Vad är osmosvatten bra till?

#1 - 30 oktober 2005 17:45
Grannen vill att vi ska köpa en osmosanlägning ihop.Han säger att den är väldigt bra . Men till vad frågar jag .Men det kan han inte svara på, kanske någon annan kan säga vad man ska använda den till.
#2 - 30 oktober 2005 17:49
Om han inte vet vad den är bra till varför ska han då ha den? Låter sabla skumt i mina öron. Antar att en sökning på osmos i forumet ger massor med träffar och svar.
#3 - 30 oktober 2005 17:50
En osmos renar vattnet från metaller och mineraler.. Om du har ett bra vatten ur kranen (fritt från klor och med bra densitet) så är en osmos i det närmsta onödig.. Men å andra sidan är det en ganska billig försäkring (en som ger en 100L / dygn brukar ligga på 1000 spänn). Om du har kommunalt vatten är det en bra idé.. Har du egen brunn och inte haft problem med vattnet innan så tycker jag du kan lägga pengarna på annat..
#4 - 30 oktober 2005 17:57
Jag tänkte kanske om dom som har saltvatten kar har mer nytta av en sådan. Grannen har nämligen ett salt kar.
#5 - 30 oktober 2005 17:59
Varför han vill ha den han har väl läst att en osmosanlägning måste man ha så därför vill han ha en.
#6 - 30 oktober 2005 18:12
Ta bort metaller och mineraler gör man väl med aqua safe.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 30 oktober 2005 18:19
Har man saltvatten bör man använda enbart osmosvatten eftersom kranvattent innehåller för mycket som kan ställa till med problem i akvariet.

Bland sötvattensakvarister är det väl mest diskusodlarna och andra som odlar extrema survattenfiskar som använder osmosvatten.
#8 - 30 oktober 2005 18:26
Har man saltvatten är osmos inte så dumt. Med den tar man bort det mesta ur vattnet så att man vet vad resultatet blir när man blandat i saltet. Dessutom tror jag att osmosen tar bort den mesta nitraten ur kranvattnet, också viktigt för saltvatten.

För sötvatten behövs det bara (i Sverige) om du vill odla mjukvattenfisk och har hårt vatten.
#9 - 30 oktober 2005 18:27
(Kjell hann visst först)
#10 - 30 oktober 2005 18:29
Ok tack för svaren det kallar jag för svar tack.
#11 - 30 oktober 2005 19:31
Jag har också hört talas om att osmosvatten kan vara lösningen vid odling av diverse knepiga killis även om vattnet ur kranen tycks vara lämpligt vad gäller hårdhet osv kan det innehålla bland annat andra joner som man har mindre koll över.
Ett problem som tycks vara löst på det sättet tycks vara odling av Fp sjoestedti i USA - förutom att hannarna måste vara välväxta vill säga.

Annons