Vad är fel i mitt akvarium? *långt*

#1 - 11 juli 2007 20:14
28 Juni så drog jag igång mitt akvarium med 375L.
Lät vattnet stå i 5 dagar och sen så införskaffade jag lite fisk.
Köpte några fiskar åt gången för att se om dom klarade det nya vattnet så fort.

I akvariet så finns det följande invånare:
17 st kardinaltetror.
3 silvermollys
5 små räkor/kräftor, minns ej namnet, men dom är iaf små och genomskinliga
3 svärdbärare, 1 hane 2 honor varav ena jättetjock
5 khuliålar
5 Guppy - 2 hanar , 3 honor
1 Guldgroda som är bebis.
3 yngel av Guppy eller svärdbärare? Ingen aning vilka det är.


Nu till mitt dilemma, några fiskar har dött för mig.. Till synes utan anledning.
3 st tetror
Flera Guppys både honor och hanar
3 Guldgrodor
Det är dom jag kommer på rak arm.

Ska börja skriva akvariedagbok så jag får bättre koll..

Varför dör vissa fiskar och speciellt mina grodor?
Alla är köpta på en "fin" butik.
Rena akvarier, friska och runda fiskar med matlust, kunnigt folk osv osv

Åkte in idag och köpte vattentester.
Aquavital Multisticks 5 i 1.
NO_2 - Nitrit
NO_3 - Nitrat
KH - Karbonahårdhet
GH - Total hårdhet
PH

Dessa tester visade helt okej värden på nitrit, nitrat och dom.
Allt grönt.
7.2 i PH
6 i hårdhet

Så vad jag fattar det som så är det helt okej?

Så vad gör jag nu??
Akvariet verkar ju inte så hemskt, med tanke på att nån fisk fött ungar i det.
Jag fattar ingenting, har lustläst 3 akvarieböcker, men blir inte klokare.

Kan ni hjälpa mig?
#2 - 11 juli 2007 20:19
tar du ut dom döda fiskarna då så de inte ligger kvar o gör vattnet dåligt? du har testat de men de kanske var vid bara ett tillfälle?

Vet du ifall fiskarna har nått genemsamt så det inte är nått i ditt vatten som gjort så? är inte expert på dom fiskarna du nämnde men dom kanske har en viss ph som du behöver och du kanske har nått annat...

Jag är inte mycket till hjälp men lite frågor och svar kanske kan göra så nån mer erfaren kan komma med ett hjälpande svar =)
#3 - 11 juli 2007 20:32
tar du ut dom döda fiskarna då så de inte ligger kvar o gör vattnet dåligt? du har testat de men de kanske var vid bara ett tillfälle?



Vet du ifall fiskarna har nått genemsamt så det inte är nått i ditt vatten som gjort så? är inte expert på dom fiskarna du nämnde men dom kanske har en viss ph som du behöver och du kanske har nått annat...



Jag är inte mycket till hjälp men lite frågor och svar kanske kan göra så nån mer erfaren kan komma med ett hjälpande svar =)


Så fort jag ser en död fisk så plockas den upp på en gång.
Men ibland har dom dött under natten och har därmed legat och flytit omkring i några timmar tills man vaknat, men dom korta timmarna borde ju inte spela någon större roll tycker jag.
Alla fiskar har sett helt okej ut som döda, ser inga tecken på sjukdom på nån av dom.

Helmysko tycker jag..

Tack för svaret. :-)
#4 - 11 juli 2007 21:04
Tror att jag kan sätta en slant på nitrit. Stickor kan du inte lita på. Om du skall testa använd dropptester. Akvariet har varit igång 13 dagar. Har du använt något ympningsmedel för filtren (nitriveck eller liknande) ? I din situation skulle jag göra som så att byta 50 % av vattnet, dra ner på maten (minst hälften av vad du ger nu), köpa bakterieymp typ nitriveck och ge det varje dag under tre veckor, öka matningen ytterst sakta - kanske till och med bara ge varannan dag de första dagarna. Ingen ny fisk under dessa tre veckor!

