Vad f*n är detta för vidrigt f*nskap??

#1 - 6 september 2007 22:14
Hittade detta vidriga lilla äckel i min trappuppgång idag.
Den var ca 5-7 cm stor...
Husspindel??
Hona, hane?

Förresten; vilken spindel är det som vi oftast kallar för kloakspindel? Är det husspindel???

Tacksam för svar!

För att se kräket jag fann, klicka på länken:
http://jewelryandbeads.be/P9060003.JPG

Ps; jag vågade inte gå närmare när jag fotade så bilden kanske inte är den bästa....
#2 - 6 september 2007 22:36
Husspindel, hane. Så här på hösten springer de runt och letar efter brudarna.

Brudarna är, förresten, det som kallas kloakspindel. De är större i kroppen, men har lite kortare ben, och man ser dem nästan aldrig pga att de inte behöver kubba omkring och leta efter grabbarna.
Guest
#3 - 6 september 2007 23:40
virrevirre skrev:
Hittade detta vidriga lilla äckel i min trappuppgång idag.

För att se kräket jag fann, klicka på länken:

http://jewelryandbeads.be/P9060003.JPG

Ps; jag vågade inte gå närmare när jag fotade så bilden kanske inte är den bästa....

Spindlar som är så vackra o graciösa!! Hur kan man säga att de är äckliga!
Ett mycket sunt nyttodjur som gärna får leva i mitt hem, till alla min kompisars förtret..:D:p
#4 - 7 september 2007 04:02
Näe, när dom sitter i ögonhöjd precis utanför ytterdörren och är 6cm i diameter så är dom väldigt icke-trevliga :)

//C
#5 - 7 september 2007 06:11
Den lilla plutten. Då skulle ni sett korsspindels-honan som följde med mig hem från gotland av misstag. Den var som en större grusklump och fick mig nästan att skita knäck i spiraler.
#6 - 7 september 2007 06:39
Anettejt skrev:
Spindlar som är så vackra o graciösa!! Hur kan man säga att de är äckliga!

Ett mycket sunt nyttodjur som gärna får leva i mitt hem, till alla min kompisars förtret..:D:p

Ge mig din adress så ska jag skicka den till dig, för hos mig behöver den stanna längre! HUHA!
#7 - 7 september 2007 06:42
Tack!

Azur skrev:
Husspindel, hane. Så här på hösten springer de runt och letar efter brudarna.

Brudarna är, förresten, det som kallas kloakspindel. De är större i kroppen, men har lite kortare ben, och man ser dem nästan aldrig pga att de inte behöver kubba omkring och leta efter grabbarna.

Tack för svaret! Nu vet jag i alla fall vad jag har för äckliga kryp här hemma... Hittade en sån förra sommaren i mitt badrum, och även då trodde jag att jag skulle skita ner mig... Den, precis som den igår, dog av en dos av Radar.... :p

Förresten; jag har hört att husspindlar vanligtvis är mkt mindre... Är detta nån form av mutation??
#8 - 7 september 2007 06:43
Radar? Haha. fan bara att slå asen med en hoprullad tidning. Förstöra miljön sådär ;)
Guest
#9 - 7 september 2007 12:16
Näe, när dom sitter i ögonhöjd precis utanför ytterdörren och är 6cm i diameter så är dom väldigt icke-trevliga :)

//C

Nema problema! ;)
Är uppväxt med skogsspindlar så "små" husspindlar bekommer mig inte alls...
De ser ut så här: http://www.wimnell.eu/foto/animals/spindel.jpg
Ganska dålig bild, finns mycket kraftigare exemplar..
#10 - 7 september 2007 13:07
Anettejt skrev:
Nema problema! ;)

Är uppväxt med skogsspindlar så "små" husspindlar bekommer mig inte alls...

De ser ut så här: http://www.wimnell.eu/foto/animals/spindel.jpg

Ganska dålig bild, finns mycket kraftigare exemplar..

Nä fy sjutton vad äcklig!

