Vad äter era dvärgbotior?

#1 - 28 september 2006 13:50
Jag har sedan en tid ett antal dvärgbotior (plus ytterliggare någon okänd liten skygg botia) i mitt akvarie, men de äter aldrig av flingfodret som övriga fiskar får, så jag vet inte vad de lever av. Vad skall man mata dom med? Algtabletter eller något fruset? De har klarat sig rätt länge och växer, så något verkar dom iallafall få i sig... Kanske de lever enbart på snigelägg i mitt akvarie? Men någon mat som jag vet att de äter skulle jag vilja komplettera med... :-)
#2 - 28 september 2006 13:55
Jag har visserligen inga botior men jag har ett foder för dom...:p
Ocean Nutrition sinkable wafers. Kanske nåt att testa?
#3 - 28 september 2006 14:08
Jag trodde de åt sniglar. Men jag tycker jag har mer sniglar än någonsin sen jag skaffade dvärgbotia.
#4 - 28 september 2006 14:38
Mina äter i och för sig flingfoder, men de får även bosmider, dafnier och räkmix. Räkmixen är till malarna och jag vet faktiskt inte om dvärgbotiorna äter av den, men dafnier och bosmider tycker de mycket om! :)
#5 - 29 september 2006 10:34
Nitra98 skrev:
Mina äter i och för sig flingfoder, men de får även bosmider, dafnier och räkmix

Simmar de up till ytan och äter den?
#6 - 29 september 2006 10:49
petnym skrev:
Simmar de up till ytan och äter den?

Nej, mina brukar simma halvvägs upp kanske, de går sällan högre än så. Räkmixen sjunker ju iofs, så den äter de ju på botten. Bosmider och dafnier virvlar ju omkring lite, så de brukar få rätt mycket av det också trots att de andra fiskarna äter ända uppe vid ytan. :)

(Sedan stoppar jag ofta ner alla de där platta fula snäckorna som jag plockar ur mina andra kar och det äter de också. Har sett att många skriver att dvärgbotior är dåliga snäckätare, men i mitt kar med sådana finns det då inga snäckor alls, däremot brukar jag se en massa tomma, platta skal...)

Annons