Vad är Sigge för mal?

#1 - 7 juni 2009 19:00
Vi hämtade en mal från en tjej som bodde i närheten efter vi hört ryktesvägen att den sökte ny bostad. Och då ingen ville ta den så ryckte vi in då den har bott de senaste 5-6 åren i ett 60 liters akvarie [:(!] Vi kan åtminstone erbjuda den ett mycket större kar och ge den lite bättre levnadsstandard.

Vi tror oss veta, men vill höra av er som är mer hemma på detta med stora malar. Och just ja... han är som ni kan se rätt så 'knölig' om nosen... är det normalt eller kan det bli så av att vara nertryckt i ett så litet kar under så lång tid?

Tycker synd om den stackaren, så jag förlåter honom nästan för att han totalt möblerar om vårt akvarie till varje morgon ;) Men han verkar trivas nu iaf! Och det betyder mycket :)

L-nummer, handelsnamn och kön om ni kan, tack :)
#2 - 7 juni 2009 19:16
Sigge är en Pterygoplichthys pardalis.

EDIT: Arten finns med i zoopets artregister, fast under sitt gamla namn Liposarcus pardalis, och fisken på zoopets bild är inte rätt art.
#3 - 7 juni 2009 20:12
Azur skrev:
Sigge är en Pterygoplichthys pardalis.

EDIT: Arten finns med i zoopets artregister, fast under sitt gamla namn Liposarcus pardalis, och fisken på zoopets bild är inte rätt art.

Tack så mycket! Det var vad vi trodde, men nu kan vi sluta fundera på det :)
#4 - 7 juni 2009 20:24
Hur lång han den bli innan ni tog den?
#5 - 7 juni 2009 20:27
solis skrev:
Hur lång han den bli innan ni tog den?

30-35cm ungefär [:o]
#6 - 7 juni 2009 20:43
Stackarn att vara i ett 60 literskar så länge nu har den nog nått himlen ivarje fall och har det säkert jättemysigt.
Hur stort kar fick han komma till?
#7 - 7 juni 2009 20:52
solis skrev:
Stackarn att vara i ett 60 literskar så länge nu har den nog nått himlen ivarje fall och har det säkert jättemysigt.

Hur stort kar fick han komma till?

450L.. Inte jättestort men jag tror inte han bryr sig om det är 450L eller 600L för tillfället ;)
Han kan iaf sträcka ut sig och simma :)
Just nu har han fått sin första gurka.. får se hur det smakade imorgon bitti :D
Han har nästan utrotat cryptocorynen och vallisnerian använder han som säng :p
Men som Eddy skrev så är det svårt att bli arg på honom när man vet vad han stått ut med [:o]
#8 - 7 juni 2009 21:01
Det är bra att den har att sträcka ut sig på, men som jag har märkt så behöver dom inte den allra största platsen för dom vilar mest på samma ställe har en som eran och en som liknar den och båda är 30 cm, den ena har fått flytta till 600 litaren och den andra är i 310litaren men båda håller sig i sina grottor ändå och är bara ute lite då och då när det släcks, rekomenderar en stor grotta till den bara för det verkar vara favoritstället för båda mina.
Här är den i 600litaren
[ATTACH]20263[/ATTACH]
Guest
#9 - 7 juni 2009 21:04
Vacker mal.
#10 - 7 juni 2009 21:11
Ja dom är fina:)
#11 - 7 juni 2009 21:13
solis skrev:
Det är bra att den har att sträcka ut sig på, men som jag har märkt så behöver dom inte den allra största platsen för dom vilar mest på samma ställe har en som eran och en som liknar den och båda är 30 cm, den ena har fått flytta till 600 litaren och den andra är i 310litaren men båda håller sig i sina grottor ändå och är bara ute lite då och då när det släcks, rekomenderar en stor grotta till den bara för det verkar vara favoritstället för båda mina.

Här är den i 600litaren

[ATTACH]20263[/ATTACH]

Jo, en grotta har vi tänkt så småningom. Dock har vi ingen hemma för tillfället som han får plats i [:o]
Han har varit ute och simmat var natt än så länge och inget står på samma plats som vi ställde det :d
Han försöker gräva hålor överallt och letar efter ett ställe att bo på stackaren [:o]
Vad har du för grottor?
#12 - 7 juni 2009 21:31
Framförallt är det härligt att se att han kan 'simma'. Det har inte varit självklart för honom tidigare! Sen får vi bråka om akvarielayouten senare =P Vi är inte helt överens jag och Sigge!
#13 - 7 juni 2009 21:31
Och ja, väldigt vacker mal Solis :)
#14 - 7 juni 2009 21:38
[attach]20264[/attach]Detta är ett lerrör som jag har delat itu

[attach]20265[/attach]Detta är en ganska djup grotta som jag tror var menad till terrarium men fungerar utmärkt till fisk, tyvärr kunnde jag inte få bättre bilder på grottan eftersom att det står grejor ivägen, men dom är bra på att backa ut ivarjefall.

[attach]20266[/attach]samma grotta fast från öppningen
#15 - 7 juni 2009 21:43
Sigge simmar säkert mycket nu för att han inte kunnat det (och det förstår man har man plats så får man verkligen prova den med:d)innan och grejar runt, han lugnar sig nog lite(inte helt) när han får ett eget ställe att ta det lugnt på.

Tack för berömmet om malen den blir nog nöjd när jag berättar det för den hihi:p
Bilagor:
#16 - 8 juni 2009 08:46
Tack för tipset om grottor. Har varit lite inne på det här med rör men vi får se vad vi hittar för nåt :)
Grotta eller rot hade ju varit det bästa (mest naturliga) men det kostar ju därefter med [:o]
#17 - 8 juni 2009 10:24
Om du väljer rör kan du ju alltid dölja det med växter eller någon rot eller sten så att den inte syns för jättesnygga är dom ju inte.
När mina var 2 i samma kar och det bara fanns en grotta så höll den andra sig bakom stora växter.
[ATTACH]20271[/ATTACH]Detta var när dom var i samma kar.
Lycka till med Sigge och grottfunderandet.
#18 - 14 juni 2009 20:58
Eftersom det blev väldiga diskussioner om huruvida Sigge är eller inte är en "vanlig" pleco så plockar jag fram denna tråden igen ;).. Så behöver vi inte "smutsa ner" andra trådar :)
#19 - 14 juni 2009 21:22
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124781
Tryck på länken som azur skrev om p j så finns nog din där, där var många som såg olika ut som var samma sort.

Annons