Vad bör mätas?

#1 - 5 augusti 2005 21:45
Nu under sommaren har jag jobbat som en gnu och har inte haft så mycket tid till övers för mina stackars fiskar. Följden har blivit att vattenbytena har blivit få, men stora. Två veckor eller till och med tre... hrm... har det gått emellan...
Hur som helst så mår fiskarna finemang verkar det som. Alla lever och är pigga. Lite fler alger har jag fått i akvariet, men annars inga större förändringar.
När jag väl bytte vattnet passade jag på att mäta nitrit och nitrat - normala värden på båda, d.v.s. ingen nitrit och ca 20 nitrat. Det tyder ju på att jag har klarat mig hyfsat trots slarvet, men nojjig som jag är så funderar jag på vad jag mer "bör" mäta.
Vad rekommenderar ni?
#2 - 5 augusti 2005 21:46
Skall väll vara ph då och kanske hårdhet på vattnet...
#3 - 5 augusti 2005 21:55
Tror du är i gott sommarsällskap Lenita!

Jag tycker inte du behöver mäta så mycket mer än så, för det borde räcka att du tittar på hur fiskarna mår. De är den bästa "tempvisarn" du har!! Skulle de flåsa, simma illa så finns det ju anledning att kolla men inte annars... Slappna du av och ta lite alger istället.... när du känner för det...;)
#4 - 5 augusti 2005 22:33
Tack för snälla svaren :o Skönt att höra att jag inte är ensam i sommarslarvet.
Jo fiskarna mår bra och de har till och med passat på att föröka sig. Några små ancistrusbebisar har det blivit, men jag gissar att inte många uppnår vuxen ålder med sex glupska praktbotior i akvariet...
#5 - 5 augusti 2005 23:17
[QUOTE=Lenita]Några små ancistrusbebisar har det blivit, men jag gissar att inte många uppnår vuxen ålder med sex glupska praktbotior i akvariet...[/QUOTE]
Det skall du inte ge dig på... Vad jag har hört så smakar ancistrusbebisar pyton. Det är i alla fall förklaringen jag fick när jag förundrade mig över att mina glupska slöjstjärtar inte knaprade upp våra yngel..... Alla överlevde!! (tror jag... nån enstaka gick säkert en våldsam död till mötes i pumpen...)
#6 - 7 augusti 2005 12:03
[QUOTE=Lenmar][QUOTE=Lenita]Några små ancistrusbebisar har det blivit, men jag gissar att inte många uppnår vuxen ålder med sex glupska praktbotior i akvariet...[/QUOTE]
Det skall du inte ge dig på... Vad jag har hört så smakar ancistrusbebisar pyton. Det är i alla fall förklaringen jag fick när jag förundrade mig över att mina glupska slöjstjärtar inte knaprade upp våra yngel..... Alla överlevde!! (tror jag... nån enstaka gick säkert en våldsam död till mötes i pumpen...)[/QUOTE]

Hoppla! Då kan det bli överbefolkat ganska snabbt med andra ord. Jag har ingen aning längre hur många malar jag har i mitt akvarium.... men tydligt är att det kommer bli för många. Synd det, då kanske jag måste skaffa mig ett till akvarium *suck* ;)

Annons