Titta på fisken - har den tung andhämtning och vistas mellan mitten och ytan av karet så kan du nog förutsätta nitrit i karet (utan tester).

MVH Lasse
#5 - 11 juli 2007 21:18
Lasse skrev:
Tror att jag kan sätta en slant på nitrit. Stickor kan du inte lita på. Om du skall testa använd dropptester. Akvariet har varit igång 13 dagar. Har du använt något ympningsmedel för filtren (nitriveck eller liknande) ? I din situation skulle jag göra som så att byta 50 % av vattnet, dra ner på maten (minst hälften av vad du ger nu), köpa bakterieymp typ nitriveck och ge det varje dag under tre veckor, öka matningen ytterst sakta - kanske till och med bara ge varannan dag de första dagarna. Ingen ny fisk under dessa tre veckor!



Titta på fisken - har den tung andhämtning och vistas mellan mitten och ytan av karet så kan du nog förutsätta nitrit i karet (utan tester).



MVH Lasse


Tack för ett bra svar. :-)
Dropptester? En förklaring tack! [:o]

Nej, jag har inte använt något medel i akvariet.
Hällde enbart i vatten, kopplade i pumpen och syreslangen och tände rampen i princip.

Detta med nitrit låter mysko ändå för mina fiskar håller sig överallt.
Ålarna ligger på botten och krälar, grodan med.
Resten av alla fiskar håller sig lite här och där, men inte överdrivet uppe vid ytan förutom när det vankas mat.
Andningen ser oxå den helt okej ut.

För vad jag läst i alla böcker så ska fiskarna vara uppe vid ytan och hämta luft, det är tecken på nitrit, men det är väl olika antar jag?!

Har bytt 20% av vattnet redan en gång, ville ej ta för mycket vatten så alla bra bakterier försvinner, men får väl byta mer nästa gång då. :)

MVH Jenny
Guest
#6 - 11 juli 2007 22:04
Det behöver inte vara något fel på ditt vatten!
Frågan är hur vattnet var i de karen fiskarna kom i från.
Nu är ditt kar så nyuppstartat så man misstänker att felat kan ligga där, men så behöver inte fallet vara.

Om din handlare hade helt andra värden i sina kar, så kan dina fiskar reagera negativt på detta vid flytt.
Samma med temp.
Sen har h*n kanske haft salt i sina kar vilket du kanske inte har...
Jag hade kontaktat handlaren o frågat om detta först...
#7 - 11 juli 2007 22:22
Dropptester är ett test för att se hur mycket nitrit du har i vattnet.. Jag har ett nitrit test från SERA med ett provrör (typ) och 2 medel.. så ska man lägga i dom två i 5 ml akvarievatten.. Funkar jättebra för mig...

Hur mycket matar du förresten?? Vad matar du osv?
#8 - 11 juli 2007 22:52
Det viktiga är att du drar ner på maten, och skaffar en bakterieymp typ nitrivec och kör den i ca tre veckor. Visst kan du göra som Anettejt säger men ditt akvarium är inte inkört än och det bör du se till att göra innan du söker förklaringen någon annan stans. Sök på nitrit här på forumet. Fisk som drabbas av svåra nitrittoppar andas tungt men det behöver inte vara vid ytan. Det är på det sättet man ofta kan skilja mellan syrebrist på grund av för lite syre i vattnet (då står de vid ytan) och syrebrist på grund av nitritförgiftning.

Vet du om ditt vatten är klorerat? Jag brukar alltid också rekommendera ett vatenberedningspraparat typ Aqua-Safe när man starter igång ett akvarium. När akvariet är igångkört så brukar det heller inte behövas men i starten är det bra.

Mitt råd är fortfarande - ta det lugnt med matningen, inga mer fiskar, bakteriekultur och om du gjort ett 20 % vattenbyte nyss så kanske inte det behövs just nu. Lite salt kan också vara bra om du inte har för mycket växter. Får du tecken på nitrit så är det bra att i ditt akvarium lägga i ca 30-40 gram bordsalt utan jod (natriumklorid - NaCl) så tar det bort ganska mycket av giftigheten.

