Vad blir detta? Korsning?

#1 - 19 oktober 2006 06:28
Texas och Papegojciklid har lekt. Massor av ägg på flera stenar. Jack Dempsey har också lagt ägg. Nu är det cirkus i akvariet! Är det någon som haft lekande fiskar av olika sort? Papegojan är ju framavlad, men hur är det med Texas?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 19 oktober 2006 07:11
Korsningar av olika slag är inte så ovanligt
#3 - 19 oktober 2006 15:39
Har inte fiskar bra koll? Tror du att det blir något?
#4 - 19 oktober 2006 18:07
jag hade en salvini och en texas som lekte och det blev yngel en gång. Så det är fullt möjligt.
#5 - 19 oktober 2006 21:50
Men det är inte bra med korsningar! - om du inte behåller alla ynglen själv (men till vad nytta?).
#6 - 20 oktober 2006 15:05
kennelklubben?

Fisk som fisk? JAG har inte "parat i hop" firrarna. Bara undrar om det kan bli något?
#7 - 20 oktober 2006 16:21
Genom att släppa ihop närbesläktade fiskar som normalt inte lever tillsammans så har du parat ihop fiskarna. Är det fisk som fisk för dig är det bra, men du bör inte sälja eller ge bort fiskarna.
#8 - 20 oktober 2006 17:44
Nej. ska inte sälja.

Finns nog ingen större efterfrågan på dessa "hybridrer".
Det var inte min mening heller. undrade bara vad detta skulle bli?
#9 - 21 oktober 2006 19:27
Jo, som svar på din ursprungliga fråga: Texascichliden och Jack Dempsey är naturliga arter, men de lever inte på samma plats.

Vanligen så finns spärrar så att närbesläktade arter som lever tillsammans i naturen inte korsar sig med varandra. Ibland korsar sig arter med varandra även i naturen, men då blir avkomman utkonkurrerad av någon av föräldra-arterna (det finns några undantag även från detta - men det är överkurs...). Flyttar man Jack Dempsey till ett ställe där det lever Texas-cichlider naturligt så kanske de kan fortplanta sig. Det är svårt att förutse om dom verkligen kommer göra det. Texascichlid-tjejerna tycker antagligen att Jack Dempsey är sååå fuul - jämfört med Texas-killarna.

Sedan är jag osäker på vilken art som kallas för Texas-cichlid i akvariehandeln i Sverige idag. Jag kan tänka mig att det är minst två olika arter som cirkulerar under det här namnet - varav den ena är Herichthys carpintis - men det finns säkert andra på zoopet som har koll... Den "äkta" Texas-cichliden - som lever i Texas bl a - förmodar jag är Herichthys cyanoguttatus. Om den finns i Sverige har jag ingen aning om.
#10 - 22 oktober 2006 14:14
Japp, det var det.

Alla äggen "uppätna". Vem som var den skyldige får vi inte veta. Nu är det lungt i akvariet. Tack ändå för alla svar.
Guest
#11 - 22 oktober 2006 20:44
Jo, som svar på din ursprungliga fråga: Texascichliden och Jack Dempsey är naturliga arter, men de lever inte på samma plats.

Vanligen så finns spärrar så att närbesläktade arter som lever tillsammans i naturen inte korsar sig med varandra. Ibland korsar sig arter med varandra även i naturen, men då blir avkomman utkonkurrerad av någon av föräldra-arterna (det finns några undantag även från detta - men det är överkurs...). Flyttar man Jack Dempsey till ett ställe där det lever Texas-cichlider naturligt så kanske de kan fortplanta sig. Det är svårt att förutse om dom verkligen kommer göra det. Texascichlid-tjejerna tycker antagligen att Jack Dempsey är sååå fuul - jämfört med Texas-killarna.

Sedan är jag osäker på vilken art som kallas för Texas-cichlid i akvariehandeln i Sverige idag. Jag kan tänka mig att det är minst två olika arter som cirkulerar under det här namnet - varav den ena är Herichthys carpintis - men det finns säkert andra på zoopet som har koll... Den "äkta" Texas-cichliden - som lever i Texas bl a - förmodar jag är Herichthys cyanoguttatus. Om den finns i Sverige har jag ingen aning om.

Herichthys cyanoguttatus finns i sverige men långt ifrån lika stor omfattning som Herichthys carpintis
#12 - 29 oktober 2006 08:31
hmmm på snack om korsningar om de blir par av blue diamond och red scribbelt va blir avkoman? "blue malboro" :p eller de e mycket änklare på kamfiskar e fins en table över färgerna fråm föreldrar och va blir avkoman men med diskus fins de nåt sådant eller kan någon svara på frågan
#13 - 29 oktober 2006 09:18
Nedärvning är inte det enklaste. Även hos djur och växter där nedävningen är ganska välkänd finns det jokrar i leken. Leta reda på en lärobok i genetik och läs. Ju fler anlag som är inblandade desto mer komplicerat och svår-förutsägbart blir det. Speciellt med många recessiva anlag.

Exempel: Jag parar två svarta scalare som är syskon. En stor del av ynglen blir guldfärgade.
#14 - 29 oktober 2006 09:54
Om man tar diskusar av alla tänkbara odlingsvarianter och låter dem para sig som de vill kanske man efter några generationer får fiskar som börjar se naturliga ut igen. ;)
#15 - 29 oktober 2006 09:55
så de fins typ ingen chasn att vetea om man inte käner till deras hela historia men de hade vat coolt typ om man fick en koi discus eller en svart vitt men som du sa ingen schasn att man vet exact va de blir
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 29 oktober 2006 09:59
NoZ skrev:
så de fins typ ingen chasn att vetea om man inte käner till deras hela historia men de hade vat coolt typ om man fick en koi discus eller en svart vitt men som du sa ingen schasn att man vet exact va de blir

Att ta fram en ny stabil färgvariant kräver flera generationers odlande av någon som är kunnig i genetik.
Slumpmässiga korsningar betyder "fisksoppa"
#17 - 29 oktober 2006 10:54
k de va mera liksom va händer i sådana fall vem komer de att likan eller blir de inget e va mera så jag menade och med fisksoppa menas?
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 29 oktober 2006 11:06
NoZ skrev:
k de va mera liksom va händer i sådana fall vem komer de att likan eller blir de inget e va mera så jag menade och med fisksoppa menas?

Med fisksoppa menas att de kan likna vem som helst, ynglen kan sinsemellen bli väldigt olika etc. etc.
#19 - 29 oktober 2006 11:14
nice då behåler man de man tycker om andra gåvor och sålda föresten hittan en bra sida
http://www.discusnews.com/

Annons