Vad behövs för att odla levandefödande?

#1 - 11 juli 2007 09:19
Funderar på att testa på odling av levandefödande. Verkar vara det lättaste att börja med.

Vad behöver jag för utrustning för att dra igång i liten "prova på" skala?
Jag har 2st 100w doppvämare ligger och skräpar. Hur små kar är dessa lämpade för? Måste jag ha belysning? I filterväg borde väl små innerfilter duga? Kanske att jag bygger om dom för störe filterpatroner.

Vad finns det för populära levandefödande fiskar? Vill ju kunna hitta fiskhussar och mattar till ynglen.

Hur inreder jag akvariet för själva födseln så inte föräldrarna äter upp ynglen?

Räcker det med två små akvarium? Ett för föräldrarna där jag sen flyttar över tjocka honor till en glesmaskig yngelkasse i det andra yngelakvariet?

Kan jag mata ynglen med söndermald pellets?
#2 - 11 juli 2007 11:35
Heh.. ska man svara lite småtyket så behöver du bara hona, hanne, mat och vatten för att föröka levandefödare. De är pilska små typer som sprutar ur sig barn, det svåraste brukar vara att få dem att sluta :D.

Vanliga arter är molly, platy och guppy som alla finns i diverse olika former och färger.. pick and choose the one you like liksom. Inte alla affärer tar emot från privatodlade och marknaden svämmar över av dem eftersom de är så lätta att odla. Du lär inte bli rik på den hobbyn om du inte lyckas få fram något alldeles i hästväg unik stam som du kan sälja till någon excentrisk japansk samlare.

Man kan ju göra det bara för att det är roligt också iofs, det hade jag tänkt.. lite vackra genetikexperiment och ögongodis ;)
#3 - 11 juli 2007 11:46
Jag behöver ha något att pyssla med på kvällarna och stora 450 liters akvariet sköter ju sig själv nästan.
Tänkte typ köpa två 20 liters miniakvarier och blaska med. Ynglen kommer jag skänka bort sen eller kanske om nån akvarieaffär vill byta dom mot lite växter etc. Men måste ju ändå vara lite fina fiska iaf så nån stackare vill ha dom ;-)

Vad finns det mer som man kan odla i små akvarier? Mina skalarer i stora akvriet har inte fått för sig att yngla av sig än men det kanske kommer. (ganska nystartat) Malawicikliderna jag hade innan fick två kullar men jag brydde mig inte om att ta hand om ynglen då så blev bara två som klarade sig. Men skulle som sagt vara kul att odla lite som rent tidsfördriv/hobby. Inget att tjäna pengar på.
Guest
#4 - 11 juli 2007 12:16
Ang. doppvärmarna så brukar man räkna att 1W per 1L klarar ca 5 grader.
I lägenhet kan man alltså räkna med att 100W doppvärmare är till 100L akvarie. Behöver du däremot höja temperaturen 10 grader så kan dessa även gå bra i 50L kar.

Ska du odla för ren nöjes skull så börja med Guppis, men 20L är i minsta laget...
Om du är villig att skaffa 100L kar, så kan jag rekommendera Segelfensmollinesia. Vackra, yngelvårdande o lättsålda...
#5 - 11 juli 2007 12:29
Så här ser det ut hos mig.
http://www.arnesson.org/magnus/bilder/akvarium/akvarium6.jpg

Tänkte ställa ett litet akvarium på vardera sida om det stora på bänkarna. Tyvärr är ju dessa bara 40cm breda och det största jag har hittat som passar är 28-liters. Får se hur jag gör, är ju inte det lättaste att övertala sambon att vi ska skaffa fler akvarier då hon gick i taket när jag släpade hem 450literskaret :p
Guest
#6 - 11 juli 2007 12:44
MagArne skrev:

Får se hur jag gör, är ju inte det lättaste att övertala sambon att vi ska skaffa fler akvarier då hon gick i taket när jag släpade hem 450literskaret :p

Du ska vara lite taktiskt! Börja på det i omvänd ordning..
Som typ: - O titta här i min bok, vilka fina fiskar, de kunde jag köpt o avlat på och köpt dig den där presenten du så länge velat ha!
Synd att vi inte har fler akvarium bara...
Sen suckar du, går därifrån och låter hon få suga på karamellen ett tag.
Förvåna dig inte om hon 3H senare kommer o frågar:
-Men i den här hörnan då, skulle vi inte kunna ha ett kar här?
#7 - 11 juli 2007 13:00
Haha, jag får väl muta henne med att bygga den där skohyllan och hatthyllan jag lovat att bygga ett bra tag nu. Lär nog gå åt då jag tänkte bränna pengar på en heltäckande 4-rörsljusramp till stora akvariet också. Samt suktat på CO2 gödning. Jag kommer bli avrättad [B)]

Synd att inte hon ser tjusningen i roliga akvarieprylar och blöta ner sig. Men blev iaf lite bättre då jag startade om akvariet och hon fick köpa fiskar själv. Blev ett rejält vinkeltetrastim till henne och 10 skalarer till mig.

