Vad behöver jag kompletera med?

#1 - 21 oktober 2007 19:36
Halloj. Mitt första inlägg här. verkar vara ett kalasforum.
Har sökt lite men inte fått svar på ett par frågor.
Ställer dom därför här.

Jag har fått ett 160l akvarium utav en släkting.
Med akvariumet fick jag belysning,25l sand/grus och en gammal pump utav ngt slag.(kan fixa bild)
Akvariumet är i bra skick med en stålram runt omkring osv.
Jag fick igång pumpen men den låter väldigt mycket och skall inte sitta i akvariumet utan på utsidan. (äldre modell)

Jag tänkte köpa en ny pump då den gamla låter så mycket.
Vad behöver jag köpa mer än det som står här?
Cirkulationspump
Doppvärmare, på hur många watt?
Håv
Inredningsdetaljer
Fiskar (rätt så sjävklart)

Kan tillägga att det är ett sötvattenakvarium vi snackar om.
Vad jag skall ha för fiskar vet jag inte än.
Maffia666
#2 - 21 oktober 2007 19:53
Fripp skrev:
Halloj. Mitt första inlägg här. verkar vara ett kalasforum.

Har sökt lite men inte fått svar på ett par frågor.

Ställer dom därför här.

Jag har fått ett 160l akvarium utav en släkting.

Med akvariumet fick jag belysning,25l sand/grus och en gammal pump utav ngt slag.(kan fixa bild)

Akvariumet är i bra skick med en stålram runt omkring osv.

Jag fick igång pumpen men den låter väldigt mycket och skall inte sitta i akvariumet utan på utsidan. (äldre modell)

Jag tänkte köpa en ny pump då den gamla låter så mycket.

Vad behöver jag köpa mer än det som står här?

Cirkulationspump

Doppvärmare, på hur många watt?

Håv

Inredningsdetaljer

Fiskar (rätt så sjävklart)

Kan tillägga att det är ett sötvattenakvarium vi snackar om.

Vad jag skall ha för fiskar vet jag inte än.
Hej och välkommen till Zoopet! Om det är ett ytterfilter du menar som låter så kan det vara axeln som impellern sitter på är av eller utsliten, även lagren till axeln kan vara slitna. Lagren är dom små gummipluttar som sitter i varsin ände utav axeln. Doppvärmare skulle jag köpa en Jäger 125 wattare .
#3 - 22 oktober 2007 06:44
Om det är en äldre modell av ytterfilter så skulle jag nog rekommendera en bättre begagnad ytterfilter...finns för några hundralappar...eheim 2015 classic hittar du ju för 200kr ungefär, Fluval 204 för runt 200kr.
Doppvärmare typ elite 150w 149kr eller utgående modeller av aqualel 150w för 59kr på djurmagasinet.

Tror du tjänar på att helt byta ytterfilter då det kan vara lite bökigt att få tag på reservdelar till väldigt gamla varianter.

Återkom gärna med frågor gällande fiskinköp senare...fast då i de avsedda forum områdena.
Maffia666
#4 - 23 oktober 2007 09:03
firefox75 skrev:
Om det är en äldre modell av ytterfilter så skulle jag nog rekommendera en bättre begagnad ytterfilter...finns för några hundralappar...eheim 2015 classic hittar du ju för 200kr ungefär, Fluval 204 för runt 200kr.

Doppvärmare typ elite 150w 149kr eller utgående modeller av aqualel 150w för 59kr på djurmagasinet.

Tror du tjänar på att helt byta ytterfilter då det kan vara lite bökigt att få tag på reservdelar till väldigt gamla varianter.

Återkom gärna med frågor gällande fiskinköp senare...fast då i de avsedda forum områdena.
Det finns en hel del reservdelar på nätbutiken Guldfisken.;)
#5 - 23 oktober 2007 09:49
nya lysrör är nog en bra idé. gamla lysrör har dåligt ljus.
vilka beror lite på vilken sorts fisk och växter du vill ha.
#6 - 23 oktober 2007 10:48
Glöm ej termometer då du mer än gärna bör kalibrera din doppvärmare.
Sen är det som kensa skrev att lysrör kan vara bra att inskaffa nya...
Gällande reservdelar till ytterfilter så är det lite som att köpa grisen i säcken...
Reservdelarna kan ju gå på mer än vad ett beggat ytterfilter kostar och då kommer troligtvis det beggade ytterfiltret hålla längre än ditt gamla...
Maffia666
#7 - 23 oktober 2007 11:17
firefox75 skrev:
Glöm ej termometer då du mer än gärna bör kalibrera din doppvärmare.

