet inte vad jag gör för fel.
#12 - 17 januari 2009 11:42
Jag avråder från att rota upp växter när du redan har problem med alger. Just Staghorn är sådana alger som reagerar mycket positivt på ammonium, och du får en liten ammoniumspik såfort du rotar upp växter. Mycket bättre att fimpa de fula bladen - plantan kommer sannolikt reagera med att börja skjuta ut nya blad.

Eftersom det är de äldre bladen som ser lite sunkiga ut är det sannolikt någon form av makrobrist (kväve, fosfor, kalium, magnesium etc). PMDD har bra ed dessa ämnen.
#13 - 17 januari 2009 11:57
jag göder med pmdd och EC och gör vattenbyte varje vecka så det kan det ju inte vara fel på. Om jag ska ta bort de fula bladen så försvinner nästen hela plantan. Men om jag river upp den och planterar en ny med en gång?
Bilagor:
#14 - 17 januari 2009 12:16

jag göder med pmdd och EC och gör vattenbyte varje vecka så det kan det ju inte vara fel på.

EC drar upp näringsbehovet enormt och jag kan se karaktäristiska prickalger på vissa blad som är ett tydligt tecken på fosfatbrist. Vissa blad har karaktäristisk kaliumbrist.

Dvs du kan förmodligen gå upp i PMDD-dosering till dubbla mängden du doserar idag och kolla svärdsplantsresponsen. Dom är glupska som få.

Om jag ska ta bort de fula bladen så försvinner nästen hela plantan.

Ja men det beror väldigt mycket på vart du sätter gränsen för ett fult blad. Är växterna väldigt risiga rakt igenom kan det vara lite tufft att sätta den gränsen, men isåfall koncentrerar man sig på de absolut äldsta och mest algdrabbade bladen. Meningen är inte att man hugger ner hela plantan.

En liten lustig grej med just svärdsplantor är att man faktiskt *kan* klippa av alla bladen om rotsystemet är friskt. Då kommer den börja slänga ut nya blad som tokig, men det är naturligtvis inget jag rekommenderar i ditt fall.

Men om jag river upp den och planterar en ny med en gång?

Nej att böka omkring och rota upp växter är det sista du vill göra om du har Staghorn. Det kan gå om du gör ett vattenbyte samtidigt och har häverten i närheten av basen på plantan, men det är slöseri med en potentiellt frisk planta - för att inte tala om algrisken efteråt.
#15 - 17 januari 2009 19:17
ok då provar jag ha i mer pmdd. Men ska jag verkligen ha i dubbelt på en gång eller ska jag ta i det i två omgångar? Dessa prickalger sätter de sig på glaset oxå? får lite mörka prickar på glaset som jag får ta bort varje vecka.
#16 - 17 januari 2009 19:29
Tror inte det spelar någon större roll om du kör enkel eller fulldos när du göder. Växtera kommer inte känna skillnad på det, förmodligen inte algerna heller. Skillnaden är att näringen kanske räcker längre.

Dessa prickalger sätter de sig på glaset oxå?

Jupp.
#17 - 17 januari 2009 19:44
Så då bör de prickarna försvinna om jag göder mer? Dessa nyheter låter mycket bra. Ska ansa och göda imorrn!
skickar med en helhetsbild på akvariet så man ser hur låga svärdsplantorna är! Men den stora växten till vänster växer så det knakar. Och anubiasen verkar må bra, bara angripen av tofsalger.
#18 - 16 februari 2009 19:37
verkar som om inte staghornen vill ge med sig. :( Det är inte jättemycket men det som finns går inte bort. Ska jag prova att ha i mer EC eller är det en dum idé?
#19 - 16 februari 2009 20:42
Var sätter dom sig? Din helhetsbild ger intrycket av en väldigt vämående växtburk.
#20 - 16 februari 2009 20:53
de sätter sig på svärdsplantorna och på den högra anubiasen samt ytters lite på den vänstra anubiasen. Svärdsplantorna har jag plockat ner rejält för ca 1 månad sedan. Sen har något blad i taget blivit angripet och det har jag tagit bort. Den högra klarade sig bra men den i mitten bytte jag ut idag för den va inte mycket kvar av. Jag vet att jag kan ha förvärrat saker och ting när jag rörde om lite men jag kände jag va tvungen att flytta lite meden jag gjorde vattenbytet pga fiskars revirstrider och jag ville flytta fram svärdplantorna där det va mer ljus.
#21 - 16 februari 2009 21:10
Ja att rota upp prylar brukar ge lite fler alger. Är det bara Staghorn borde dom ge med sig. Nyp av dom du ser varje gång du går förbi akvariet.
#22 - 17 februari 2009 18:03
Jag har nog också staghorn, precis som du trodde i en annan tråd dafdac.
Idag har jag grumsat runt i karet precis som någon nämnde att man inte skulle göra, det var ju dumt :)

Dafdac du skriver att man skall nypa av dom så gott man kan. du menar det man ser av algen då eller?

