VAd får man inte missa i "Akvarieväg" i Sthlm?

#1 - 20 april 2012 07:22
Ska upp till Sthlm en sväng snart. Tänkte ta en dag i akvaristikens tecken och åka runt o kolla lite. Vad finns det för schyssta affärer och finns det något större typ offentligt akvarium eller så?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 april 2012 07:26
Det finns 2 offentliga akvarier i Sth - bägge finns "recenserade" i "Offentliga akvarier" på Zoopet
#3 - 20 april 2012 09:07
Du måste helt klart spana in Akvarielagret i Bromma! Finns en artikel på Zoopet om dem och adressen finns på deras hemsida. Snuskigt dyrt, men med tanke på att du slipper lägga pengar på ett offentligt akvariums entréavgift kanske det jämnar ut sig. ;-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#4 - 20 april 2012 12:10
Det finns 2 offentliga akvarier i Sth - bägge finns "recenserade" i "Offentliga akvarier" på Zoopet

Tack ska kolla in!
#5 - 20 april 2012 12:11
Karl Holm skrev:
Du måste helt klart spana in Akvarielagret i Bromma! Finns en artikel på Zoopet om dem och adressen finns på deras hemsida. Snuskigt dyrt, men med tanke på att du slipper lägga pengar på ett offentligt akvariums entréavgift kanske det jämnar ut sig. ;-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Hinner nog båda:). Är akvarielagret "the shit" så att säga bland affärerna? :D
#6 - 20 april 2012 12:14
Får nog bli Aquaria vattenmuseum då eftersom jag varit på skansen..
#7 - 20 april 2012 15:12
laasesku skrev:
Hinner nog båda:). Är akvarielagret "the shit" så att säga bland affärerna? :D

Ja det är kanske en av de bättre. Vad gäller brett utbud. Dock lite salt.
Jag skulle dock rekommendera södermalmsakvarieaffär också. Särskilt när man går bakom och kollar den mer privata delen. Där finns mycket unikt av killis och dvärgciklider och en del annat. Han är trevligatt snacka med också. Dock säljer han knappast allt hqn har.
Om man gillar salt och afrikanska ciklider så är akvarieleasing i sundbyberg att rekommendera. Super trevlig personal.

Prisskillnader är ganska stora.
#8 - 20 april 2012 15:44
Aquaria vattenmuseum är trevligt:
http://www.pny.se/djurparker/aquaria.php

Skansenakvariet är också trevligt, men man måste tyvärr lösa dubbla inträden för att komma dit...
http://www.pny.se/djurparker/skansensakvarium.php
#9 - 20 april 2012 15:45
Södermalms akvarieaffär - yes!
Förutom fisken finns en hel del levande foder där för odling
#10 - 20 april 2012 16:45
Ojoj låter som det finns mycket gött! TAck för alla tipsen!
#11 - 20 april 2012 16:52
arken zoo - Vinsta.. har en del udda och ruggigt bra skick på fiskarna..
#12 - 20 april 2012 16:53
arken zoo - Vinsta.. har en del udda och ruggigt bra skick på fiskarna..

monster eller? :D
#13 - 20 april 2012 18:05
erikthur skrev:
Södermalms akvarieaffär - yes!

Förutom fisken finns en hel del levande foder där för odling

Och det ska tydligen vara någon utställning där den 5-6 maj fick jag reda på via utskick från akvarieföreningen.
#14 - 20 april 2012 18:17
laasesku skrev:
monster eller? :D

&feature=relmfu" target="_blank">
&feature=relmfu

bland annat.. :) men också generellt bara jävligt välskötta fiskar.. det är kul att se.. även jämfört med affärer med gott rykte är det väldigt bra fisk..
#15 - 20 april 2012 19:46
Jag tycker inte akvarielagret i Bromma är speciellt dyra, lite dyrare än de andra butikerna men de har en väldigt hög kvalité på produkterna så det jämnar ut sig :)
#16 - 20 april 2012 19:49
Akvarielagret i Bromma :D Det är najs ;)
#17 - 20 april 2012 23:39
Dom jag kan rekomendera är...

Triton Akvarium i Täby
90% salt men riktigt fina fiskar och trevlig personal.

Akvarielagret i Bromma
Stor mängd fiskar och tillbehör. Brukar kunna ta en stund att kolla igenom allt.

Bromma Zoo även det i Bromma
Har inte bara akvarie saker utan även till Hund, Katt och andra djur.

Det är dom butiker som jag och Tjejen brukar besöka på våra resor ner till STHLM
Har dock även halkat in på andra butiker med men inget man varit imponerad på.
Nästa resa ska dock Södermalms akvarieaffär besökas...
#18 - 21 april 2012 03:40
Bromma Zoo brukar kallas fiskauschwitz, små, ynkliga fiskar som inte alltid överlever veckan ut.

Akvarielagret har rykte om sig att vara ruskigt dyra, men det är mer ett rykte än verklighet. Kunnig personal dessutom, det är värt mycket.
Södermalms akvarieaffär är underbar att hänga i, bra kvalitet på fiskar, mycket räkor, och som sagt, ber man Janne om en tur bakom så får man se sånt man aldrig sett förr.
Båda ställena bör man ha gott om tid för att rätt kunna njuta.

Fridhems akvariaffär är också mycket besöksvärd.

Annons