Vad är "gravity"??

#1 - 6 april 2003 21:48
Kollade efter lite info om muränor och hittade det här:

<font size=4>A specific gravity range of about 1.005 to 1.010 is acceptable for long term health. </font id=size4>

<font size=3>vad betyder det???</font id=size3>
#2 - 6 april 2003 21:54
tror det har med salthalt att göra, vilket kan mätas med hjälp av grviditet om jag inte har fel.. men kolla med någon annan oxå!!
Nina F
#3 - 6 april 2003 22:02
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>A specific gravity range of about 1.005 to 1.010 is acceptable for long term health.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Salthalt kan mätas med aerometer, den mäter specifik densitet. Rent sötvatten har densitet 1.000 vid standard temperatur och lufttryck, havsvatten är 1.027.
Din text antyder att fisken du tittar på är en brackvattenfisk, men jag vet inte exakt vilken salthalt de där värdena korresponderar till, kolla i tabell.
#4 - 7 april 2003 00:45
vart hittar man sånna tabeller?
#5 - 7 april 2003 05:14
Om du vill hålla nämda salthalt i ett kar så måste du skaffa en salinitetsmätare. Det finns inga tabeller som kan få dig att hamna rätt när du blandar vattnet. Detta för att olika salter har dragit åt sig olika mycket vatten under förvaring, samt för att det finns många olika kornstorlekar.
MVH
Magnus
#6 - 7 april 2003 09:52
Ok, det var en sötvattesnmuräna jag kollade på. men dom värkar villja ha det lite bräckt. men är det ngn som har haft dom i sötvatten en längre tid? det har dom i afärerna iaf. det blir så dyrt med alla mätare och tillbehör. det går inte ihop med mitt budget-akvrium som jag håller på med.
#7 - 7 april 2003 10:02
Salthaltsmätare kostar en hundralapp. Saltet kostar nästan ingenting när det rör sig om så låga salthalter. Det finns inga rena sötvattensmuränor. En del muränor går upp en bit i floder och kan klara sig en kortare tid i rent sötvatten. Men om du håller dom i sötvatten så ökar risken för yttre sjukdommar och parasitangrepp. Jag personligen tycker om idén med lågbudget. Det går att göra det mesta själv och det går att göra billigare (se min dagbok). Som ekonom så måste jag be dig att väga följande: Antingen så köper du mätare och salt kostnad 150 kr eller så riskerar du sjukdommar, dessa gör att du måste medicinera, mediciner är dyra. Dessutom så skapar det oro hos dig och lidande hos fisken. Om medicineringen inte lyckas så kanske fisken dör. I detta scenario har du lagt ner 100-150 kr för medicin och dessutom inte kvar fisken. Om du väljer det förra alternativet så har du saltmätaren kvar långt efter du bestämmt dig för att utöka inom bräckvatten för att du tycker det är så kul efter att ha lyckats med muränan.
OK jag vet, det finns dom som lyckas i rent sötvatten, men jag tror inte att fisken mår bra av det. Att vara ekonomisk lönar sig men att vara snål passar inte när man har med djur att göra(nästan aldrig annars heller)
MVH
Magnus
#8 - 7 april 2003 11:57
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
vart hittar man sånna tabeller?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

T.ex. här:
http://secchi.hmsc.orst.edu/coastnet/manual/hydtables.html

Där kan vi se att en specifik densitet på 1.005 - 1.010 g/ml motsvarar en salthalt på cirka 1 ppt (ppt = parts per thousand, dvs ungefär det samma som gram salt per liter; ppt kallas ibland istället PSU).

Vatten med en salthalt mellan 0.5 ppt - 30 ppt kallas bräckvatten; mindre än 0.5ppt är sötvatten, mer än 30 ppt är havsvatten. Salthalten i Stockholms skärgård är cirka 6 - 8 ppt. Vatten med en salthalt lägre än 10 ppt smakar salt men går att dricka.

Bräckvattenorganismer är mycket tåliga mot fluktuationer i vattnets salthalt, jonsammansättning, och pH. Det är bl.a. därför de klarar sig så pass länge i rent sötvatten, och därför man kan använda vanligt matsalt istället för marinsalt. Som regel klarar sig dock bräckvattensorganismer mycket bättre i rent havsvatten än i rent sötvatten.

I bräckvatten får man en blandning av tre typer av djur: havsdjur som tål lägre salthalt, sötvattensdjur som tål högre salthalt, och äkta bräckvattensdjur, som tål ett vitt spektrum av salthalter. Vid en salthalt av cirka 8 ppt ligger vad som kallas 'art-minimum' - det är den salthalt vid vilken varken de flesta sötvattensdjur eller de flesta havsdjur kan leva, och där äkta brackvattendjur dominerar.

I östersjön ligger artminimum mellan stockholms skärgård och åland - det är sannolikt ett av världens artfattigaste havsområden, med färre än 100 djurarter synliga för blotta ögat. Man kan jämföra med omkring 1500 på svenska västkusten, eller i runda slängar 300 i Umeås skärgård.

Traditionellt hålls bräckvattensakvarier vid mycket låga salthalter, ofta sannolikt under 0.5 ppt. Anledningen till detta är okänd för mig, men kan möjligen ha att göra med att akvariet då fungerar som, och kan skötas som, ett sötvattensakvarium snarare än ett saltvattens.

#9 - 7 april 2003 20:13
Ok tack för alla bra svar!
Jag satte precis igång mitt kar i dag med en liten påfågelciklid, en stor snigel och en pleco. det är på 500L så det är lite tomt...
så det kansje dröjer lite innan jag blandar i salt men det verkar finnas en del balla fiskar till bräckt. Jag får ta och glömma muränan så länge.
#10 - 8 april 2003 05:18
PGA det osmotiska trycket så tror jag inte att du kan hälla i salt så länge du har sniglen (den dör). Dessutom så tror jag inte att det är någon god idé att blanda påfågelciklid med bräckvattenfisk.
MVH
Magnus

Annons