vad är fördelarna med diffusor resp strilrör?

#1 - 19 mars 2011 18:32
Hej alla!
Slog till och köpte nytt innerfilter, Eheim biopower, när det gamla ytterfiltret tjänat ut. Funkar fint men är lite konfunderad eftersom det fanns med både strilrör och diffusor. Nu har jag svårt att välja! Vilket är, enligt era erfarenheter, "bäst", vad gillar olika fiskarter, Vad funkar i olika situationer?? Tacksam för input!
#2 - 19 mars 2011 19:47
Diffusorn ger väl en smal stråle med högt tryck i och det kan vara en fördel om du har fiskar som skitar ner mycket då det virvlas upp och dras in i filtret lättare, men du måste ju ha fiskar som gillar lite fart på vattnet.
Strilröret är ju om du har fiskar som vill ha stillastående vatten, annars inge större fördel.
För mig har det alltid funkat bäst att köra med filter utan tillbehör så pumpens flöde påverkas så lite som möjligt ;)
#3 - 19 mars 2011 20:11
Strilröret kan vara bra för att syresätta vattnet, när du sätter den strax under ytan så den ger den breda strålen en effektiv syresättning! Både strilröret och diffusern bromsar tyvärr flödet genom filtret en hel del så jag tycker det är bäst utan tillbehör!

Annons