Vad är problemet med aquaball??!

#1 - 30 juni 2006 23:02
jag funderar på att skaffa ett och läser att vissa tycker dem är rent usla men aldrig fått nån förklaring varför? Så frågan lyder: vad är felet med dem?
#2 - 30 juni 2006 23:08
tyvärr kan jag inte svara på vad som är felet. jag har en aquaball och tycker den fungerar iaf, varken mer eller mindre. det var någon som länkade till någon undersökning någon gjort med ett par olika innerfilter som motsvarade varandra...personen som gjorde undersökningen kom fram till att aquaball inte alls var dåligt =) med lite tur kommer länkgivaren och kollar tråden så kanske du kan va läsa testet.

hur som helst, vet att akvarielagret tog bort aquaball ur deras sortiment, har för mig att det var för att ingen av deras kunder gillade dom, hade problem med dom, etc etc...jag frågade inte så noga.

inte mycket till hjälp, sorry.

// SeanChai
#3 - 30 juni 2006 23:13
Det var jag som hittade den länken och lade in den men tyckte att det var bättre att starta en ny tråd ang detta...Tack ändå:)
#4 - 30 juni 2006 23:33
Har för mig att impelleraxeln gick av lätt, och att det berodde på att de var tillverkade i Italien eller nåt. Rätta mig gärna om jag har fel :)
#5 - 30 juni 2006 23:39
har haft ett annat eheim filter och där var axeln också känslig då den är keramisk (tror samtliga eheims impeller axlar är av keramiskt material...)
#6 - 1 juli 2006 00:10
numera är i princip alla impellrar av keramiskt material, eftersom dessa har fördelen att de inte rostar.
#7 - 1 juli 2006 07:54
jag har 1 aquaball och den fungerar hur bra som helst.
#8 - 1 juli 2006 09:09
Hade Eheim tidigare, visserligen gick den keramiska axeln av efter ett tag men ett byte på 6 - 7 år för en kostnad av 90 kr såg jag inte som en stor grej.

Det som händer med axlarna är att gummipackningarna tappar form där axlarna börjar tappa styrning och vibrera. Så i princip är det packningarna som nöts ned då det är de som upptar stötarna och därefter slås axeln sönder.

Vet inte, första gången jag såg aquaball på bild med dess finurliga möjligheter tyckte jag att det såg riktigt bra ut. fast det är klart, ju fler lösa delar.......

Vad kostar de på ett ungefär ?

P.S. Tack för rådet Plorozen, trodde det var underförstått med bilden din D.S.
#9 - 1 juli 2006 10:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har sju aquaball i mina kvarier och jag tycker de är suveräna! Fördelen med dem tycker jag är de löstagbara filterkorgarna. De är lätta att rengöra och om jag behöver gammalt filtermateriel i nåt nystartat akvarium så är det bara att ta en gammal korg. Jag kan inte göra annat än rekommendera dem varmt. Jag vet att Herkules zoo inte tar in dem för de tycker de är värdelösa men jag har inte fått någon närmare förklaring på vad som är kass.[/COLOR][/FONT]
#10 - 1 juli 2006 16:34
Jeg har lest/hørt det samme som Daniel N. At akkurat Aquaball fra Eheim ble produsert i Italia, med dertilhørende kvalitet. Det skal visstnok være flere butikker som har tatt dem ut av sortimentet sitt på grunn av dette.
#11 - 1 juli 2006 18:05
tillverkning i annat land bestämmer inte kvalitén. Det är ägaren till produkten som bestämmer kvalitén.
#12 - 1 juli 2006 21:25
[quote=Sintei]tillverkning i annat land bestämmer inte kvalitén. Det är ägaren till produkten som bestämmer kvalitén.[/quote]

