Ursprungligen skickat av defdac
[quote]
Kan mitt höjda ph vara ett bevis på att min mäsk håller på att ta slut.. Det kommer ju fortfarande blubbor.
Ja pH:t kommer sakta stiga ju lägre bubbeltakten blir. Växterna tar iofs också upp CO2 vilket också höjer pH:t. Mäter du pH:t mitt på dagen då fotosyntesen jobbar som mest har du absolut högst pH. Mäter du på morgonen innan lysrampen tänds har du lägst pH. Lyckas man pendla mellan 15-30 ppm med mäsk tror jag man har en så optimal mäsk som går att frambringa.
Och i om med att jag inte har fått kontroll över mina närningsbrist problem är det bra då att köra på fullt med co2?
Nej eftersom ökad CO2-halt kommer få växterna att försöka växa så mycket dom kan, med eller utan näring - och då uppkommer näringsbriserna. Växterna börjar bryta ner sig själva i desperat jakt på näringsämnen.
En rolig sak med din mikrobrist i Hygrophilan är att man ser ganska snabb förbättring såfort du doserar TMG. Den borde få bättre färg inom ett dygn om du doserar tillräckligt med TMG.
Allvarligare makrobrister är tråkigare. Dom läks aldrig. Bara att kapa dom bladen. Oftast äldre håliga/hårt ansatta blad.
[/quote]
Jag har själv ett ppm på Co2 som pendlar mellan 30-40 när jag använder mig av mäsk både till ett 70-liters och ett 105-liters!