Vad är normalt för en akvariebutik?

#1 - 7 juni 2008 14:32
Jag var inne på en akvariebutik i stockholm i torsdags (idag är det lördag) och införskaffade 3 st Zebraciklider, 2 honor 1 hane. I affären sa jag att jag ville ha 1 hona 1 hane, men tyvärr (nybörjare som jag är) så följde jag butikbiträdets råd att skaffa 2 honor för hanen. nu så märker jag att ena honan blir bortjagad av både hanen och honan lite då och då, ena honan är mörkare så det går bra att se att det är samma varje gång. Så jag ringde idag till butiken och frågade om jag kunde lämna in Fisken och kanske byta mot någon mal eller dylikt vilket jag ändå kommer skaffa ett par av.
Där får jag dock höra att de inte byter tillbaka fiskar eller ger pengar tillbaka såhär, men att iom att fisken var så ny hos oss kunde de tänka sig att ta tillbaka den rakt av.
De jag känner som har större akvarievana säger att där de brukar gå så brukar det aldrig vara några såna problem och då undrar jag, har de tur som hittat såna ställen eller har jag bara haft otur?
#2 - 7 juni 2008 14:48
Och bör kanske tillägga innan folk börjar fundera att de jag frågat bor i göteborg och jag kan därmed inte besöka samma affärer så enkelt ;)
#3 - 7 juni 2008 15:02
Är inte priset för ett lekpar värt priset på 3 fiskar för dig? För två fiskar är inte samma som ett lekpar.
#4 - 7 juni 2008 15:06
Som jag förstått det så är det inte mycket till problem för det med zebraciklider och ja, det är väl lite av en funderare om jag vill att en av dem ska må dåligt för att få 2 att fungera bättre...vad jag förstått om jag hade en hane och en hona så blir det antingen ett lekpar eller så blir de inte så aggressiva då jag hört att de inte är så aggressiva eller hotfulla när de inte har rom/yngel och därmed vilket de iofs har oftast om det är ett lekpar...fast jag kan ju ha fått det om bakfoten...alltså om jag köpt 1 av varje så skulle det antingen fungerat att de skulle leka eller så skulle de iaf vara relativt lugna?
#5 - 7 juni 2008 15:26
Alltså, jag nämnde inga namn på butik eller så för jag vill inte att de ska få skit, de hade riktigt trevlig personal i övrigt när vi varit där och så, jag vill bara veta ungefär vad man kan förvänta sig...och jag är ny så prio 1 är inte att de ska leka och få massa yngel, prio 1 just nu är att fiskarna ska må bra och att ingen mår dåligt.
#6 - 7 juni 2008 15:48
Håller med Robin, köper du en hane och en hona är det inte säkert att de leker för det och det kan till och med vara så att de hatar varandra och aldrig kommer att leka. Att du sedan fick 2 honor gör urvalet lite lättare för hannen och chansen att det blir ett bra lekpar är då mycket större.
Kanske du kan lämna tillbaka den överblivna honan sedan?
#7 - 7 juni 2008 16:14
ansjo skrev:
Håller med Robin, köper du en hane och en hona är det inte säkert att de leker för det och det kan till och med vara så att de hatar varandra och aldrig kommer att leka. Att du sedan fick 2 honor gör urvalet lite lättare för hannen och chansen att det blir ett bra lekpar är då mycket större.

Tack, det var mer förklarande att de kunde hata varandra och så, jag hade fått för mig mer att de skulle vara rätt neutrala mot varandra om de inte bildade par och det hade ju för mig som inte satsar på att få fram yngel direkt varit mycket bättre än att 2 bildar par och mobbar den tredje. (om de bara varit neutrala dvs)

ansjo skrev:
Kanske du kan lämna tillbaka den överblivna honan sedan?

Ja det var det jag hade tänkt, och det var lite det den egentliga frågan handlade om, för som sagt så hade jag även fått för mig efter samtal med vänner som håller på mycket med akvaristik att det ofta är möjligt att byta tillbaka en fisk om det inte fungerar eller så...och jag är rätt neutral till om vi kan det eller inte...viktigaste är ju att fisken kommer någonstans där den mår bättre än hos ett par där den bara blir ivägjagad, tråden är bara vad jag bör förvänta mig av handlare.

