Vad äter mygglarver?

#1 - 28 april 2004 16:51
Har just varit ute och fångat ett lass mygglarver - men eftersom isen alldeles nyss har släppt här uppe i lappmarken så är de löjligt små - knappt fiskarna fattar att det är mat. Tänkte att man kanske kan få dem att växa blixtsnabbt om man håller dem i rumstemperatur - men de behöver väl nåt att käka också eller? Därav den kanske något ovanliga frågan: vad äter mygglarver?
#2 - 28 april 2004 16:57
Jag tror dom äter plankton och infusorier.
Så ha dom i rums temp så växer dom så det knakar.
#3 - 28 april 2004 18:13
Om du bor däruppe behöver du väl knappast mata mygglarverna precis.

Vänta några veckor så kan du fånga så mycket att du dessutom kan frysa in för senare behov.

Varningen är väl tvärtom att mata INTE för mycket - Då hinner de omvandla sig till puppor och sedan..... det väl varje norrlänning vad som händer därefter...
#4 - 28 april 2004 18:23
Äh, nån extra mygga inomhus spelar väl ingen roll.. ;-). Men jag har ju ingen lust att vänta några veckor. Det finns ju mygglarver NU, bara det att dom är små. Om de äter plankton kanske man skulle skvätta i lite krukväxtgödning i baljan där jag har dom så det blir grönvatten?
#5 - 29 april 2004 09:11
Det er et produkt som heter Liquizell, det är mat for artemia / rekeyngel och kan helt säkert ochså gis til mygglarver.

Annons