Vad är viktigt att mäta med jämna mellanrum

#1 - 5 maj 2007 19:22
Japp,som frågan lyder vilka värden är viktiga att hålla koll på med jämna mellanrum. Har ett hyfsat nystartat akvarium på 400 liter. Kollar nitrit halten varje gång som jag gör rent och den var varit på minimum hittils.
Skall i väg till zoo affär imorgon och funderar på att köpa något mer vatten test. Så vilka värden är viktiga?
Kan tillägga att det är ett akvarium med mycket rötter, scalarer, mollys och två malar och ett stim med kardinaler.

Tacksam för all hjälp !
(känner mig lite vilse i vatten värden, ps har egen brunn inget kommunalt vatten)
#2 - 5 maj 2007 19:26
ph, kh och nitrit är typ som ett minimum att kolla.
som en parantes så hade varit intressant att veta dina järn och nitratvärden då du har egen brunn.
Bilagor:
#3 - 5 maj 2007 19:29
Finns det något test som kollar alla dessa värden eller köper jag ett för varje ???
#4 - 5 maj 2007 19:41
tyvärr så är det ett tests för varje sak man mäter. finns olika stickor som man kan testa allt med, men de är generellt ganska dåliga.
dropptesterna är klart överlägsna fortfarande.
man brukar kunna köpa ett set med de vätskor man behöver, men ofta så får man med ett test till gH som inte alltid känns så relevant.
#5 - 5 maj 2007 19:45
Okej, en sista dum fråga bara, Nitrit och ph vet jag vad det är med vad står KH för. Och måste man inte ha haft nitrit för att kunna få nitrat eller är jag ute och cyklar.??
Tacksam för svar (igen)
#6 - 5 maj 2007 20:02
KH är karbonathårdheten. Det ger dig ett mått på hur motståndskraftigt vattnet är mot plötsliga svängningar i pH.

Nitrit är ett av stegen mellan ammonium och nitrat, ja. Men det steget ska ske nästan omedelbart, när man väl har balans i bakteriestammarna i akvariet.
#7 - 6 maj 2007 11:58
Okej, nu har jag mätt en del (fick inte tag i något som mäte karbonathårdheten dock men följande resultat fick jag.
Ingen Nitrit (Sera dropptest)
Lågt järn(Nutrafin dropptest) mätte både Free Iron och Chelated Iron. Visade på noll på båda. Behöver jag tillsätta Plant gro??
Lågt Calcium (Nutrafin dropptest), behöver man höja det? Testet sa dock att det var svårt att mäta ifall det låg under 20 mg/l.
Ph (tetratest Dropp test) låg på 7

Återigen tacksam för svar.....
/B
#8 - 6 maj 2007 23:59
Bra nitrit och bra pH. Vad gäller järnet och kalciumet, så behövs de till växter och till snäckor och andra skaldjur....men det överlåter jag till någon växtfantom att berätta om.

Annons