Är det bra om de tar igen fisken utan tillgodo/pengar tillbaka eller bör man förvänta sig att man kan få en liten växt eller något tillbaka? Det kanske låter gnidigt men det är inte det det handlar om, det är bara att jag vill veta om ett ställe är bra, vad man kan ställa för krav och inte bli blåst :)
#8 - 7 juni 2008 16:25
Mobster skrev:
Jag var inne på en akvariebutik i stockholm i torsdags (idag är det lördag) och införskaffade 3 st Zebraciklider, 2 honor 1 hane. I affären sa jag att jag ville ha 1 hona 1 hane, men tyvärr (nybörjare som jag är) så följde jag butikbiträdets råd att skaffa 2 honor för hanen. nu så märker jag att ena honan blir bortjagad av både hanen och honan lite då och då, ena honan är mörkare så det går bra att se att det är samma varje gång. Så jag ringde idag till butiken och frågade om jag kunde lämna in Fisken och kanske byta mot någon mal eller dylikt vilket jag ändå kommer skaffa ett par av.

Där får jag dock höra att de inte byter tillbaka fiskar eller ger pengar tillbaka såhär, men att iom att fisken var så ny hos oss kunde de tänka sig att ta tillbaka den rakt av.

De jag känner som har större akvarievana säger att där de brukar gå så brukar det aldrig vara några såna problem och då undrar jag, har de tur som hittat såna ställen eller har jag bara haft otur?
Vad är det som är problemet affären gjorde ju rätt att dem sålde dig fler Honor till din Hane precis som det ska vara,att det blir nån eller några som blir besvikna i karet är fullt naturligt även i själva vattenriket där dem kommer ifrån.

Och att dem inte tog imot den senare,det kan alltid diskuteras fram och tillbaka i evigheter vad det handlar om i slutändan är pengar,eftersom Fiskar i allmänt inte kostar en förmögenhet så kan inte affären dra in pengar om man nu ska lämna tillbaka den eller byta den mot nåt annat,men att det inte gick att byta den det verkar konstigt det brukar gå
#9 - 7 juni 2008 16:30
Jag tror ni alla missförstår mig, jag säger inte att affären gjorde något fel, jag undrar hur det brukar vara. jag är inte kritisk, jag är bara undrande iom att jag hade hört något annat...men så kanske det beror på att just de ställena i göteborg fungerar på ett speciellt sätt.

Jag verkar ha gjort vissa här irriterande men hoppas att det är ett missförstånd iom att jag som sagt inte tycker varken si eller så utan ber bara om råd om vad som är vanligt...

Tackar iaf för att jag bättre förstår varför jag skulle ta mer än en hona till hanen.
#10 - 7 juni 2008 16:43
Och pengarna tillbaka ville jag inte ha heller, det jag frågade om var om det gick att byta mot någon liten mal eller kanske få en billigare mal för vi tänkte ändå införskaffa ett par Ancistrus.
#11 - 7 juni 2008 16:54
Du köpte fiskar som parar ut så butiken i sig gjorde rätt så sålde 1+2 till dig.

Men ska vi gå till själva huvudfrågan om man kan byta in fiskar i butik så skiljer det sig otroligt från butik till butik. I vissa går det och i vissa inte.
#12 - 7 juni 2008 17:26
Ja, efter vad Ansjo skrev så förstod jag att det var det vettiga, och nu att det varierar väldigt mycket från butik till butik...Tack så mycket :)
#13 - 7 juni 2008 19:00
Och jag kan tillägga att det skiljer sig från butik till butik som sagt, men även vad det är för fisk. Lämnar du tillbaka en fisk som kostade runt 30:- så är det nog inte läga att förvänta sig få något för fisken, men om den var bra mycket dyrare eller om det var ett flertal 30 kronors fiskar så kan man kanske förhandla sig till en deal.
Det är även en bättre affär för både dig och affären om man byter mot något annat, istället för att få ett par tior:).

Och oroa dig inte att du skulle trampat någon på tårna, det tror jag inte du gjort;).
#14 - 7 juni 2008 20:43
Låter vettigt, kanske var ett dåligt exempel iom att Zebracikliden kanske inte är världens dyraste fisk men fick reda på det jag ville iaf :)

Annons