Vad är PMDD egentligen?

#1 - 27 juli 2010 22:06
Har fått rådet härinne att satsa på PMDD-gödning för mina växter. Jag är verkligen ingen kemist, och har lite svårt att hänga med på alla kemiska beteckningar som nämns härinne på forumet:confused:.

Har varit inne på sidan PMDD.se och vad jag kan förstå så handlar det om 3 st pulver man köper...stämmer det? Som man sedan ska blanda till i tre olika flaskor och sedan tillsätta vid varje vattenbyte?

Flaska 1: KNO3
Flaska 2: KH2PO4
Flaska 3: NutriSI Mikro

När man beställer, beställer man då varje "pulver" för sig? Eller räcker det om jag t.ex. väljer [COLOR=#FF0000]Enkel pack med NutriS [/COLOR]från Haacks...får jag med allt då som jag behöver?
#2 - 27 juli 2010 22:10
Du beställer portions PMDD med antingen NitriSI eller Micro+, beroende på vilken vattenkvalité (hårdhet) du har i kranen:). Beställ trippelpack med en gång, det blir bra mycket billigare på det sättet:).
#3 - 27 juli 2010 22:12
Ja köper du ett enkel pack med NutriS så får du med allt du behöver.
Är iof 5 ämnen, men blir 3 flaskor när du blandat.
Varje pulver är uppvägt i egen påse med en ettiket som säger vad den innehåller och hur du ska blanda.
Tillslut har du 3 flaskor med 500ml i varje.
vid varje vattenbyte tar du i 10ml från varje flaska per hundra liter vatten du har.
ex: 200L akvarium = 20ml från varje av dom tre flaskorna.

Den flaskan med NutriS (ser ut som piss) ska med fördel förvaras i kylen, då det gärna blir mögel/avlagringar i den annars. Och den flaskan ska även blandas med destillerat vatten, eller vatten som kokats först. Av samma anledning som kyl förvaringen
#4 - 27 juli 2010 22:15
Fialott skrev:
Har fått rådet härinne att satsa på PMDD-gödning för mina växter. Jag är verkligen ingen kemist, och har lite svårt att hänga med på alla kemiska beteckningar som nämns härinne på forumet:confused:.

Har varit inne på sidan PMDD.se och vad jag kan förstå så handlar det om 3 st pulver man köper...stämmer det? Som man sedan ska blanda till i tre olika flaskor och sedan tillsätta vid varje vattenbyte?

Flaska 1: KNO3

Flaska 2: KH2PO4

Flaska 3: NutriSI Mikro

När man beställer, beställer man då varje "pulver" för sig? Eller räcker det om jag t.ex. väljer [COLOR=#FF0000]Enkel pack med NutriS [/COLOR]från Haacks...får jag med allt då som jag behöver?

PMDD låter ALLTID krångligt första gången...men tro mej... det är så lätt:)
Killen som du ska köpa av http://www.haack.se/pmdd/ Är en riktigt mysig kise, trevlig och snäll och om nåt är oklart för dej så är det bara att fråga och han förklarar:)

Enkellpack med nutriSI är alltså en påse av varje pulver...
Eftersom det finns 2 olika "mikrogödningar" nutriSI och Micro+.

Gå in och kolla på den sidan jag länkade så förstår du:)
#5 - 27 juli 2010 22:17
J.Milton svarade bra mkt mer pedagoiskt än vad jag gjorde;)

Och vad än Ansjo säger så ska du ta till dej det;) han är en liten zoopet[:-2]
#6 - 27 juli 2010 22:19
Jo , har min ljusa stunder =) men dom är inte många , så njut hehe
#7 - 27 juli 2010 23:56
Det är superlätt, även om jag klantat mig ett par gånger (mer dumhet än något!). ;)

Tips:
1. Sätt in flaskan med NutriSi i kylen efter användning, annars ser det inte mysigt ut i flaskan efter ett tag.
2. Lägg fram alla påsarna innan du blandar, jag hade tydligen två påsar kvar av ena ämnet veckan efter jag gjort min andra sats.
3. Häll inte kokande (eller allmänt varmt) i en flaska, den kan krympa en smula. :p
#8 - 28 juli 2010 08:42
Köp inte NutriSi, micro+ är bättre och du slipper hålla på med destilleratvatten, citronsyra osv. Växterna har lättare att tillgodogöra sig mirco+ med.
Bilagor:
#9 - 28 juli 2010 10:44
Satt faktiskt och tänkte skriva samma sak, micro+ funkar tydligen med både hårt och mjukt vatten, och ska tydligen vara bättre säger många.
Nästa beställning blir micro+ för mig med.
#10 - 28 juli 2010 10:53
Jag har också hört samma sak utav bla defdac. Enda nackdelen är att man inte kan torrdosera Mikro+ men de flesta gör nog inte det ändå.
#11 - 28 juli 2010 13:19
Faltaren skrev:
Köp inte NutriSi, micro+ är bättre och du slipper hålla på med destilleratvatten, citronsyra osv. Växterna har lättare att tillgodogöra sig mirco+ med.

J.Milton skrev:
Satt faktiskt och tänkte skriva samma sak, micro+ funkar tydligen med både hårt och mjukt vatten, och ska tydligen vara bättre säger många.

Nästa beställning blir micro+ för mig med.

Jag har också hört samma sak utav bla defdac. Enda nackdelen är att man inte kan torrdosera Mikro+ men de flesta gör nog inte det ändå.

Jag har hört motsatsen:/

Att det är nutri Si som är den gödningen man kan ha i både hårt och mjukt vatten.
Man får väl se till att pröva... se om det endrar sej:)
#12 - 29 juli 2010 07:47
Skall jag svara på din fråga, de andra har redan presenterat innehållet

PMDD Poor Mans Duplo Drops skall det väl vara, rätta mig om jag har fel
#13 - 29 juli 2010 08:12
"Poor mans Dupla drops", om man skall vara noga..
Bilagor:
#14 - 29 juli 2010 09:03
Hmmmm...
Jag beställde nutrisi just på grund av att jag har mjukt vatten!
Har dock inte kört i gång ännu med gödning, vill ha karet helt stabilt först :)

Utklippt från haack.se:

"Nutrisi väljer man om man vet att man har mjukt vatten under Kh7 Micro+ väljer man om man vet att man har hårt vatten över Kh7"
#15 - 29 juli 2010 09:17
Hmmmm...

Utklippt från haack.se:

"Nutrisi väljer man om man vet att man har mjukt vatten under Kh7 Micro+ väljer man om man vet att man har hårt vatten över Kh7"

Jo också läst det, men har läst (tror det var på plantswap) att Nutrisi funkar till mjukt vatten, och micro+ funkar till hårt OCH mjukt, och ska tydligen göra ett bättre resultat.
Har dock själv bara testat Nutrisi.
#16 - 29 juli 2010 09:36
Samma här!
#17 - 30 juli 2010 09:22
Sleaper skrev:
"Poor mans Dupla drops", om man skall vara noga..

Oj då, de andra är väl sådana mega lego bitar....
#18 - 30 juli 2010 15:37

Den är ju redan blöt. Men den är med lätt, gör ett hål i korken som passar till en 5ml spruta så är det bara att dra ner vad man behöver i sprutan.

Själv torrdoserar jag alltid, har blandat det torrt så behöver jag bara en dos i karet.
#19 - 11 augusti 2010 23:35
Ingen fara med att fiskarna ev. äter av det då?
Mina brukar testa att äta allt som kommer i vattnet.....även fingrar ;)
#20 - 12 augusti 2010 05:54
Nope:).

Annons