Vad är felet ?

#1 - 5 december 2013 15:55
Mina Platy tynar bort och dör. Och nu även en siamesisk algätare. Har nu dykt upp vita strån på växter och rötter. Se bilder
#2 - 5 december 2013 16:47
GIssar att det är relativt nystartat?

Du får nog beskriva din situation lite mer..
#3 - 5 december 2013 20:18
Vad är felet ?

Har varit i gång i ca 6-7 veckor nitrit värdet är bra men lite högt pH ca 8
#4 - 5 december 2013 21:24
Hur stort är karet?
Hur många individer finns där och vad för sorter?
Hur har du hittills skött ditt kar?
Mm, mm...
#5 - 5 december 2013 21:30
Vad är felet ?

Karet är på 90 l det finns 9 l malar 7 skalarer 7 Platy numer 3siamesiska algätare och 6 pansar malar

Bytar ca 30% vatten varje vecka kran vatten ur egen brun. Har två kar till som får samma vatten. Har en Fluval 403 som filter

I pumpen har jag 2 fack med makaroner och ett med filter matta. Biltema sand som botten material
#6 - 5 december 2013 21:38
Vad är felet ?

Glömd vid varje vatten byte har jag i salt och pmdd växt gödning. Och catappa-x
#7 - 5 december 2013 21:50
Hmm... varför har du i salt vid vattenbytena? Hur mycket var gång?
De där skalarerna har du kanske tänkt flytta över till ett större kar. Du skriver att du har flera kar...
#8 - 6 december 2013 05:40
Du har ju relativt hög belastning på ett ganska nystartat kar, det i kombination med högt PH kan betyda Ammoniak förgiftning..

Att du har alger är bara naturligt i det stadium ditt kar är i, det kommer avta om några veckor..

Min rekommendation till dig, dra ner på matningen rejält under en vecka. Kör 5:2 dieten och mata sparsamt när du väl gör det.
#9 - 6 december 2013 07:33
Vad är felet ?

Tackar provar att ta bort lite fisk. Och sedan har jag alltid i lite salt vid vatten byten Ektozon ca en tesked i det karet
#10 - 6 december 2013 07:52
Eftersom du har såpass högt PH tycker jag du ska undvika att använda saltet och göra ett lite större vattenbyte(50%)..
Salt har ju en liten PH höjande effekt dock inte för din del så salt brukar ligga på runt PH7.. Men du behöver inte saltet.

Annons