Vad är problemet?

#1 - 7 april 2004 13:47
Har sedan länge problem med grumligt, dimmigt vatten i mitt akvarium.
Har tyvärr inte lyckas bli av med problemet, jag har t ex provat med 4-dagars mörkläggning, större vattenbyten, extra rengörning och minskning av foder. Jag har även provat medlet AquaClear.
Efter varje vattenbyte blir vattnet klarare, men efter 2 dagar är man tillbaka där man började.
Har på den senaste tiden märkt att ”grumligheten” har bytt färg från grått till grönt, misstänker någon form av algblomning.
Ni som vet, vad är problemet och hur kan jag få bukt med detta??

Jag har även 2 bilder, som visar hur det ser ut.
http://www.geocities.com/rijuma67/akvar01.jpg
http://www.geocities.com/rijuma67/akvar02.jpg

Martin
#2 - 7 april 2004 13:49
Länkarna funkar inte
#3 - 7 april 2004 13:51
Läs här:

Kopiera länken
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20717&SearchTerms=grönvatten
#4 - 7 april 2004 13:53
Prova att kopiera länken, öppna ett nytt fönster och klistra in.

Martin
#5 - 7 april 2004 13:58
Tack för länken, Jorgen41.
Men det borde finnas fler och förhoppningsvis billigare alternativ.

Martin
#6 - 7 april 2004 14:38
För dåligt filter och cirkurlation.
Det finns infusorier som är något gröna.
Hur är det med ljuset.
#7 - 7 april 2004 14:41
Ja filtret ser väldigt litet ut .
Är det filtret som är till höger ?
#8 - 7 april 2004 14:57
Filtret sitter till högre. Fluval 4plus, kap. 1000 liter i timmen.
Sen har jag två ljusrör i rampen.

Martin
#9 - 7 april 2004 15:34
Men vilka rör.
#10 - 7 april 2004 16:08
På ljusrören står det:
Leuci 30 wt8
Daylight 6500 k

martin
#11 - 7 april 2004 20:44
??

martin
#12 - 7 april 2004 21:08
Angående Fluval 4+ så e min personliga åsikt att det e uruselt som enda filter i ett kar däremot e det ett alldeles utmärkt komplement för cirkulationens skull.
#13 - 8 april 2004 06:42
Ljusrören är ok, men Fluval 4+ räcker inte till. Tror Ni att filtret är en direkt orsak till mitt gröna grumliga vatten?
Om jag köper en ny pump/filter istället för fluval 4+, tror Ni att problemet kommer att försvinna. Ge gärna tips på pump/filter.
Akvariet är av storlek 240l.

Martin
#14 - 8 april 2004 06:55
Om det är svävalger så triggas dom alltid av amoniumspikar. Detta tyder på att ditt filter inte orkar med sitt jobb. Jag tror att det skulle kunna bli en hel del bättre med ett större filter.
Problemet är att det är ganska så svårt att ta dö på en redan startad grönalgsblommning.
Tänk i två steg
1: ta bort grönalgerna med hjälp av total mörkläggning, inte en liten ljusgnutta får lov att komma in i karet på 3 dagar.
2: Om du nu lyckats knäcka dom, så skaffa ett nytt filter så att det inte kommer tillbaka.
3: Om inte detta fungerat så är väl valen antingen att starta om allt från början eller att skaffa uv-c filter. Men om man har investerat i ett filter som kommer att hålla grönalgerna från att komma tillbaka, blir det lite väl dyrt att köpa ett uv-c för att ta bort dom en enda gång.
MVH
Magnus
#15 - 8 april 2004 07:07
Tack för svaret Tropfrog.
Kan man med 100 %, bedöma att det handlar om svävalger med
utgångspunkt från bilderna?
Har du någon tips på ett bättre filter?

Martin
#16 - 8 april 2004 07:43
Kan man med 100 %, bedöma att det handlar om svävalger med

utgångspunkt från bilderna?

Nej, det kan man inte. Jag jämför din bild med hur mitt akvarium såg ut när jag hade svävalgsblommning. Tycker själv att det ser exakt likadant ut.

Har du någon tips på ett bättre filter?

Alla ytterfilter funkar, det beror mer på vad du stoppar i dom. Vill du inte ha ytterfilter så kan du kompletera den pumpen du har med en rejäl bit blå filtermatta.
MVH
Magnus
#17 - 8 april 2004 09:08
Tackar så mycket för svaren, Tropfrog.
Ska se om jag hittar något bättre filter.

Martin
#18 - 8 april 2004 09:16
Min åsikt är att det filtret borde räcka.
Men det kan ju vara så att filter volymen är för liten.
#19 - 8 april 2004 11:05
Var just inom min lokala akvarieaffär.
Blev tipsad om medlet Acurel F, detta medel ska ta bort grumligheten. Han påstod också att orsak bakom mitt problem, med stor sannolikhet berodde på för mycket ljus. Ljusrören spelar en stor roll, men också det faktum att jag har akvariet stående i ett ljust vardagsrum. Dagsljus reflekteras mot akvariet. Så genom att skruva ner belysningstiden på mitt akvarie(11 timmar till 6 timmar), så har jag en bättre möjlighet att undvika problemet.

Martin

Annons