Små söta lyckospindlar på 1 mm är det som jag trivs bäst med! :D
#11 - 7 september 2007 14:07
Husspindlar kan bli rejält stora, hanarna kan ha en spännvidd över benen på 5-6 centimeter - jag har själv fått in ett sånt exemplar från Posten, där personalen hade *hört* den springa i lunchrummet, och naturligtvis trodde det var nåt som krupit ur ett paket.
#12 - 7 september 2007 19:26
azur: har alltid trott att såna där varit kloakspindlar..menar du att hanarna är husspindel och att honorna kallas för kloakspindel? de som bilden visar springer iaf FORT, skitsvåra att få tag i :)
#13 - 7 september 2007 19:29
Egentligen är både hona och hane Vanlig Husspindel, men honorna kallas ibland för kloakspindlar eftersom de gärna sitter i just kloaker och andra undanskymda utrymmen - bakom kylskåp, under bråte i källare etc... Faktiskt tror jag att enda gången jag själv sett honor var när jag praoade på kommunen och gick och öppnade kloakbrunnar.
#14 - 7 september 2007 21:06
Azur skrev:
Egentligen är både hona och hane Vanlig Husspindel, men honorna kallas ibland för kloakspindlar eftersom de gärna sitter i just kloaker och andra undanskymda utrymmen - bakom kylskåp, under bråte i källare etc... Faktiskt tror jag att enda gången jag själv sett honor var när jag praoade på kommunen och gick och öppnade kloakbrunnar.

Bakom kylskåp?? Ska jag behöva va rädd för dom i köket med?! HUHA!
Det räcker med att jag kollar 2 ggr innan jag går in på dass eftersom jag vet att jag haft såna äckliga kryp där innan...

Jag är helt övertygad om att de spindlarna kan bitas, och hårt dessutom... Men giftiga är de väl inte får man hoppas!
#15 - 7 september 2007 21:23
Se det som positivt om spindlarna sitter bakom kylskåpet. Då kan dom ta hand om dom där förbenade silverfiskarna. Biter inte särskilt hårt. Det räcker med kraftiga skinnhandskar.......
Bilagor:
Guest
#16 - 8 september 2007 12:57
virrevirre skrev:

Jag är helt övertygad om att de spindlarna kan bitas, och hårt dessutom... Men giftiga är de väl inte får man hoppas!

Jo du har säkert massor bakom ditt kylskåp, stora feta honor!
Givetvis bits de är är extremt giftiga, det är ju svenska spindlar...:p
Vad jag har hört kryper de fram på natten o biter alla som haft ihjäl deras syskon.;)

Jag som aldrig skadat en spindel, bortsett från att ha lyft ut de största på logen, går däremot fri...:)
#17 - 8 september 2007 15:18
När vi ändå pratar spindlar så tänkte jag berätta om en otäck & pinsam händelse för några år sedan :)

Jag hälsa på en kompis i Stockholm & vi skulle gå ut på krogen. Jag låna hennes dusch som innebär att man står i badkaret & duschar. Ett sånt där fyrkantigt minifönster stod öppet på glänt-det var ju en vacker sommardag :) I ögonvrån ser jag en stor mörk klump som inte var där när jag blötte håret. Tänkte inte mera på det & schamponera mig. Då ser jag plötsligt att det rör sig! [:o] Vänder mig om-skriker & sen minns jag inget mera förrän kompisens pojkvän står lutad över mig & slår mig lätt på kinderna samtidigt som han försöker skölja bort allt schampo & jag hör kompisen hysteriskt prata om att "kom ner & hämta den nu!" i telefon med någon. Tydligen hade grannen ovanpå spindelintresse med flera exemplar av fågelspindelar! Han hade någon dag tidigare ringt på & berättat att en av dom lyckats rymma så min kompis förstod ju att det var den som hade tittat in i hennes badrum. Jag svimma alltså, den var sjukt stor & hårig! Sen låg jag där i karet, avsvimmad & naken inför min kompis sambo! Aningen pinsamt alltså! Kan säga att efter det e jag meganoga med fönstret hos henne & ändå kollar jag badrummet innan jag lånar duschen igen :D

Så skratta nu på min bekostnad! Det bjuder jag på denna gången! :p

Mvh Eva
#18 - 8 september 2007 15:37
Lite komiskt kan man säga men dåligt av den som den rymt ifrån ändå. Tror jag fnissar lite i smyg sådär faktiskt
#19 - 8 september 2007 15:57
virrevirre skrev:

Det räcker med att jag kollar 2 ggr innan jag går in på dass eftersom jag vet att jag haft såna äckliga kryp där innan...