Sen är det som kensa skrev att lysrör kan vara bra att inskaffa nya...

Gällande reservdelar till ytterfilter så är det lite som att köpa grisen i säcken...

Reservdelarna kan ju gå på mer än vad ett beggat ytterfilter kostar och då kommer troligtvis det beggade ytterfiltret hålla längre än ditt gamla...

Hmmm vet inte om jag håller riktigt med men men, jag har inte sett vad för märke filtret har så det är lite svårt att svara igentligen:confused:. Och hur gamalt det är? Men visst kan man hitta begagnade till bra priser, men där kan "köpa grisen i säcken oxå gälla".;).
#8 - 23 oktober 2007 11:20
vill du ha fina växter kan jag rekomendera att du gör egen kolidioxid. hur man gör detta kan du googla =P inte svår över huvud taget och otroligt billigt
2 petflaskor 1 dl socker 1 krm torrjäst 1 krm bakpulver vatten och en meter slang!
#9 - 23 oktober 2007 12:11
Jag hade nog köpt ett helt nytt filter och då ett innerfilter av bra kvalite. Om ekonomin tillåter ett Eheim 2048 annars troligtvis ett Fluval 3+. Visst, ytterfilter renar bättre men är betydligt dyrare och behöver pumpa mer än ett innerfilter. Större risk för läckage också.

Är rummet väldigt varmt även på vinter (sällan under 21 grader) så räcker en liten 100w utan problem. Har du kallt hos dig så bör du ta en 150w. Jäger tycker jag gör bra doppvärmare.

Nytt lysrör är aldrig fel, de bör bytas 1ggr/år. Själv föredrar jag lysrör med akallt ljus tex Power-GLo och Philips Aquarelle. Skriv ner på röret eller i rampen så du vet när du satt röret i drift första gången.

Ska du ha växter så köp riktig växtgödning. Inte en liten flaska järn om nu zooaffären rekomenderar det. Blanda mäsk för att få koldioxid är kul som någon skrev här men det är för mycket jobb och blask för en nybörjare. Man måste vara väldigt noga med vattenvärdena då. Bättre du köper en reflektor till ljusrampen för att få mer ljus till växterna.
#10 - 24 oktober 2007 06:54
Varför just ett innefilter?
Visst det finns bra innefilter för upp till 200liter.
Tetratec IN 800 plus(lite snålt upptill 150l)
Aquael Fan 3 plus(upptill 250liter, bra flås o rening)
Eheim 2048( kraftfull, används som komplement i malawikar)
Hydor Crystal 3 R10 Duo(billigt och bra rening)
BluWave 07(super bra rening och bra filter med möjlighet att montera värmare i filterbehållaren)
Vitatech 570(påminner om äldre eheim filter...bra rening och lättskött)

Jag skulle rekommendera sylvania och kanske narva.
Grolux är också hyfsat bra lysrör.

Tycker gott och väl att du ska köra med 150w värmare då det finns väldigt billigt att få tag på.
Eftersom en 150w värmare inte behöver värma lika ofta/länge som en 100w.

Om du ska satsa på ytterfilter så finns det många bra och billiga helt nya.
Fluval 205(separat förfilter som du lätt kommer åt för rengöring)
AM Top filter 3335(billigt alternativ som sköter sig superB)
Eheim 2215(använder jag idag till ett 150liter och det är jg helt nöjd med)
Tetratec EX 700(bra filter över lag).
#11 - 27 oktober 2007 09:44
Har varit rätt inaktiv senaste veckan pga det ena och det andra....

Har kollat med tidigare ägare och pumpen är ett ytterfilter.
Märke Eheim 1021. Finns det några reservdelar kvar till dom?
Pumpen pumpar med 6l/m(360l/h). Står på samt att jag har testat och det stämmer fortfarande.Bild på "nostalgipumpen":

Har kikat på pumpar från Aquael(då det märket nämns i tidigare inlägg).
Hittade inte den som Firefox rekomenderar men en liknande.

http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/innerfilter_1210/innerfilter_uni_500_fraan_aquael_529.html
Känns som att den skulle passa ganska bra.

http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/innerfilter_1210/innerfilter_turbo_1100_fraan_aquael_521.html
Känns som lite "overkill" med Turbo 1100.

Annons