Vad består dimman av ? och fler frågor :-)

#1 - 7 juli 2004 00:03
HAr låtit vårt nya 310 liters stå några dagar nu med sand och växter och pump , men inga fiskar.

men vattenytan är lite oljig , vad består denna "olja" av ? microorganismer ?

Jag har tvättat sanden 5 gånger för att få den helt utan damm så vattnet är 100% klart , så jag tror ej ytan är dammig.

sen undrar jag om bakteriefloran i filtret/pumpen kan byggas upp av sigsjälvt med bara sand/växter i akvariet eller om det behövs "skräp"
för att det skall börja bildas bakterier i filtret som kan bryta ner slaggprodukter ?

Ger det egentligen något att flytta akvarievatten från det befintliga akvariet till det nya ? tänkermig att den nya pumpen/filtret ej kan bryta ner föroreningarna i det vattnet...
#2 - 7 juli 2004 03:32
Oljig yta kan bero på att det är för lite omrörning av vattenytan från filtret. Kan även bero på fiskmaten, men eftersom du inte har fiskar så har du ju inte någon fiskmat i akvariumet (eller hur [;)]).
Bakterierna behöver mat för att växa och föröka sig. Dvs utan några fiskar får du inte några bakterier. För många fiskar ger för mycket mat som bakterierna inte hinner med. Vilket leder till förhöjda värden av amoniak och sedan nitrit (sk amoniak- och nitrit-spikar).

Det ger en hel del bakterier att flytta växter, vatten och filtermaterial från redan inkört (med friska fiskar) akvarium till det nystartade. Men det finns även preparat som man kan köpa som ger samma effekt (utan större risk att sprida sjukdommar från ett infekterat akvarium).

Annons