Det kliar hela tiden i fingarna att starta något nytt project som tar all ens fritid :D
Guest
#8 - 11 juli 2007 13:13
Jo jag förstår dig...:)
Men förvåna dig inte om intresset kommer, det har jag varit med om, och då från en riktigt anti akvarie typ.
Det finns ju pelare (som typ sexkantiga) akvarium med som kanske kommer få plats, men jag har ingen erfarenhet om hur fiskarna trivs i sådana.

Sen från min "point of wiew" så ska hon vara glad att du är hemma, så kanske ska du byta taktik! (Hoppas hon aldrig blir medlem här ;))
Och säga:
-Nej om man ska ta o lägga ner allt med akvariumen och börja satsa på motocross tävlingar. (Eller nåt annat som gör att du är borta mycket och kostar ännu mer med pengar)
#9 - 12 juli 2007 06:55
MagArne skrev:
Jag behöver ha något att pyssla med på kvällarna och stora 450 liters akvariet sköter ju sig själv nästan.

Tänkte typ köpa två 20 liters miniakvarier och blaska med. Ynglen kommer jag skänka bort sen eller kanske om nån akvarieaffär vill byta dom mot lite växter etc. Men måste ju ändå vara lite fina fiska iaf så nån stackare vill ha dom ;-)

Vad finns det mer som man kan odla i små akvarier? Mina skalarer i stora akvriet har inte fått för sig att yngla av sig än men det kanske kommer. (ganska nystartat) Malawicikliderna jag hade innan fick två kullar men jag brydde mig inte om att ta hand om ynglen då så blev bara två som klarade sig. Men skulle som sagt vara kul att odla lite som rent tidsfördriv/hobby. Inget att tjäna pengar på.

Akvarier kan du i de flesta fall beställa i egna mått om det behövs, så mät istället bänkaran och beställ "maxade" akvarier till dina bänkar.
Om du vill odla något som kan bli lite mer lättsålt så satsa på Apistogramma-arter, gärna då lite mer exlusiva arter, inte någon vanlig A.cacatuoides. Vill du ha något att odla i små akvarier (typ 20 liter) så kan du ju alltid testa med dvärgräkor. Annars vore det kul med någon som odlade vildformer av t.ex platy....Pansarmalar är riktigt trevligt att odla, testa gärna.....
#10 - 12 juli 2007 06:56
Apistogrammor passar för övrigt UTMÄRKT som bottenfisk i ditt stora akvarium.....
#11 - 12 juli 2007 07:22
Fungerar Apistogrammor bra i basiskt vatten?
Jag har höjt kH från 2 till 8 med bikarbonat för att få stabilare pH vilket gör att jag har pH på ca 7,6 nu. Har lite funderingar på att köra med CO2 gödning i stora karet och då vill jag ha ganska högt kH och pH på ca 7,2.

Men jag är ganska nöjd med fiskarna jag har nu. Skalarerna är snälla mot varandra och mycket nyfikna av sig så vet inte om jag vågar stoppa i något mer och förstöra freden i karet. Tidigare hade jag små malawi och de bråkade jämt så hälften dog. Jag gav upp och är nu mer inne på kombinerat SA och växtakvarium med billiga lättskötta fiskar.
#12 - 12 juli 2007 15:12
hej hopp!jag föder upp guppys själv, och de är nog en av dem enklaste och vackraste uppfödningar av fiskar.
jag började köpa 8 hanar och 4 honor.sen rullade det bara på!
guppy yngel kan bli uppätna av föräldrar, och speciellt andra fiskar!så man kan ha en yngellåda (går att köpa i vanliga fiskaffärer), där kan men lägga en gravid hona och när hon föder släpper man ut honan och låter ynglen stanna kvar.dem växer rätt fort,men jag tycker själv att dem e sötast som yngel <3.
det där med inredning kan jag oxxå svara på!köp stora "fluffiga" växter som Ceratophyllaceae även kallad hornsärv ;S!det är ett perfekt gömställe för ynglen!och för att motverka alger kan du antingen köpa siamesiska algätare eller växter som: Acanthaceae familjen som motverkar algtillväxt!
lycka till med uppfödningen! //Petlvr
#13 - 12 juli 2007 18:42
MagArne skrev:
Fungerar Apistogrammor bra i basiskt vatten?

Jag har höjt kH från 2 till 8 med bikarbonat för att få stabilare pH vilket gör att jag har pH på ca 7,6 nu. Har lite funderingar på att köra med CO2 gödning i stora karet och då vill jag ha ganska högt kH och pH på ca 7,2.

Men jag är ganska nöjd med fiskarna jag har nu. Skalarerna är snälla mot varandra och mycket nyfikna av sig så vet inte om jag vågar stoppa i något mer och förstöra freden i karet. Tidigare hade jag små malawi och de bråkade jämt så hälften dog. Jag gav upp och är nu mer inne på kombinerat SA och växtakvarium med billiga lättskötta fiskar.

Om du istället håller ett neutralt PH så kan många Apistogrammor funka även i det vattnet, men de vill hellre ha LIIITE surt, 6.5-7 är nog ett bättre riktvärde om man skall skriva något generellt. Och gärna MJUKT vatten om du kan ordna det....

Apistogrammorna stör nog inte scalarerna nämvärt, de håller sig i stort sett vid botten och bråkar bara sinsemellan....så testa gärna med någon enkel sort.

Annons