Jeg mente ikke at det bare var fordi den ble laget i Italia den muligens var av dårligere kvalitet. Bare at jeg har lest/hørt at denne ble laget i Italia, og ikke Tyskland, og at mange har hatt problemer med den. Og når flere butikker har tatt den ut av sine sortiment, kan jo det kanskje tyde på at det er et faktum at det forekommer mer driftsproblemer med denne modellen enn andre.
#13 - 1 juli 2006 21:36
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har som sagt köpt sju och alla har hållt och fungerat kanonbra i de två år vi haft dem. I våra två Fluval; 3 och 4+, har vi bytt imperneller två gånger i 3:an och en gång i 4+:an. Undrar om de är "made in China" ;)? Så inga mer fluval för oss, mera aquaball!![/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 1 juli 2006 21:39
[quote=desiredillusion]Jeg mente ikke at det bare var fordi den ble laget i Italia den muligens var av dårligere kvalitet. Bare at jeg har lest/hørt at denne ble laget i Italia, og ikke Tyskland, og at mange har hatt problemer med den. Og når flere butikker har tatt den ut av sine sortiment, kan jo det kanskje tyde på at det er et faktum at det forekommer mer driftsproblemer med denne modellen enn andre.[/quote]
Well nu har ju Eheim startat produktion i Kina så då kanske det blir bättre;)
#15 - 1 juli 2006 22:02
Tackar för samtliga inlägg:) summan blev att det är ett bra filter med en impeller axel man får handskas varsamt med (gäller alla eheims pumpar) postar en beställning på stört!!! återkommer med en recension...:D
#16 - 2 juli 2006 00:11
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har aldrig hanterat denna impernellern mer varsamt än andra [:o] och förstår inte varför denna pumpen skulle var sämre bara för att en del är tillverkad i Italien? Det är ju parmesanost med? Å spagetti Bolognaise? Å parmaskinka?;)[/COLOR][/FONT]
#17 - 2 juli 2006 00:42
[quote=plorozen]numera är i princip alla impellrar av keramiskt material, eftersom dessa har fördelen att de inte rostar.[/quote]

hade det gällt rost hade man likagärna kunna kört med rostfritt.
fördelen med keramiska axlar är att dom slits nästintill ingenting.
ex: har man börjat använda keramiska lager i datorfläktar då dom håller avsevärt mycket längre, kolla på en igår som hade 6års garanti, det är 6ggr mer än dyra kullagrade fläktar.

problemet med aquaball som jag läst är dålig kvalite samt att filtermaterialet sätter igen mycke fortare än på ex: fluvals motsvarande filter.
#18 - 2 juli 2006 11:06
[quote=Raven]
problemet med aquaball som jag läst är dålig kvalite samt att filtermaterialet sätter igen mycke fortare än på ex: fluvals motsvarande filter.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Som användare av detta filter är jag helt oenig. Fluvals täpper till mycket fortare. Jag flyttar om korgarna vid vattenbyten, kanske inte vid varje vattenbyte, och tycker de är enormt smidiga. Jag tycker pumpen har fått oförtjänt dålig reklam. Vi har gjort eget filtermaterial av lite grovporigare filtermatta. Billigt och enkelt![/COLOR][/FONT]
#19 - 2 juli 2006 11:12
Min uppfattning är att kvalitétskontroll och kvalité är beroende av företagets policy inte i vilket land det tillverkas! Om nu Eheim startar produktion i Kina eller annat u-land så är säkert både kontroll och kvalité samma som tidigare!
Så vill man ha det bästa köper man givetvis Eheim oavsett vilket land det är tillverkat i!:)
#20 - 2 juli 2006 11:16
[quote=Raven]hade det gällt rost hade man likagärna kunna kört med rostfritt. [/quote]
Det ligger något i det där raven:)
#21 - 2 juli 2006 14:47
När det kommer till produktion så är det precis som föreslås nämligen att det inte spelar så stor roll vilket land produkten görs i utan snarare vilket land som håller i tyglarna.

Det enda man bör tänka på är att akta sig för produkter gjorda av barn som saknar känsla för kvalité, kan man garantera barnfria produkter ska det nog gå bra.
#22 - 2 juli 2006 18:17
[quote=Tri-X 400]Det enda man bör tänka på är att akta sig för produkter gjorda av barn som saknar känsla för kvalité, kan man garantera barnfria produkter ska det nog gå bra.[/quote]:D
#23 - 2 juli 2006 18:28
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Som användare av detta filter är jag helt oenig. Fluvals täpper till mycket fortare. Jag flyttar om korgarna vid vattenbyten, kanske inte vid varje vattenbyte, och tycker de är enormt smidiga. Jag tycker pumpen har fått oförtjänt dålig reklam. Vi har gjort eget filtermaterial av lite grovporigare filtermatta. Billigt och enkelt![/COLOR][/FONT][/QUOTE]