Du kan vara lugn, de är inte farliga för människor. Däremot är människor väldigt farliga för dem...
#20 - 8 september 2007 20:57
Hatar spindlar, dödar dom bara o ger dom till föda till min kampfisk...HATAR KRYP, de duger bara till föda!
#21 - 9 september 2007 02:34
Tänk vad mycket andra småkryp det skulle krylla av om bla spindlar inte fanns. Sen är dom ju bra som föda åt olika djur. Hade 3st vuxna honor av vanlig padda, B bufo, innan fridlysning. Under en säsong när jag slutade räkna hade dom smaskat i sig ca2600st. Men absolut inte kärrspindel och hoppspindlar. Dom är för fina och söta helt enkelt.
#22 - 9 september 2007 11:11
En intressant fråga är: varför är man rädd för och känner sig äcklad av ett djur som inte utgör något hot för oss människor? En teori är att spindelrädslan finns registrerad i vårt DNA och är ett arv från den tiden då våra förfäder och förmödrar levde i närheten av giftiga spindlar. Det finns givetvis människor som fortfarande lever på platser där det även finns giftiga spindlar, men det är inte fallet i Sverige. En intressant teori, som dock inte förklarar varför en del människor inte är rädda för spindlar.
#23 - 9 september 2007 15:24
batski skrev:
En intressant fråga är: varför är man rädd för och känner sig äcklad av ett djur som inte utgör något hot för oss människor? En teori är att spindelrädslan finns registrerad i vårt DND och är ett arv från den tiden då våra förfäder och förmödrar levde i närheten av giftiga spindlar. Det finns givetvis människor som fortfarande lever på platser där det även finns giftiga spindlar, men det är inte fallet i Sverige. En intressant teori, som dock inte förklarar varför en del människor inte är rädda för spindlar.

Du har rätt Batski =) Bra info faktist!
#24 - 9 september 2007 16:01
Jag är rädd för glassbilen. Det måste vara nån ny evolutionsgrej. ^^,

Samma sak som batski nämnde med spindlar gäller faktiskt ormar. Vem har inte hoppat till av en "sne" pinne nångång? ^^,
#25 - 9 september 2007 16:37
Fobier är inlärda, det är inte nåt man föds med, men det är olika svårt att lära sig att vara rädd för något. Det är väldigt ont om folk med bil- eller cigarett-fobi, t.ex., trots att det är verkliga hot, pga att det är svårt att lära sig bli rädd för dem, medan det är mycket enkelt att lära sig vara rädd för ormar och spindlar.

Den skillnaden i hur lätt det är att bli rädd för något verkar vara medfödd, och gissningsvis adaptiv.
#26 - 9 september 2007 17:04
Aircut64 skrev:
Du har rätt Batski =) Bra info faktist!

Det är ju bara en teori som jag finner intressant, men enligt Azur ska den inte stämma. I mitt förra inlägg ska det givetvis stå DNA och inte DND som jag råkade skriva ;) [:o]
Guest
#27 - 9 september 2007 23:25
Nej precis som Azur skriver så är alla fobier inlärda.
Detta har testats fram med hjälp av barn. (Såg det på teve för nån dag sen, ganska intressant när de utsatte en 2åring för en stor spindel, och barnet klappade den, men forskningen i sig var rätt vidrig då de framkallade fobier hos barn som en sorts test.:mad:)
Insekter o ormar skulle aldrig kunna skrämma mig, de är ju faktiskt ganska så mycket mindre än mig o klart räddare för mig med.
Det enda som kan skrämma mig är nog människor.
Varav en del med just spindelfobier. Fattar inte hur man kan vara rädd för något så litet, och som gagnar en själv...
#28 - 10 september 2007 06:51
Anettejt skrev:
Nej precis som Azur skriver så är alla fobier inlärda.