Och kom ihåg - mata väldigt lite under uppstart. Vad är lite - ett bra mått på lite under normal drift är - ta så mycket som du tycker är lite och ge fiskarna hälften av det. I en uppstart skulle man säge - ge fiskarna 1/4 av det du tycker är lite. Väldigt få har svällt ihjäl sina fiskar - väldigt många har däremot matat ihjäl dom

MVH Lasse
#9 - 12 juli 2007 07:01
En sak du inte nämner: har du sand och växter i akvariet?

De flesta här skulle nog hävda att du släppt i för många fiskar, för fort. Vanligtvis köper man endast runt 3-5 fiskar i början och låter dessa gå i akvariet några veckor, så att en bakteriekultur bildas. Om man vill släppa i (som du gjort) fler fiskar på en gång så är det i princip tvunget att tillsätta bakteriekultur för att hjälpa nyttobakterierna på traven.

Men som folk säger här ovan så behöver det inte vara nitrit till följd av brist på nyttobakterier som är fallet när det gäller din fiskdöd... Vad jag vill säga är bara att du har STOR risk att få nitrit den närmaste veckan. Köp därför ett dropptest och börja testa varje dag. Får du mer än 0,2 i nitrit så börjar du byta 20-40% vatten per dag..

En sak jag också ville tillägga: Den "skit" som bildas i början av fiskarnas bajs mår bäst av att ligga kvar för den behövs för att skapa nyttobakterier. Senare, när en bra balans med bakterier har bildats i akvariet kommer denna bajs brytas ner snabbt så den försvinner. Kvar blir lite brun "gegga" som oftast lägger sig nere bland stenarna i sanden. I denna gegga finns mycket nyttobakterier och den är också bra som näring för växterna.

En sak till: Gör inte rent filtret på pumpen nu! Där sätter sig bakterierna som hjälper till att bryta ner nitrit. Det är ett vanligt fel att många gör rent pumpen för mycket. Man behöver endast göra rent filtret när det blivit så igensmutsat att vattenströmmen har minskat radikalt. Då tar man ut filtret, och kramar ur "skiten" i en hink med gammalt akvarievatten, sen sätter man tillbaka det igen.

Vilken sorts pump med filter har du? Om du har en luftslang som går ner till pumpen så ta bort den! Luftbubblor behövs inte i akvariet, utan det viktigaste är att pumpens ut-sprut gör att vattenytan rör sig mycket. När vattenytan rör sig kommer syre ner i vattnet. Bubblor behövs alltså ej :)

Lycka till nu, och ta det lugnt!
#10 - 12 juli 2007 07:02
En bra länk:
Som du ser här så kommer en nitritspik vanligtvis efter 14 dagar, när man startat upp ett akvarium.
http://www.bestfish.com/newtank3.html

Först efter att denna "cykel" är avslutad (efter en månad) har nyttobakterier bildats och man kan säga att akvariet är "inkört" (förutsatt att man inte bytt för mycket vatten, eller gjort rent för mycket).
#11 - 12 juli 2007 11:48
OJOJ vad med svar man fick!
Ska försöka svara er alla nu! ;)

Anettejt skrev:


Jag hade kontaktat handlaren o frågat om detta först...



Tack för ditt svar. Ska kontakta handlaren igen och be dom kolla sin PHvärden osv.
Kan ju absolut vara så som du säger. :)




Dropptester är ett test för att se hur mycket nitrit du har i vattnet..

Jag har ett nitrit test från SERA med ett provrör (typ) och 2 medel.. så ska man lägga i dom två i 5 ml akvarievatten.. Funkar jättebra för mig...



Hur mycket matar du förresten?? Vad matar du osv?




Tack, ska testa såna dropptester och kolla vattnet..
Jag matar både morgon och kväll med flingfoder.
Vissa dagar blir det lite röda mygglarver.
När jag tänker efter så kanske jag har gett fiskarna för mycket mat?
Men jag har även läst att när man har yngel så behöver dom lite mer mat och ofta?



