Vad är fel på mina guppys?

#1 - 10 maj 2009 11:19
Hej.
Hitills har tre av mina honor dött. De låg nere på bottnen. Trodde mina två hanar hade jagat ihjäl de två första, de förföljde dem mycket intensivt. Men utav en olycka dog den ena hanen. Men ändå dog ännu en hona, trotts att de var 3-1. De har massor av ställen att gömma sig på osv. Men jag upptäckte idag att de båda honorna ser uta att ha ngn slags skada på sina fjäll. dessutom så har en av deras frammfenor "slutat fungera" den står helt still rätt ut? Men de verkar inte påverka dem särskilt då de simmar vanligt. Såg även att en av honorna verkar ha en skada på "överkäken" det ser ut som om delar av den är borta? Dessutom "vilar" hon mycket. vissa av växterna verkar ha ngt brunt på sig, ser ut som om bladen löser upp sig. lr hur man ska förklara det. Min mal ser lite grådaskig ut i färgen på sidorna av kroppen. Jag bytta ut halva vattnet, tillsatte lite salt. Men jag blir helt förbryllad. de kommar alla ifrån samma djuraffär.
#2 - 10 maj 2009 13:32
Oj, det verkar gå villt till där. Finns det några andra fiskar utöver malen och guppy?

Skulle kunna tänka mig att det bruna på bladen är kisel alger. Är det ett relativt nystartartat akvarium?
Om de är ett nystartat akvarium så försvinner de efter ett tag. Men det finns saker att göra för att påskynda det, men det får någon annan stå för då jag inte är säker på de metoderna:)

Och vad är det för mal? Kanske behöver den ett annat foder?

Du kan ju kolla värderna i akvariumet och se om det kan vara orsaken till fiskarnas död.

Jesper
#3 - 10 maj 2009 14:31
vad har du för andra fiskar i akvariet?
#4 - 10 maj 2009 19:15
Sumpan skrev:
Oj, det verkar gå villt till där. Finns det några andra fiskar utöver malen och guppy?

Skulle kunna tänka mig att det bruna på bladen är kisel alger. Är det ett relativt nystartartat akvarium?

Om de är ett nystartat akvarium så försvinner de efter ett tag. Men det finns saker att göra för att påskynda det, men det får någon annan stå för då jag inte är säker på de metoderna:)

Och vad är det för mal? Kanske behöver den ett annat foder?

Du kan ju kolla värderna i akvariumet och se om det kan vara orsaken till fiskarnas död.

Jesper

okej, nej jag har inga andra fiskar. bara de tre återstående guppysarna och malen. plus massa guppy yngel. jo det är ganska nystartat. hur gör man för att påskynda det? Jag tänkta skaffa stickor för att testa vattnet. men vet inte riktigt var jag kan få tag i de,. långt till zooaffär härifrån. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad det var för sort. Den är fläckig, i mörk brunt /ljus brunt. Kan ta ett kort på honom.
#5 - 10 maj 2009 19:16
vad har du för andra fiskar i akvariet?

Gyppys, med yngel. och en mal. Inga andra.

Snälla, ingen som vet varför honornas ena fram fene plötsligt står rakt ut?
#6 - 10 maj 2009 19:31
om du ska testa vattnet är det bättre med dropptest än stickor eftersom dessa ofta är missvisande. Jag använder inga tester, eftersom om det är ammonium eller nitrit i vattnet är behandligen ändå det samma, delvattenbyte. Så börja med det och se om fiskarna mår bättre

jag vet tyvärr inte varför honornas framfena står ut, men skadorna på fjällen, ser det vitt och lite luddigt ut så kan det vara svamp
http://www.jbl.de/factmanager/index.php?lang=en
du kan kolla på den sidan där och se om du kanske kan hitta det som fiskarna eventuellt drabbats av :) hoppas det går bra, guppys e fina känsliga små fiskar :)
#7 - 10 maj 2009 20:51
okej, tack. Har redan bytt 50% av vattnet och haft i lite salt.
Avvaktar lite, ser om det blir bättre.
#8 - 10 maj 2009 23:13
Fläckig mal alltså?
Ta en bild så kan jag eller någon annan se vad det är!
Kan vara någon sorts Pleco kanske? Eller en Ancistrus, fast den är ju prickig:)

Vad gäller algerna så är jag just nu lite fundersam på svaret.

Jag fick i alla fall tips från mycket trovärdiga källor att det skulle hjälpa att sänka flödet i akvariumet, så jag gjorde det och minskade belysningen (den behövde ändå sänkas nån timme eller två).