Detta har testats fram med hjälp av barn. (Såg det på teve för nån dag sen, ganska intressant när de utsatte en 2åring för en stor spindel, och barnet klappade den, men forskningen i sig var rätt vidrig då de framkallade fobier hos barn som en sorts test.:mad:)

Det är mycket vidrigt som har gjorts och görs i den heliga vetenskapens namn :(

Anettejt skrev:
Insekter o ormar skulle aldrig kunna skrämma mig, de är ju faktiskt ganska så mycket mindre än mig o klart räddare för mig med.

Det enda som kan skrämma mig är nog människor.

Varav en del med just spindelfobier. Fattar inte hur man kan vara rädd för något så litet, och som gagnar en själv...

Nu är det så att fobior inte är rationella till sin natur.
Guest
#29 - 10 september 2007 21:16
batski skrev:

Nu är det så att fobior inte är rationella till sin natur.

Nej och OK, rädd kan man ju få vara, men måste man döda dom för det?
Men det är väl typiskt människor, att ta död på något som individen inte tycker passar in i dens inskränkta värld.
I stället för att låta naturen ha sin gång, för spindlar är ju nyttodjur, och skadar oss knappast...
#30 - 11 september 2007 08:16
Anettejt skrev:
Nej och OK, rädd kan man ju få vara, men måste man döda dom för det?

Men det är väl typiskt människor, att ta död på något som individen inte tycker passar in i dens inskränkta värld.

I stället för att låta naturen ha sin gång, för spindlar är ju nyttodjur, och skadar oss knappast...

Ja och att de gång på gång lyckas döda dessa "farliga monster" utan att någonsin komma till skada själva borde ha lärt dem att de inte behöver vara rädda för dem ;)

Ok, skämt åsido, jag känner en person som är rädd för spindlar och jag har sett vad som händer när hon ser en spindel. Allt logiskt tänkande stängs av och skräck och panik tar helt över. Hon kan aldrig slappna av när hon t ex sitter ute i naturen och äter picknick. Det som skulle vara en trevlig och avslappnande aktivitet blir till ett stressmoment för både henne och hennes sällskap. Det kan INTE vara kul att leva med en sån rädsla. Det finns effektiv behandling mot såna irrationella rädslor, så jag tycker faktiskt att det är märkligt att inte fler söker hjälp för att bli av med en sån handikappande rädsla. Tänk vilken befrielse det måste vara!
#31 - 11 september 2007 11:09
batski skrev:
Det är mycket vidrigt som har gjorts och görs i den heliga vetenskapens namn :(
Å andra sidan är fobier också mycket lättbotade.
#32 - 11 september 2007 20:31
Virrevirre: Kan säga att dessa husspindlar bits, dock inte värre än ett myggbet. Hade massvis med dessa stora äckel när jag bodde hemma hos morsan i källaren. Är inte rädd för spindlar men när man sitter på datorn och ser i ögonvrån att det kommer något stort som en femkrona på golvet så kan man få ett litet spratt. Tur att flickvännen inte visste om dom....:D
Såg dock några riktigt äckliga saker på gotland någon typ av källarspindel som var jävligt stora, plus alla äckel som kom fram på nätterna.

//Mattias
#33 - 13 september 2007 10:27
batski skrev:
Jjag tycker faktiskt att det är märkligt att inte fler söker hjälp för att bli av med en sån handikappande rädsla.
Ja, men där tänker du rationellt. För den som har en fobi är vetskapen att behandlingen innebär att se t.ex. en spindel nog för att göra att de drar sig.
Sangos
#34 - 13 september 2007 10:42
Aircut64 skrev:
Hatar spindlar, dödar dom bara o ger dom till föda till min kampfisk...HATAR KRYP, de duger bara till föda!

Precis brukar fånga dem och släppa ned dem i 540 karet och låta guramisarna slåss om dem, ser ganska skönt ut när dem sliter dem i stycken[}:)], mycket underhållande, och säkert kul och näringsrikt för fisken...[:-92]
#35 - 13 september 2007 11:42
Nej vet du vad...!

