Vad finns det för olika tesmetoder?

#1 - 4 september 2009 13:06
Hallå!

Jag undrar om man kan få lite tips och förslag på olika vattentester. Det enda jag har testat är mätstickor och tycker inte det känns särskilt exakt och säkert. Jag håller på att försöka sänka ph't lite med torv. Då är det ju en fördel om man kan se lite mer exakt vad värdena ligger på :)
#2 - 4 september 2009 14:47
jag tycker mätstickor är ganska så exakta iallafall :) om du vill veta exakt ph-väde kan du ju alltid köpa en ph-mätare men de kostar ju lite grann
#3 - 4 september 2009 14:49
Ja, det var det som jag var ute efter. Men om folk som har erfarenhet av vilka testare (märken och modeller)som man ska satsa på som är bra och enkla.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 september 2009 14:52
jag tycker mätstickor är ganska så exakta iallafall :) om du vill veta exakt ph-väde kan du ju alltid köpa en ph-mätare men de kostar ju lite grann

Nja vattentester är enligt min mening mer tillförlitliga än billiga digitala mätare. Köper man en digital mätare så måste den kunna kalibreras på minst 2 punkter annars är den rätt värdelös.
#5 - 4 september 2009 14:57
Nja vattentester är enligt min mening mer tillförlitliga än billiga digitala mätare. Köper man en digital mätare så måste den kunna kalibreras på minst 2 punkter annars är den rätt värdelös.

Ok, vad är det för vattentester man ska satsa på? Jag har idag skalarer, elliotciklider och papegojciklider. Men har nu en tanke på att köpa lite discus, men dom är ju ganska känsliga och därför vill jag ha lite koll på vattnet.
#6 - 4 september 2009 14:58
Det svåra med mätstickorna är att jag inte tycker färgerna stämmer med skalan man ska jämföra med... kanske jag som är färgblind?!? ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 4 september 2009 15:00
micket skrev:
Ok, vad är det för vattentester man ska satsa på? Jag har idag skalarer, elliotciklider och påfågelciklider. Men har nu en tanke på att köpa lite discus, men dom är ju ganska känsliga och därför vill jag ha lite koll på vattnet.

Tycker nog att de flesta vattentester är rätt bra.
Man bör definitivt ha pH, KH och nitrit. Antar att du inte tänker ha denna sammansättning i samma akvarium.
#8 - 4 september 2009 15:01
micket skrev:
Ok, vad är det för vattentester man ska satsa på? Jag har idag skalarer, elliotciklider och påfågelciklider. Men har nu en tanke på att köpa lite discus, men dom är ju ganska känsliga och därför vill jag ha lite koll på vattnet.

1. kh
2. no2
3. ph
#9 - 4 september 2009 15:02
Tycker nog att de flesta vattentester är rätt bra.

Man bör definitivt ha pH, KH och nitrit. Antar att du inte tänker ha denna sammansättning i samma akvarium.

Ok, tackar. Skulle det inte gå att ha dessa i samma akvarium?
#10 - 4 september 2009 15:16
Nu vet inte jag vad elliotciklid är för fisk men den lite försiktiga discusen ska inte gå med revirhävdande och aggressiva påfåglar! skalarer är väl däremot ganska vanligt sällskap!
#11 - 4 september 2009 15:20
åheim skrev:
Nu vet inte jag vad elliotciklid är för fisk men den lite försiktiga discusen ska inte gå med revirhävdande och aggressiva påfåglar! skalarer är väl däremot ganska vanligt sällskap!

Ojdå, jag skrev fel... papegojciklider har jag... inte påfåglar!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 4 september 2009 15:25
Påfåglar går i längden knappt att ha ihop med något annat - det skulle definitivt inte funka med diskus.
Eliotti vill ha högt pH, de övriga lågt - fast viktigare är att de vad gäller aggresivitet inte passar ihop
#13 - 4 september 2009 15:28
Påfåglar går i längden knappt att ha ihop med något annat - det skulle definitivt inte funka med diskus.

Eliotti vill ha högt pH, de övriga lågt - fast viktigare är att de vad gäller aggresivitet inte passar ihop

Jag skrev som sagt fel... det är papegojciklider jag har, inte påfåglar.
#14 - 4 september 2009 16:30
tyvärr gäller nog samma även för den... dessutom är det en malawiart och vill ha helt andra förhållanden!
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 4 september 2009 16:41
micket skrev:
Jag skrev som sagt fel... det är papegojciklider jag har, inte påfåglar.

Okej - antar att du menar den centralamerikanska hybriden. Den är inte lika tuff som påfåglar och skulle kunna hållas ihop med elliottin, men definitivt inte med diskus
#16 - 4 september 2009 16:50
Okej - antar att du menar den centralamerikanska hybriden. Den är inte lika tuff som påfåglar och skulle kunna hållas ihop med elliottin, men definitivt inte med diskus

Ja, Hoplarchus psittacus, är det jag har. Inte, Aristochromis christyi.

Ok, vad tråkigt att det inte funkar med diskus :(
#17 - 4 september 2009 16:50
åheim skrev:
tyvärr gäller nog samma även för den... dessutom är det en malawiart och vill ha helt andra förhållanden!

Hoplarchus psittacus, är det jag har. Inte, Aristochromis christyi.
Bilagor:
#18 - 4 september 2009 16:52
Tur att detta forum finns för oss nybörjare :D enormt bra att få så mycket hjälp... tack Kjell!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 4 september 2009 17:05
micket skrev:
Hoplarchus psittacus, är det jag har. Inte, Aristochromis christyi.

OK - ja den http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1258&SOK=1 är inte speciellt vanlig - idag är det väl den centralamerikanska korsningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845&SOK=1 som de flesta tänker på när papgojciklid nämns.
Psittacus skall åtminstone ha samma vattenvärden som diskus men är ändå för aggressiv för att de skall passa ihop
#20 - 4 september 2009 17:18
Jag använder inte stickor men för er som gör skall jag ge dagens spartips. Klipp dem på längden så varar de dubbelt så länge. hehe
#21 - 4 september 2009 17:20
Jag tycker inte hybriden ser klok ut! Gillar mina papegojor bättre. Jag får väl helt enkelt skaffa ett akvarium till om jag vill prova på discus. Några tips på idealiska mått för ett discuskar? Ska vara ganska högt antar jag!
#22 - 4 september 2009 17:21
Känns som jag glidit ifrån ämnet en smula :)

Annons