Annars ser mitt kar väldigt välmående ut tycker jag, så det kanske bara är övergående.

Här är bilder på algen och hela karet.
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1259572&postcount=467
#23 - 17 februari 2009 19:03
Ja akvariet ser kanonfrodigt ut så det där är jag ganska säker på är övergående. Så extremt drabbade blad som du visar på en bild är ingen idé att försöka rädda. Bara att fimpa hela bladet.

Ett "trick" jag gör när jag har algodling och en hel planta är totalt algbevuxen, och jag i princip inte kan hugga ner den utan att den dör är att helt enkelt låta den vara algbevuxen och ful och satsa helhjärtat på att göda som förr och sköta allt som vanligt på det sätt som alltid har funkat. Då brukar de fula algbevuxna växterna kunna skjuta nya fina algfria skott och sedan när dessa skott vuxit till sig ordenligt, typ en decimeter, då är det dags att börja göra sig av med den fula delen av plantan.

Kräver lite is i magen och lita till att sin stabila skötsel gör att algerna håller sig på mattan och inte sprider sig alltför mycket. Jag har haft en ganska otäck trådalgsodling nu ett tag sedan jag gjorde om min botten. Några veckor i streck så ficka jag riva ut nävar med trådalger men jag valde att ta det med ro och lita till att min tidigare skötselregim som funkat så bra skulle börja funka igen. Vilket den gjorde.

För några år sen hade jag börjat härja och experimentera vilt med PMDD-dosering och försöka järnbegränsa akvariet och hålla på med andra hyss för att missgynna trådalgerna men den tiden är förbi. Jag fortsatte precis som förr med samma höga järn/mikrodosering som tidigare som jag vet funkat bra.
#24 - 17 februari 2009 19:08
defdac skrev:
Ja akvariet ser kanonfrodigt ut så det där är jag ganska säker på är övergående. Så extremt drabbade blad som du visar på en bild är ingen idé att försöka rädda. Bara att fimpa hela bladet.

Ett "trick" jag gör när jag har algodling och en hel planta är totalt algbevuxen, och jag i princip inte kan hugga ner den utan att den dör är att helt enkelt låta den vara algbevuxen och ful och satsa helhjärtat på att göda som förr och sköta allt som vanligt på det sätt som alltid har funkat. Då brukar de fula algbevuxna växterna kunna skjuta nya fina algfria skott och sedan när dessa skott vuxit till sig ordenligt, typ en decimeter, då är det dags att börja göra sig av med den fula delen av plantan.

Kräver lite is i magen och lita till att sin stabila skötsel gör att algerna håller sig på mattan och inte sprider sig alltför mycket. Jag har haft en ganska otäck trådalgsodling nu ett tag sedan jag gjorde om min botten. Några veckor i streck så ficka jag riva ut nävar med trådalger men jag valde att ta det med ro och lita till att min tidigare skötselregim som funkat så bra skulle börja funka igen. Vilket den gjorde.

För några år sen hade jag börjat härja och experimentera vilt med PMDD-dosering och försöka järnbegränsa akvariet och hålla på med andra hyss för att missgynna trådalgerna men den tiden är förbi. Jag fortsatte precis som förr med samma höga järn/mikrodosering som tidigare som jag vet funkat bra.

Ok, tack för hjälpen, så skall jag göra! Lite vallneserian får lämna in nu då :)
#25 - 17 februari 2009 21:38
ok jag kör på som vanligt ett tag till så ger dem väll med sig. Prickalgerna som vi pratade om tidigare i tråden har försvunnit nu efter ökningen av gödning! Tack för hjälpen!
#26 - 5 mars 2009 23:10
durgnas skrev:
ok jag kör på som vanligt ett tag till så ger dem väll med sig. Prickalgerna som vi pratade om tidigare i tråden har försvunnit nu efter ökningen av gödning! Tack för hjälpen!

Hur ser det ut med staghornalgerna för dig nu?

Annons