Sangos skrev:
Precis brukar fånga dem och släppa ned dem i 540 karet och låta guramisarna slåss om dem, ser ganska skönt ut när dem sliter dem i stycken[}:)], mycket underhållande, och säkert kul och näringsrikt för fisken...[:-92]

Visserligen tycker jag de stora spindlarna är något rent ohyggligt otäcka, men att medvetet tortera dem till döds sådär.... :(
Sangos
#36 - 13 september 2007 12:45
Anemon skrev:
Visserligen tycker jag de stora spindlarna är något rent ohyggligt otäcka, men att medvetet tortera dem till döds sådär.... :(

Nä men vänta nu lite, Hold it !:confused:

Är det inte typ naturlig föda för fiskar, just spindlar insekter osv. Att jag sen erbjuder mina fiskar lite naturlig föda och lite naturlig jakt, är väl inte till att tortera spindlarna...Istället för att spola ned dem på dass, ger jag dem till mina fiskar som uppskattar lite variation i sin matkost. Är det lika mycket tortyr att samla annan levande föda typ Mygglarver osv, för det gör jag hela sommaren, har 2 st gamla oljefat på baksidan av huset halvtfyllda med vatten, där fångar jag mängder med mygglarver varje sommar som jag sen ger till mina fiskar, funderar även på att utöka det hela och börja frysa in mygglarver för att ha under vintern.

//Sangos
#37 - 13 september 2007 15:39
Azur skrev:
Ja, men där tänker du rationellt. För den som har en fobi är vetskapen att behandlingen innebär att se t.ex. en spindel nog för att göra att de drar sig.

Ja det är nog så som du säger.
#38 - 13 september 2007 15:51
Sangos skrev:
ser ganska skönt ut när dem sliter dem i stycken[}:)]

Så du tycker det ser skönt ut??? :eek:

Sangos skrev:
mycket underhållande, och säkert kul och näringsrikt för fisken...[:-92]

Nog med att det kan vara nyttigt för fiskarna att jaga, men underhållande??? Fy vad sadistiskt :mad:

Dessutom är det nog inte ofta som fiskar i naturen äter spindlar då dessa helst håller sig där det är torrt. Insekter och larver däremot är nog ganska vanliga bytesdjur för fiskar.

Jag hade nog inte vågat ge mina fiskar något som jag inte vet om de kan äta. Tänk om någon spindel/insekt skulle innehålla något som är giftigt för fiskarna.
Guest
#39 - 13 september 2007 23:18
Sangos skrev:
Är det inte typ naturlig föda för fiskar, just spindlar insekter osv.

Är det lika mycket tortyr att samla annan levande föda typ Mygglarver osv, för det gör jag hela sommaren,

Nej spindlar anses nog inte som naturlig föda till Guramis!
Kopplingen spindel/mygglarv begriper jag inte...
Det är ju nyttodjur VS skadedjur.

Sangos skrev:

Får jag fråga dig om du anser dig vara djurvän? Din beskrivning får mig att tvivla...
Begriper ni nu varför människor skrämmer mig?!!
#40 - 14 september 2007 09:02
En så där husspindel har jag i mitt sovrum, vi har gjort dealen om han stannar där uppe å sköter myggorna så har vi inga problem :D

har nån mindre variant som bor i köket med i min kaktus, den syns aldrig men jag hittar hans skal när han ömsar eller vad han gör

bor ju i ett myggträsk så jag välkomnar *mina* spindlar så länge dom ite tar över

kan berätta jag tror dom har humor med *fniss*
satt vid datorn och fick se nått komma fort ned mot golvet i ögonvrån, vart lite skraj men såg det var min spindel.
Jag bara föste tillbaka han till väggen via hans tråd sa åt han att hålla sig uppe i taket.
Sedan kom han närmre och gjorde samma sak nästan vid mitt huve, jag föste tillbaka han å sa nu stannar du där uppe.
Sedan kom han inte ner någe mer, är fullkomligt säker på han fnissa när han gjorde detta.