Lasse skrev:


Det viktiga är att du drar ner på maten, och skaffar en bakterieymp typ nitrivec och kör den i ca tre veckor. Visst kan du göra som Anettejt säger men ditt akvarium är inte inkört än och det bör du se till att göra innan du söker förklaringen någon annan stans. Sök på nitrit här på forumet. Fisk som drabbas av svåra nitrittoppar andas tungt men det behöver inte vara vid ytan. Det är på det sättet man ofta kan skilja mellan syrebrist på grund av för lite syre i vattnet (då står de vid ytan) och syrebrist på grund av nitritförgiftning.



Vet du om ditt vatten är klorerat? Jag brukar alltid också rekommendera ett vatenberedningspraparat typ Aqua-Safe när man starter igång ett akvarium. När akvariet är igångkört så brukar det heller inte behövas men i starten är det bra.



Mitt råd är fortfarande - ta det lugnt med matningen, inga mer fiskar, bakteriekultur och om du gjort ett 20 % vattenbyte nyss så kanske inte det behövs just nu. Lite salt kan också vara bra om du inte har för mycket växter. Får du tecken på nitrit så är det bra att i ditt akvarium lägga i ca 30-40 gram bordsalt utan jod (natriumklorid - NaCl) så tar det bort ganska mycket av giftigheten.



Och kom ihåg - mata väldigt lite under uppstart. Vad är lite - ett bra mått på lite under normal drift är - ta så mycket som du tycker är lite och ge fiskarna hälften av det. I en uppstart skulle man säge - ge fiskarna 1/4 av det du tycker är lite. Väldigt få har svällt ihjäl sina fiskar - väldigt många har däremot matat ihjäl dom



MVH Lasse




Klorerat vatten?
Bor i BR och har komunalt vatten.
Tack för ditt svar, blev lite klokare.
Som jag quotade till en annan, kanske är så att jag helt enkelt matat ihjäl mina fiskar..
Men jag ska göra det du skrivit, dra ner på matningen, inga mer fiskar på några veckor och så får vi se hur saker och ting artar sig! :)



toccata skrev:


En sak du inte nämner: har du sand och växter i akvariet?



De flesta här skulle nog hävda att du släppt i för många fiskar, för fort. Vanligtvis köper man endast runt 3-5 fiskar i början och låter dessa gå i akvariet några veckor, så att en bakteriekultur bildas. Om man vill släppa i (som du gjort) fler fiskar på en gång så är det i princip tvunget att tillsätta bakteriekultur för att hjälpa nyttobakterierna på traven.



Men som folk säger här ovan så behöver det inte vara nitrit till följd av brist på nyttobakterier som är fallet när det gäller din fiskdöd... Vad jag vill säga är bara att du har STOR risk att få nitrit den närmaste veckan. Köp därför ett dropptest och börja testa varje dag. Får du mer än 0,2 i nitrit så börjar du byta 20-40% vatten per dag..



En sak jag också ville tillägga: Den "skit" som bildas i början av fiskarnas bajs mår bäst av att ligga kvar för den behövs för att skapa nyttobakterier. Senare, när en bra balans med bakterier har bildats i akvariet kommer denna bajs brytas ner snabbt så den försvinner. Kvar blir lite brun "gegga" som oftast lägger sig nere bland stenarna i sanden. I denna gegga finns mycket nyttobakterier och den är också bra som näring för växterna.



En sak till: Gör inte rent filtret på pumpen nu! Där sätter sig bakterierna som hjälper till att bryta ner nitrit. Det är ett vanligt fel att många gör rent pumpen för mycket. Man behöver endast göra rent filtret när det blivit så igensmutsat att vattenströmmen har minskat radikalt. Då tar man ut filtret, och kramar ur "skiten" i en hink med gammalt akvarievatten, sen sätter man tillbaka det igen.



Vilken sorts pump med filter har du? Om du har en luftslang som går ner till pumpen så ta bort den! Luftbubblor behövs inte i akvariet, utan det viktigaste är att pumpens ut-sprut gör att vattenytan rör sig mycket. När vattenytan rör sig kommer syre ner i vattnet. Bubblor behövs alltså ej



Lycka till nu, och ta det lugnt!



