Vad bör man tänka på ?

#1 - 27 juli 2004 00:11
Hejsan !

Jag har hållit på med akvarium ett tag nu å har endast haft sötvatten för övrigt så har jag 12 akvarium så intresse finns :)
Jag hade tänkt att ta ett 400 liters akvarium å göra till saltvatten å ha nåra hitta nemo fisk i det.
Jag är helt ny på saltvatten så det jag behöver hjälp med här är vad bör man ha för grejjer osv osv osv.

Jag misstänker att det finns ett antal hjälpsidor på nätet om detta å ge mig gärna länk till dom också, gillar att läsa mig till kunskaper.

mvh
#2 - 27 juli 2004 08:11
Jag själv skulle starta ett saltvattensakvarium för ett tag sedan. Läste mycket och frågade mycket. Prova att hitta det utrustning som behövs begagnad då blir det mycket billigare.
Kolla även ditt mail.
#3 - 13 augusti 2004 10:37
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_topics.asp?FID=1
#4 - 13 augusti 2004 13:46
Det enda bra tipset jag kan ge nybörjaren är att köpa en bra bok och lära sig den vägen. Ingen som kan saltvatten kommer att rabbla upp allt man bör tänka på i ett forum, det tar för lång tid. Köp boken en månad innan planerad start och läs den från pärm till pärm. Efter det kan du använda den som uppslagsverk. Om det är något du inte förstår så kan du ta till forumet.
MVH
Magnus
#5 - 13 augusti 2004 14:54
Eller läsa på Saltvattensguiden..Se länk åvan..
/Lasse
#6 - 13 augusti 2004 15:24
Saltvattensguiden är en bra introduktion, men du hittar långt ifrån allt som du behöver veta. Dessutom ligger de flesta diskutioner i forumet på en alldeles för hög nivå för en nybörjare. Men det är väldigt bra som komplement, och ett bra forum att fråga i när man får problem.
MVH
Magnus
#7 - 16 augusti 2004 05:56
Korallrevsakvariet 1, 2, 3 och 4 är väldigt bra böcker. Vet inte om de är lite gamla, fast där står nog det mesta man behöver veta.

MVH Mazi
#8 - 16 augusti 2004 09:52
Bra boktips mazi, att den är på svenska väger klart upp att den är lite gammal. Det som fungerade då fungerar nu också, det finns dom inget skrivet om naturmetoden och om ballingsystemet. Men dessa ämnena är inte heller det första man behöver lära sig och det finns ganska så bra beskrivningar på nätet.

1an är väldigt svår att få tag på, men jag råkar veta att den finns inne just nu på herkules zoo i Göteborg.
MVH
Magnus
#9 - 16 augusti 2004 17:08
Det finns några korallrevsnaturböcker. Det står inget om akvarier, men jag lärde mig om bl.a. fotosyntes och vad zooxantheller var i en sån bok. Tror det var "korallrev- en annorlunda värld"

MVH Mazi

Annons