/eva
Guest
#41 - 15 september 2007 13:44
EvaLeva skrev:
En så där husspindel har jag i mitt sovrum, vi har gjort dealen om han stannar där uppe å sköter myggorna så har vi inga problem :D

/eva

Ha ha, nice!
Har med en deal med mina spindlar..
Fast är ganska säker på att det är för att de är så rädda för mig som det funkar.
Jag brukar knacka lite lätt i vägg eller golv när de kommer för nära min säng, för där vill jag inte ha dom. Då vänder de direkt. De anpassar sig sen till att hålla detta avstånd, för då slipper de vibrationerna som jag vet de reagerar starkt på.
Kommer här gäster så syns nästan aldrig spindlarna till, då de ger i från sig andra vibrationer i golvet när de går, vibrationer som inte är säkra för spindlarna.
Kommer jag gåendes så kan jag få hoppa över dom, de är helt orädda för mig.
Tramsigt tycker ni, men för mig handlar det om respekt. Sen är jag kanske för mycket djurvän med, men så länge de inte gör mig något, utan tvärtom, så begriper inte jag varför de inte kan få dela lite av mitt utrymme och få bo ombonat! :p:D;)

P.S Alla mina spindlar är i storlek 3-8cm! ;)
#42 - 16 september 2007 05:58
Anettejt skrev:
Ha ha, nice!

Har med en deal med mina spindlar..

Fast är ganska säker på att det är för att de är så rädda för mig som det funkar.

Jag brukar knacka lite lätt i vägg eller golv när de kommer för nära min säng, för där vill jag inte ha dom. Då vänder de direkt. De anpassar sig sen till att hålla detta avstånd, för då slipper de vibrationerna som jag vet de reagerar starkt på.

Kommer här gäster så syns nästan aldrig spindlarna till, då de ger i från sig andra vibrationer i golvet när de går, vibrationer som inte är säkra för spindlarna.

Kommer jag gåendes så kan jag få hoppa över dom, de är helt orädda för mig.

Tramsigt tycker ni, men för mig handlar det om respekt. Sen är jag kanske för mycket djurvän med, men så länge de inte gör mig något, utan tvärtom, så begriper inte jag varför de inte kan få dela lite av mitt utrymme och få bo ombonat! :p:D;)

P.S Alla mina spindlar är i storlek 3-8cm! ;)

Önskar att jag kunde ha en deal med mina äckliga spindlar, men de verkar helt ointresserade av att lyda mina regler, därför får de en stooor dusch radar när de inte gör jag som jag säger... [}:)]
Och JAAA ni kan kalla mig djurplågare! Jag är totalt livrädd för de äckliga sakerna! Och jag VET att jag är taskig mot de "stackars" spindlarna, men det struntar jag i, jag vill faktiskt inte veta av dom!

Och förresten; vart tar alla spindlar vägen på vintern? På sommaren finns de ju både inne och ute, men på vintern ser jag som sällan inomhus faktiskt...??
Snälla säg att de går i ide, så jag kan få lugn och ro!?!?
#43 - 16 september 2007 18:32
I somras såg jag ett gäng ungar på stranden som slog med påkar på något,jag blev nyfiken och gick fram och fann att dom stod och slog på en spindel .Den var garanterat 7cm matt svart med blanka prickar på ryggen.
Trodde det var någon som släppt ut en Tarantella . Jag lyckedes inte rädda den men fick som svar på beskrivningen att det var en Vattenspindel.:(
#44 - 26 september 2007 18:47
Haha

Anettejt skrev:
Jo du har säkert massor bakom ditt kylskåp, stora feta honor!

Givetvis bits de är är extremt giftiga, det är ju svenska spindlar...:p

Vad jag har hört kryper de fram på natten o biter alla som haft ihjäl deras syskon.;)

Vad taskigt! Men kul!!! Inte kan man bli så upprörd över de stackars krypen! De gör ju ingen skada, tvärtom. De enda jag har svårt för är fästingar, mn det beror mest på att jag plockat "miljontals" i år från min son, mina katter och mig själv
#45 - 26 september 2007 18:52
Usch

wlappis skrev:
I somras såg jag ett gäng ungar på stranden som slog med påkar på något,jag blev nyfiken och gick fram och fann att dom stod och slog på en spindel .Den var garanterat 7cm matt svart med blanka prickar på ryggen.