Jag har Engelsk sjösten i akvariet 5-7 mm i storlek.
Har även en del växter såsom vattenpest och massa andra som jag inte minns namnet på tyvärr.
Sen har jag även 3 rötter på botten.
Med andra ord inga plastgrejer eller något sånt.

När det gäller filter så har jag denna i akvariet.
http://www.akvarieshopen.com/eheim-innerfilter-2252-powerline-1200-p-137.html
Har en slang som du skrev som gör bubblor, men inte så mycket.
Dom kommer lite i etapper, men vattnet rör sig hela tiden..
Har även en slang till en vanlig luftpump som blåser upp bubblor från botten via en blå syresten.
Tyckte det såg snyggt ut med bubblor så därför blev det en sån :)
Du skriver att bubblor inte behövs, men dom kan väl inte göra någon skada?
Guest
#12 - 12 juli 2007 13:02
toccata skrev:
En sak till: Gör inte rent filtret på pumpen nu! Där sätter sig bakterierna som hjälper till att bryta ner nitrit. Det är ett vanligt fel att många gör rent pumpen för mycket. Man behöver endast göra rent filtret när det blivit så igensmutsat att vattenströmmen har minskat radikalt. Då tar man ut filtret, och kramar ur "skiten" i en hink med gammalt akvarievatten, sen sätter man tillbaka det igen.


Nej rör inte filter massan i början!!
Jag har en specialare på detta med filter...
Om du bara har en patron i filtret så klipp itu det i 2-3 lika stora bitar.
Sen rengör du en utav bitarna åt gången. Och i början i akvarievatten som toccata skriver.
Du kan dela upp det så att du rengör en bit i veckan/varannan vecka, men i början avvaktar du minst i 3 veckor.

Har man flera filter i pumpen så kan man lägga lite vadd i toppen som man bara byter ut 1 gång i veckan, så slipper man rengöra filtret på ett tag...
#13 - 12 juli 2007 13:04
Vad jag menade är att bubblor inte behövs för att ge mer syre till vattnet och fiskarna. Många tror att mycket bubblor = mycket syre till vattnet, men i själva verket tar vattnet det mesta syret från luften vid ytan, därför räcker det att man ser till att ytan rör på sig. Bubblor med luftpump kan vara fint, men tyvärr driver bubblorna ut koldioxid ut ur vattnet, vilket i längden inte är bra för växterna. Så om dina växter växer dåligt framöver skulle jag skippa bubblorna.

Som dom andra sade: ta det lugnare med matningen, mata bara varannan eller var 3:e dag nu i början, och då så mycket att det äts upp DIREKT. Ålarna behöver en fodertablett på botten. Dock inte en algtablett, utan en sjunkande tablett som innehåller animalisk föda. Man kan dela den i hälften och släppa ner i akvariet när lyset varit släckt ett tag, så är det större chans att ålarna får i sig lite mat dom med.

Vänta med att göra ett delvattenbyte tills du upptäcker att nitrit-halten börjar öka lite i akvariet. Då får du byta lite vatten varje dag tills halten gått ner. Efter någon månad när risken för mycket nitrit är över, kan du så övergå till att byta 30% vatten i veckan. :)

Lycka till!
#14 - 12 juli 2007 16:33
Nu vet jag att jag kommer att få stryk av många som skriver inlägg men jag skulle ta och ta ur rötterna nu till en början, speciellt om du haft några dödsfall. Det gäller att minimera riskerna under inkörsperioden. Du bor i Bromma och vad jag vet så har ni Mälarvatten (ytvatten). Under tider som dessa (local wetting :)) så brukar vattenverken klorera rätt så bra. Skaffa en flaska vattenberedningsmedel nu i början och använd den vid vattenbytena. Sen, förutom lite matning, så skulle jag i alla fall skaffa en flaska nitrivec och ge en dos varje dag som jag skrev.

