Jo, som svar på din ursprungliga fråga: Texascichliden och Jack Dempsey är naturliga arter, men de lever inte på samma plats.
Vanligen så finns spärrar så att närbesläktade arter som lever tillsammans i naturen inte korsar sig med varandra. Ibland korsar sig arter med varandra även i naturen, men då blir avkomman utkonkurrerad av någon av föräldra-arterna (det finns några undantag även från detta - men det är överkurs...). Flyttar man Jack Dempsey till ett ställe där det lever Texas-cichlider naturligt så kanske de kan fortplanta sig. Det är svårt att förutse om dom verkligen kommer göra det. Texascichlid-tjejerna tycker antagligen att Jack Dempsey är sååå fuul - jämfört med Texas-killarna.
Sedan är jag osäker på vilken art som kallas för Texas-cichlid i akvariehandeln i Sverige idag. Jag kan tänka mig att det är minst två olika arter som cirkulerar under det här namnet - varav den ena är Herichthys carpintis - men det finns säkert andra på zoopet som har koll... Den "äkta" Texas-cichliden - som lever i Texas bl a - förmodar jag är Herichthys cyanoguttatus. Om den finns i Sverige har jag ingen aning om.