Trodde det var någon som släppt ut en Tarantella . Jag lyckedes inte rädda den men fick som svar på beskrivningen att det var en Vattenspindel.:(

Att föräldrar inte kan lära sina ungar att veta hut och respektera annat levande:mad:! Jag bände upp fingrarna på en unge vid vår badplats i somras då det gått upp för mig att den klump han slängde uppför ruschkanan och lät rulla ned, om och om igen, var en levande groda.
Den verkade inte vara skadad, så jag släppte den på en plast ungen inte såg. Han skrek som en spädgris, men när jag gick till hans föräldrar för att förklara vad som skett sa de att de inte brydde sig, varken om sonen eller grodan, tydligen. Trevligt.
#46 - 26 september 2007 21:39
Att föräldrar inte kan lära sina ungar att veta hut och respektera annat levande:mad:! Jag bände upp fingrarna på en unge vid vår badplats i somras då det gått upp för mig att den klump han slängde uppför ruschkanan och lät rulla ned, om och om igen, var en levande groda.

Fan vad hemskt :(

Den verkade inte vara skadad, så jag släppte den på en plast ungen inte såg. Han skrek som en spädgris, men när jag gick till hans föräldrar för att förklara vad som skett sa de att de inte brydde sig, varken om sonen eller grodan, tydligen. Trevligt.

Ja väldigt fina människor :mad: Hur ska de stackars barnen lära sig empati och respekt för andra med såna idioter till föräldrar?
#47 - 26 september 2007 21:48
Vår son, 4år, är snäll mot alla småkryp. Han är dessutom en jäkel på att se minsta lilla kryp tex inomhus så vi kan släppa ut den. Detta trots sina föräldrar....
#48 - 26 september 2007 22:00
eriahl skrev:
Vår son är snäll mot alla småkryp. Han är dessutom en jäkel på att se minsta lilla kryp tex inomhus så vi kan släppa ut den. Detta trots sina föräldrar....

Som Clint Eastwood då. Har läst att han brukar släppa ut de småkryp som han hittar hemma.
#49 - 28 september 2007 09:15
Husspindlar är mina favoritspindlar. Brukar mata honor under sommaren som har sina nät vid vår andra tomt (stenröse) och tycker det är mycket intressant att studera dem.
Hade även tagit in två stycken och hade i ett terrarium men släppte ut dem när en av dem fick massor av små bäbisspindlar som jag inte ville skulle ta sig ut i mitt rum.
Men de är smarta djur med olika sätt att attackera sitt byte på men siktar oftast att hugga mot nacken bakifrån. Den största honan rymmde 6 gånger de första 5 dagarna så den kom gående på väggen ibland men var lätt att fånga in. Sen stal hon nätet från den andra spindeln och rymmde inte mer efter det.
#50 - 28 september 2007 09:28
jag är också en sån person som kan slå till en människa om den skadar eller dödar ett djur utan någon anledning. Men insekter brukar jag inte reagera på om man dödar sålänge det inte är någonting specielt som t.ex ekoxar.
Spindlar är dock inte insekter och tycker inte om när de dödas av idiotiska människor som är 'rädda' för spindlarna. Då tycker jag att det är bättre att den människan dör istället för att h*n ska döda alla spindlar h*n ser.
Att mata djur med andra djur ser jag inte som nått fel eftersom det är naturligt.
Brukar mata vaktlarna med gräshoppor och så tar de en hel del andra insekter som kommer in i buren.
#51 - 2 oktober 2007 14:55
Kärrspindelhona

Här hemma har vi ett 20-tal Kärrspindlar i källaren, och jag är superglad att de finns där. Tar massor av andra kryp som jag absolut inte vill ha. Det roliga med dessa spindlar är att de inte ens är rädda av sig, skulle man stampa åt dem så skulle de förmodligen bara stampa tillbaka. Just denna är en av de mellanstora honorna med en kropp på 4 centimeter (Benen inte inräknade). Så länge de inte gör någon skada så får de bo kvar. Som sagt så håller de undan annat som är otrevligare. Men är man spindelrädd så är man, förstår att det inte är så trevligt med dessa springandes efter väggarna då.

http://www.fridaskoglund.se/fotoalbum/maj_2007/images/09.jpg
#52 - 2 oktober 2007 15:03
Kanske dax att kolla efter vattenläcka med så många i källaren. Kanske förstörde nattsömnen nu.... Har haft som "husdjur" matade bland annat med svärdbäraryngel.
#53 - 2 oktober 2007 15:40
Vilken vacker spindel!
#54 - 2 oktober 2007 16:13
eriahl skrev:
Kanske dax att kolla efter vattenläcka med så många i källaren. Kanske förstörde nattsömnen nu.... Har haft som "husdjur" matade bland annat med svärdbäraryngel.

