Vad är T5?

#1 - 21 november 2004 20:36

Jag står i begrepp att köpa en ny ljusramp till mitt växtakvarium och undrar vad T5 är. Är det ett lysrör, och passar det i så fall i en vanlig armatur?
#2 - 21 november 2004 20:43
T5 är en standard (-diameter) för lysrör, om jag inte missminner mig så är tjockleken 5/8 tum.

#3 - 21 november 2004 21:02
i framtiden kommer det bara att finnas T5 armaturer, tyvärr.
en del special rör till akvarie/terrarie/växtodling finns inte som T5 utan bara T8 dit alla rör finns.
#4 - 21 november 2004 22:07
Vad jag vet så finns det visst specialrör till akvarium iaf. Det finns inte här i Sverige, mycket för att det är ganska dyrt att köpa och vi inte riktigt vet var det är.
Ett T5-rör passar inte i en "vanlig" T8-armatur då T5-rören är mycket smalare än T8-rören. Ett T8-rör ger 50% ljus och 50% värme medan ett T5-rör ger 70% ljus och 30% värme, vilket är en stor skilnad i kapacitet. De drar heller inte lika mycket el som "vanliga"
#5 - 21 november 2004 22:30
där har du delvis rätt.
T5 HO 80W ger ca 7000lumen och 2x36W~70W på HF-don ger 6500Lumen.
alltså är inte skillnaden så stor i ljusutbytet men T5:an har en minfre yta som utstrålar vilket höjer candela genom SI.
#6 - 21 november 2004 22:36
...i framtiden kommer det bara att finnas T5 armaturer...

Den framtiden verkar bli avlägsen. Så länge T5 är bättre (energisnålare, lättare få ljuset dit man vill i en armatur, flimmerfri, tystare) kommer det att vara möjligt att ta mycket mer betalt för T5. Jag tycker det verkar som om tillverkarna just nu bara är glada över att ta svinaktigt betalt för all T5 utrustning som kostar precis lika lite att tillverka som T8. Och de som inte köper T5 köper T8 istället, så ur tillverkarnas synvinkel är det en win-win situation.

Men så länge T5 är dyrt så kommer inte volymerna att bli stora och då finns inte alla rör, det riskerar att bli så för alltid med nuvarande prissättning från tillverkarna.
#7 - 21 november 2004 23:03
Jaha... då verkar det ju som det är lika bra att satsa på en vanlig armatur än så länge..
#8 - 22 november 2004 08:08
energisnålare, flimmerfri, tystare

T5 ger lika stor verkningsgrad som T8, allstå inte energisnålare.
de är inte mer flimmerfria än T8, T5 är precis som T8.
och ett lysrör kan inte avge ljud, dock kan reatorspolen göra det.
#9 - 22 november 2004 08:15
Eller varför inte MH?
#10 - 22 november 2004 10:01
Pris kanske eller praktiska aspekter ?
#11 - 22 november 2004 21:29
Ursprungligen skickat av lysröret

[quote]energisnålare, flimmerfri, tystare

T5 ger lika stor verkningsgrad som T8, allstå inte energisnålare.
de är inte mer flimmerfria än T8, T5 är precis som T8.
och ett lysrör kan inte avge ljud, dock kan reatorspolen göra det.
[/quote]
Sant. MEN bara om man använder HF-don till sina T8-or, vilket nästan inga armaturer gör från början. Så skillnaden ligger väl egentligen i reaktorn, snarare än röret. Med en vanlig reaktor får systemet sämre verkningsgrad, flimrar med 50 Hz och reaktorn brummar. T5 har normalt HF-don från början. Lite slarvigt uttryckt av mig tydligen, trodde det var underförstått.
#12 - 22 november 2004 22:31
nu kommer jag med ett mot angrepp igen **skrattar lite**
hälften av alla T8 armature som produceras har HF, till T5 så har ca 20 reaktorspole.
lysrör flimrar ej pga nät frekvänsen, det gör däremot glödlampor.
och nu till effektiviteten: den skenbara effekten är större i en okompenserad koppling, ca 0,5 med kompensering ca 0,9. HF har 0,95-1,15.
#13 - 22 november 2004 22:42
Ursprungligen skickat av lysröret

hälften av alla T8 armature som produceras har HF

Intressant. Undrar var de tar vägen?

lysrör flimrar ej pga nät frekvänsen, det gör däremot glödlampor.

Jag upplever det tvärtom.
#14 - 23 november 2004 07:08
Här kommer lite almän info om just HF-don
http://www.el-finess.se/hf-don.htm

Hade de inte varit så dyra så hade jag nog bytat till HF-don, En besparing på upp till 30% mot vanligt drosslar är ju inte fel. Men med dagens priser svår att räkna hem.

/viggen_l
#15 - 23 november 2004 08:38
Allt i texten är inte sanning.
de glömde mycket och har satt ut fel värden.
#16 - 23 november 2004 09:17

T5 armaturer är inte super mycket dyrare det fins mängder med akvarierör till T5 armaturer doch är allting beställningsvaror i dom flästa butiker.

Du har ett mycket kraftigare ljuse i t5 rör gäntemot t8 vilket gör att du fär extremt mycket ljuse tex har många saltvattens akvarister just t5 rör för det är ganska nära metallhalogen så man klarar ett saltkar absolut utmärkt på 4st t5 istället för tex 2 dyra MH lampor.
#17 - 23 november 2004 10:27
det du vill ha sagt är alltså att ljusutbytet är samma som T8 men pga att T5 röret är mindre så ser det ut att ge mer ljus.
DVS högre CANDELA värde genom SI 360*.

Annons