Vad är fel? Mina växter trivs ej.

#1 - 22 september 2004 19:16
Hej,

Jag har ett akvarium på 170 l som jag har haft igång i ca 6 månader. problemet är att jag har svårt att få växterna att trivas. Jag tillsätter järn vid varje vattenbyte (byter 30-5o l varje vecka och tillsätter så som det står på flaskan). Där jag bor har vattnet väldigt högt pH. Jag hade ett gammalt test som jag använde, som jag kanske inte kan lite på, men det visade hela pH 8!

Växterna visar lite varierande symptom. En lökväxt är gul på topparna i de långa äldre bladen. Jag är dålig på växtnamn, flera andra av växterna blir nästan genomskinliga (väldigt ljust gröna) på de yngre bladen.

Jag önskar ett akvarium med mycket gröna växter, vilket har resulterat i att jag nu stup i kvarten får köpa nya växter eftersom de dör så fort. (Några få har dock klarat sig från starten för 6 månader sedan).

Jag har 3 lysrör (0,5 w/l), varav ett är ett superglo.

Borde jag börja med co2? Byta till TMG (oj, det blev nog fel?)? Hur sänker jag pH om det behövs? Och vad 17 menas när man säger att ens växter "Bubblar"?

Tacksam för hjälp!
#2 - 22 september 2004 19:30
Borde jag börja med co2?

Du måste inte, det finns växter som klarar sig utan co2 tillsats. Men om du vill kunna välja och vraka mellan alla väter i butiken och veta att dom kommer att växa är co2 en bra idé. Dessutom så tror jag inte att du kan hålla algerna borta med 0,5 w/liter utan co2.

Så ditt val ligger i nuläget mellan lättare växter och mindre ljus eller co2 anläggning.

Byta till TMG (oj, det blev nog fel?)?

Visst blev det rätt. Dina växter vill ha ca 200 gånger så mycket kalium som järn. Järnet tillsätter du men det fattas en himla massa gödningsämnen för att dina växter skall trivas. De flesta kan du få via tmg men inte alla.

Hur sänker jag pH om det behövs?

Med co2, att sänka ph med annat i ett växtkar ställer bara till det med mätningarna och ger ingen fördel för växterna.

Och vad 17 menas när man säger att ens växter "Bubblar"?

När växterna funkar riktigt bra så kan dom fotosyntera så mycket att vattnet blir mättat på syre. Då ser man resultatet av fotosyntesen i fina pärlband av rent syre som lämnar växterna. Varje kväll så bubblar det hej vilt om mina växter, det är en underbar syn.
MVH
Magnus

#3 - 22 september 2004 19:43
Tack för ditt snabba svar.

Ja, det blir nog att testa det där med CO2. Men hur mycket kostar det? Att marknaden är oändlig har jag ju förstått att inläggen här på forumet. Som relativ nybörjare vill jag kanske inte testa det allra dyraste ;-) Jag har absolut inga problem med alger hittills. Men man vet ju aldrig, fast min (troliga) segelfenspleco är effektiv.

Ska testa tmg också. Vad gäller bubblor så låter det himla mysigt, hoppas mina kan börja med det också om jag får dem att trivas!

Tack igen.
#4 - 22 september 2004 19:51
Ja, det blir nog att testa det där med CO2. Men hur mycket kostar det?

Co2 kostar allt från 10 kr (mäsksats) till 10000kr (dyraste ph styrnings systemet). Du kan köpa bra och prisvärda grejor i tyskland för runt 2000kr. Jag rekomenderar att börja experimentera försiktigt med mäsk, om du gillar resultatet så gå upp till bra standardgrejor senare. Läs mycket, man kan få för mycket av co2 också.

Jag har absolut inga problem med alger hittills.

Om du fyller ditt kar med växter, göder otillräckligt och dessutom är överambitiös med vattenbytena så kanske du klarar dig utan alger. Men om du vill ha växter som trivs så har du dom valmöjligheterna jag skrev.

Ska testa tmg också. Vad gäller bubblor så låter det himla mysigt, hoppas mina kan börja med det också om jag får dem att trivas!

Dina växter bubblar om dom trivs, det är ett säkert tecken från nästan alla växter

MVH
Magnus
#5 - 22 september 2004 19:52
Ja, det blir nog att testa det där med CO2. Men hur mycket kostar det?
Beror på...

Denna tråd tar upp det en del när det gäller kommersiella CO2-produkter:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27311

Vill du tillverka egen anläggning nästan gratis rekommenderar jag dig att söka lite i forumet på t.ex. "mäsk" så får du mängder av napp på trådar som tar upp ämnet. Egentillverkat kan fungera riktigt bra om man är beredd att lägga ner lite jobb.

Lycka till!

Annons