Nej det är lätt att de blir så många när de inte har några fiender där nere. De försökar sig fort och får hur många ungar som helst som klättrar runt efter ett tag. Vissa drar vidare och vissa stannar kvar, vissa kommer in över vintern. Vi har en tjärn bara några kliv från tomten så det är inte så konstigt att de trivs. De lever ofta i vass och dyl. vid vattendrag men kliver också gärna upp på land och sätter bo. Lugn och fredlig mot oss, men duktig på att jaga smått, perfekt "husdjur" med andra ord
#55 - 2 oktober 2007 17:10
batski skrev:
En intressant fråga är: varför är man rädd för och känner sig äcklad av ett djur som inte utgör något hot för oss människor? En teori är att spindelrädslan finns registrerad i vårt DNA och är ett arv från den tiden då våra förfäder och förmödrar levde i närheten av giftiga spindlar. Det finns givetvis människor som fortfarande lever på platser där det även finns giftiga spindlar, men det är inte fallet i Sverige. En intressant teori, som dock inte förklarar varför en del människor inte är rädda för spindlar.

Jag har inte en aningn om varför jag är så maniskt rädd för spindlar. Jag VET ju att de inte kan göra mig ngt, men rädslan är ju inte logisk :)
#56 - 2 oktober 2007 18:41
qenzo skrev:
Jag har inte en aningn om varför jag är så maniskt rädd för spindlar. Jag VET ju att de inte kan göra mig ngt, men rädslan är ju inte logisk :)

Fast rädsla kan i andra fall vara logisk. Jag skulle garanterat bli rädd om jag plötsligt stod face to face med en krokodil för att jag VET att krokodiler kan vara farliga för människor.

Men när rädslor är till synes ologiska vill jag ändå tro att nånstans måste det finnas en logisk förklaraing.
#57 - 2 oktober 2007 19:43
Fobier i sig är logiska eftersom vårt undermedvetna talar om för oss att springa om krokodilen kommer. Detta tänkande har tagit över då vi räds saker som vi kanske inte borde, eller då rädslan går över styr och blir större/värre än vad som vore att tolka som normal för situationen.
#58 - 3 oktober 2007 00:25
Japp dom är riktigt fina. Enda fienderna dom har där är väl större exemplar än sig själva.
#59 - 8 oktober 2007 06:28
Zwitta skrev:
jag är också en sån person som kan slå till en människa om den skadar eller dödar ett djur utan någon anledning. Men insekter brukar jag inte reagera på om man dödar sålänge det inte är någonting specielt som t.ex ekoxar.

Spindlar är dock inte insekter och tycker inte om när de dödas av idiotiska människor som är 'rädda' för spindlarna. Då tycker jag att det är bättre att den människan dör istället för att h*n ska döda alla spindlar h*n ser.

Att mata djur med andra djur ser jag inte som nått fel eftersom det är naturligt.

Brukar mata vaktlarna med gräshoppor och så tar de en hel del andra insekter som kommer in i buren.

Så du skulle hellre se mig död än en spindel menar du?
Bara för att jag är maniskt rädd för spindlar?
Jo man tackar för den du!

Min fobi gäller faktiskt bara de där stora spindlarna, inte de lite mindre som är ungefär 4 mm.... Dom låter jag självklart vara, för jag vet att min katt tar dom istället...

Min rädsla är något jag dock försöker dölja för min son på 3,5 år, för jag vill inte att han ska bli som mig, och jag skulle aldrig tillåta honom plåga något djur.
SÅ DET SÅ!
#60 - 14 oktober 2007 15:09
Bäst är det ju när ingen dör, eller hur? :)

Annons