Vad är växtbollar ?

#1 - 6 april 2004 13:54
1. Vad är växtbollar för något ?

2. Vad är att växterna "bubblar" ? Vad är speciellt med det, och hur får man växterna att bubbla ?
#2 - 6 april 2004 14:15
Växtbollar? Antar att du menar Cladophora aegagropila (algboll). Roliga små bollar som man också kan släta ut och fästa på rötter eller stenar. http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=83

När växterna "bubblar" producerar de syre som tokar. Det syns alltså band av syrebubblor som stiger mot ytan från växternas blad. Mycket förenklat: fås med hjälp av extra CO2 och gödning i rätt dos, rätt balans mellan pH och KH krävs osv. Sök på CO2 här på forumet så får du upp massor att läsa om det.
#3 - 6 april 2004 14:51
Kan man dela "algbollarna" i små delar och lägga över bottnen ?
Kan de växa ihop om man planterar bredvid varann ?
#4 - 6 april 2004 15:09
Mina växter bubblar ibland utan att jag har CO2-gödning.
#5 - 6 april 2004 15:15
Ursprungligen skickat av Mazi

Kan man dela "algbollarna" i små delar och lägga över bottnen ?

Kan de växa ihop om man planterar bredvid varann ?

Algbollarna flyter när de slätas ut så det går inte. Bättre att i så fall fästa dem över tunna skivor av skiffer, då är det lätt att skölja av dem emellanåt. De växer sakta och det fastnar massor av skräp i dem.
#6 - 6 april 2004 15:17
De flyter inte... de ligger i naturen på flodbäddar och rullar med strömmen...mIna flyter iaf inte alls..
#7 - 6 april 2004 15:23
Ursprungligen skickat av gtfalmi2

De flyter inte... de ligger i naturen på flodbäddar och rullar med strömmen...mIna flyter iaf inte alls..

Ja de rullas till bollar i naturen och det är så du köper dem, men om du <b>slätar ut dem </b>för att lägga dem på bottnen så flyter de. Då måste de bindas över något.
#8 - 6 april 2004 17:30
Mossbollarna är "smutsavvisande" Det kan fastna matrester och annat på dem, men efter några timmar är allt skräp borta pga mossan rör sig hela tiden och viftar bort skräpet. Dessutom blir det aldrig alger på dem och de kräver inte mycket ljus. Jag köpte själv 3 små algbollar för 70:- för 3 år sen, nu har jag massor av dem och behöver inte stretcha ut dem och fästa vid stenar, de räcker ändå till bottentäckning. Dessutom älskar mina siamesiska algätare att ligga och vila på dem, räkorna bökar också ofta efter mat i mossan. En av mina absoluta favoritväxter.

Annons