å jag e helt oening ;)

mitt aquaball slammar igen på 4 timmar och när ett fluval slammar igen på en vecka. så det är en betydlig skillnad. och det är samma sorts material i båda filtren.
#24 - 2 juli 2006 18:42
[quote=Bucket]å jag e helt oening ;)

mitt aquaball slammar igen på 4 timmar och när ett fluval slammar igen på en vecka. så det är en betydlig skillnad. och det är samma sorts material i båda filtren.[/quote]Det borde vara teoretiskt omöjligt på 4tim (ditt akvarie måste vara extremt skitigt) för övrigt är det väl ett tecken på att aquaball fångar alla partiklar på ett effektivt sätt medans fluvalen har mycket "bypass media"
Bilagor:
#25 - 2 juli 2006 19:04
[quote=Bucket]å jag e helt oening ;)

mitt aquaball slammar igen på 4 timmar och när ett fluval slammar igen på en vecka. så det är en betydlig skillnad. och det är samma sorts material i båda filtren.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Antar att jag inte har lika mycket slam i mina akvarier som du har i dina då ;), kan iofs bero på att vi gjort egna filterpå den grövre filtermattan som jag skrev tidigare. Vi har dem ihop med "originalskumgummit". Å sen tycker jag att de akvarier där vi har aquaballen är väldigt klara. Tror du kan fråga vem som helst som vart hemma hos oss i västgänget :p.[/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#26 - 3 juli 2006 15:32
raven: iofs så borde man väl ha kunnat göra impellrar i rostfritt från första början? det är ju inte en ny uppfinning direkt.

sist jag var tvungen att leta ny impellerstav till en eheim-pump så hade man (enligt affären) slutat använda sig av metall-stavar för länge sedan(tål att nämnas att pumpen är från 81(eller 83) och fungerar skitbra bortsett från att det inte går att hitta någon modell-specifik impeller till den längre).

edit: stavfel
#27 - 3 juli 2006 20:39
[quote=plorozen]raven: iofs så borde man väl ha kunnat göra impellrar i rostfritt från första början? det är ju inte en ny uppfinning direkt.[/quote]

jo men en rostfri sliter avsevärt mer på impellern än en axel gjort av keramiskt matrial så ur slitsynpunkt finns inte mycke som slår kermamiska axlar och själv tycker jag dom är rätt tåliga.
knäckt en medvetet och krävde bra mycke mer kraft än jag trodde det skulle kräva.

en ojämnhet i en keramiskt matrial slits ner rätt fort och axeln poleras riktigt jämn å fin samtidigt som det finns lite porer kvar som håller kvar vattnet.
en ojämnhet i en rostfri axel sliter halvt om halvt sönder en impeller samtidigt som det inte finns några porer som håller kvar vattnet vilket ökar risken för direkt matrialkontakt som sliter väldigt mycket på en impeller.
#28 - 10 juli 2006 17:12
[QUOTE=åheim]jag funderar på att skaffa ett och läser att vissa tycker dem är rent usla men aldrig fått nån förklaring varför? Så frågan lyder: vad är felet med dem?[/QUOTE]

Ja, nu har jag kastat min Fluval 1+ vilken jag aldrig fick tyst trots att jag fått den utbytt en gång. Nu blev det en Aquaball av minst modell vilket hittils är en positiv upplevelse. I princip helt tyst. Enda jag har att anmärka på är att filtermaterialet känns väldigt pjuttigt i storlek.
#29 - 10 juli 2006 18:14
[quote=r0l]Ja, nu har jag kastat min Fluval 1+ vilken jag aldrig fick tyst trots att jag fått den utbytt en gång. Nu blev det en Aquaball av minst modell vilket hittils är en positiv upplevelse. I princip helt tyst. Enda jag har att anmärka på är att filtermaterialet känns väldigt pjuttigt i storlek.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ihhh, du skulle nog tatt modellen näst minst för den minsta duger inte till mycket... Synd att du inte frågade... Tror inte det skiljer så mycket i pris... Det större hade haft lite större filteryta... sorry...[:o] [/COLOR][/FONT]
#30 - 10 juli 2006 19:55
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ihhh, du skulle nog tatt modellen näst minst för den minsta duger inte till mycket... Synd att du inte frågade... Tror inte det skiljer så mycket i pris... Det större hade haft lite större filteryta... sorry...[:o] [/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Det är nog lugnt. Ska bara ha den i ett litet växtakvarium. Mest för cirkulationens skull, men jag tänkte att det kunde få samla på sig lite växt-snafs oxo.

Annons