Fast den metoden verkade inte så populär här på forumet - se tråd - http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=130767

Men jag har dock märkt att det har hjälpt!
Sen kan du läsa massor om hur du ska påskynda det om du söker i forumet.
Bilagor:
#9 - 11 maj 2009 10:08
Sumpan skrev:
Fläckig mal alltså?

Ta en bild så kan jag eller någon annan se vad det är!

Kan vara någon sorts Pleco kanske? Eller en Ancistrus, fast den är ju prickig:)

Vad gäller algerna så är jag just nu lite fundersam på svaret.

Jag fick i alla fall tips från mycket trovärdiga källor att det skulle hjälpa att sänka flödet i akvariumet, så jag gjorde det och minskade belysningen (den behövde ändå sänkas nån timme eller två).

Fast den metoden verkade inte så populär här på forumet - se tråd - http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=130767

Men jag har dock märkt att det har hjälpt!

Sen kan du läsa massor om hur du ska påskynda det om du söker i forumet.

okej, tack för tipsen. Jo jag ska lägga upp en bild senare idag. För att se om vi här på forumet kan komma på vad han/hon är för ngt:)
#10 - 11 maj 2009 15:15
Hej, ni kan kolla här. Men jag vet inte om man ser särskilt bra. Blev inga bra bilder. men ngn kanske känner igen den ändå.
[COLOR=#0000ff]http://marthiiina.bilddagboken.se/p/upload.html?year=2009&month=5&day=11&html=1#0[/COLOR]
#11 - 11 maj 2009 18:20
marthiiina skrev:
Hej, ni kan kolla här. Men jag vet inte om man ser särskilt bra. Blev inga bra bilder. men ngn kanske känner igen den ändå.

[COLOR=#0000ff]http://marthiiina.bilddagboken.se/p/upload.html?year=2009&month=5&day=11&html=1#0[/COLOR]

Länken funkade inte riktigt, men hittade bilderana i alla fall.

Ska kolla upp det lite närmare, kanske hinner någon skicklig före:)

Men det ser ut som en Ancistrus, men känner inte igen färgerna riktigt!
#12 - 11 maj 2009 18:34
Eller, så kan det vara en segelfens pleco, med tanke på den gula randen som går hela vägen på stjärtfenan. Dom kan för övrigt bli upp till 60 cm.
#13 - 11 maj 2009 20:57
Sumpan skrev:
Eller, så kan det vara en segelfens pleco, med tanke på den gula randen som går hela vägen på stjärtfenan. Dom kan för övrigt bli upp till 60 cm.

på en annan tråd kom vi fram till att det var en gibbiceps. Kände igen namnet ifrån när jag köpte den när jag läste det. Så nu ska här forskas vad det är för något jag skaffat:)
#14 - 11 maj 2009 21:07
för övrigt, så verkar fiskarna må bättre nu efter vattenbytet och salt tilllskottet. Honornas fenor står inte rakt ut längre och en av dem har återfått funktionen. Jippi!!
#15 - 11 maj 2009 21:12
Segelfenspleco är ett handelsnamn för gibbiceps:D

hur stort var ditt akvariumet?
#16 - 11 maj 2009 21:14
marthiiina skrev:
för övrigt, så verkar fiskarna må bättre nu efter vattenbytet och salt tilllskottet. Honornas fenor står inte rakt ut längre och en av dem har återfått funktionen. Jippi!!

Vad bra att det är på bättringsvägen nu!
#17 - 11 maj 2009 21:15
Sumpan skrev:
Segelfenspleco är ett handelsnamn för gibbiceps:D

hur stort var ditt akvariumet?

jo jag läste det, men de va gippiceps som jag kände igen^^
men de var ju en miss från min sida att köpa en sådan, trotts att jag gillarn stenhårt. då mitt akvarium bara är 100-120l. Dock är den ganska liten än och jag kan nog få tag i större när de börjar bli dags. Min mor har ett (som egentligen är saltvatten) 350 l. Det borde duge ett tag iaf. till jag kan skaffa mig mitt drömakvarium. Ett inbyggt i väggen 1000l å ett 500l hörn akvarium. Sprar spara spara. tack för hjälpen^^
#18 - 11 maj 2009 21:20
Det låter riktigt häftigt, spara, spara och spara. Där skulle den vilja simma runt=)

Lycka nu till med akvariumet i fortsättningen!

Annons