Vad bör jag tänka på?

#1 - 10 juli 2007 18:46
Har nu ett akvarium på 220 l men ska skaffa ett större, mellan 750 -1 000l. Förstår att jag behöver ha en betydligt större pump till detta, men vad är att rekomendera? Ser att det finns både inom- och utombordspumpar och att det är för och nackdelar med dessa. Något man får fundera över vilket som passar en själv bäst antar jag. Är det något annat jag behöver tänka på? Det verkar vara en liten vetanskap att få ett akvarium att fungera bra och det verkar som att det finns många fallgropar. Har lyckats ganska bar med mitt 220 l men är lite rädd att det ställs helt andra kvar på ett betydligt större? Är det så? // Carina
#2 - 10 juli 2007 18:52
nej det enda kravet är att man har ordentlig filtrering, precis som med ett mindre avarium! skall man ha ett så pass stort så måste man ha yttefilter eller en bakgrund fylld med filtermatta för att få den filteryta som krävs!
#3 - 10 juli 2007 18:58
Ett större kar är faktiskt enklare att få att fungera så det behöver du inte vara orolig för :)
#4 - 10 juli 2007 18:59
Jag är förälskad i dessa filter, otroligt lätta att hålla på med och går tyst! 2st ska du ha i så fall...
http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1

instruktionsvideo:
" target="_blank">
#5 - 10 juli 2007 19:06
Man hamnar i en annan prisklass på tillbehör ser jag :-)

Ska kolla runt lite på olika alternativ av filtrering. Har läst lite om nåt bottenfilter som verkar bra också.....eller är det ytterfilter som gäller?
#6 - 10 juli 2007 19:17
Kollade just på filen du bifogade Åheim och det filter verkade ju smidigt och bra. Tack för tipset :-) // Carina
#7 - 10 juli 2007 19:28
Nu blir jag lite mer förvirrad......ser att det handlar om både filtrering och cirkulation. I det akvariet jag har idag har jag en Fluval och den både renar och cirkulerar vattnet vad jag förstår. Om jag har ett större akvarium och ett ytterfilter behöver jag alltså även en cirkulationspump, vars enda syfte är att cirkulera vattent för syresättning? Har jag förstått det rätt då?
I dagsläget har jag förutom filtret en liten ytterpump som går till en typ syressten som bubblar upp vattnet på ytan. Detta räcker alltså inte om när jag har ett akvarium på över 700 l? // Carina
#8 - 10 juli 2007 19:48
Nej ytterfiltret cirkulerar vattnet så det syresätts (:
#9 - 10 juli 2007 20:28
Ett ytterfilter är ju inte ett måste bara för att det är större akvarium. Filterytan blir väl större men det finns innerfilter som räcker eller 2st innerfilter som man kör med och tex växelvis göra ren dom. Vad man än väljer bör man ha utblåset från filtret en liten bit under ytan och riktat mot ytan så det blir rörelse på den för syresättningen
#10 - 10 juli 2007 21:11
ja man kan ha innerfilter bara man ser till att ha minst 10L filtervolym till ett <700L akvarium!
#11 - 11 juli 2007 01:34
Alla sätt är bra bara dom funkar. Sen beror det dessutom på hur många och vad för fisk man stoppar i.
#12 - 11 juli 2007 08:10
beroende på vad du skall ha för bakgrund kan man ha filterkammare bakom den.
tex bakom BTN bakgrund eller limmad glasskiva.
#13 - 11 juli 2007 17:49
Det verkar finnas en massa alternativ och olika lösningar. Får sätta mig in i vad det innebär. Det finns mycket att lära iallafall :-) . Tack för alla goda råd// Carina

Annons