MVH Lasse

Ps

Toccata, jag håller med dig till hundra procent vad gäller luftstenar och de flesta diffusoriers verkan vad gäller syresättning. De är urdåliga och det är tack vare ytvattenrörelsen som vattnet syresätts. Orsaken är att luftbubblorna är för stora och uppehållstiden i akvariet är för kort. Men, med sin diffusor till EHEIM kraftpaket son Jennie har (ett utmärkt val och där finns två patroner som kan rengöras korsvis) har EHIEM:s tekniker gjort en fullträff. Den syresätter faktiskt vattnet utmärkt. Jag gjorde några tester på ett av mina jobb med en elektronisk syremätare och jag klarade att syresätta ett hårt belastat vatten ganska bra med bara ett kraftpaket och en diffusor (obs ingen ytvattensrörelse) Jag gjorde det försöket många gånger och det fungerade varje gång!

MVH Lasse
#15 - 12 juli 2007 20:29
Vattenberedningsmedel är bra att lägga i vid varje delvattenbyte i början, jepp. Jag måste göra det jämt på grund av Växjövattnet, fick äntligen min flaska Aquasafe idag så nu kunde jag byta 10%, vågar inte byta mer när bytet gör fiskarna konstiga.

(Okej, bra att hennes pump är en bra sådan :) Men även om den syresatte vattnet bra, kan den inte ändå driva ut koldioxid ur vattnet så att växterna trivs sämre?)

Men nu gick vi off topic.
Med mindre mat, små regelbundna delvattenbyten och vattenberedningsmedel (nyttobakterier) kommer det nog gå bra för ditt akvarium!
#16 - 13 juli 2007 21:25
Ska in och köpa lite bakterier och andra roliga mediciner och allt som man kan tänkas behöva och hoppas på det bästa!

Dock är jag lite låg idag! När jag vaknade så fick jag plocka upp följande:

2 neontetror
1 silvermolly-hane
min sista guldgroda

Igår: Svärdbärarhonan.. :(
#17 - 13 juli 2007 21:59
Jenny, plocka upp rötterna också för säkerhets skull.

MVH Lasse
Guest
#18 - 13 juli 2007 22:06
Lasse skrev:
Jenny, plocka upp rötterna också för säkerhets skull.

MVH Lasse

Ja håller med. Du har inga malar ändå i karet...
#19 - 13 juli 2007 22:38
*Plockar upp rötterna på en gång.*

Men vad ska jag göra med dom?
Köpa nya?
Koka dom? Hur länge isånnafall?
#20 - 13 juli 2007 22:43
Ha dom uppe medans du kör in akvariet. När det är inkört (om ett par tre veckor) kan du ju försiktigt ta ner en efter en och se om du får samma problem.

MVH Lasse
Guest
#21 - 13 juli 2007 22:48
Jenny054 skrev:
*Plockar upp rötterna på en gång.*



Men vad ska jag göra med dom?

Köpa nya?

Koka dom? Hur länge isånnafall?

Har du mangrove rötter så kolla in min sida under Inredning/rötter...
#22 - 13 juli 2007 22:52
Eheim i all ära men det kan ändå ge problem om man har en del fisklast och endast detta filter, 7dl filtervolym är otillräckligt om man har en del fisk och inte vill svälta dem.... det finns ett mått som är bra att ha i bakhuvet och det är att minst 1% av akvarievolymen ska man ha i filtervolym (dvs. 100L=1L filtervolym) då ligger man ganska bra till och minimerat risken för nitritproblem! Men det är inte problemet just nu eftersom ditt akvarie inte är inkört, utan i ditt fall så är säkerligen problemet för mycket fisk i ett vatten som inte klarar belastningen då det inte är inkört!

Här kan du kika på vad som händer med ditt akvarium:)[B)][B)]
http://www.bestfish.com/newtank3.html
#23 - 13 juli 2007 22:54
varför ta ur rötterna? det har aldrig orsakat några problem vid mina uppstarter...
#24 - 14 juli 2007 00:50
Vissa rötter kan ge toxiska utfällningar speciellt vi lite högre pH. det framgår inte heller vilken typ av rötter Jenny har. Det är väl bra att dina rötter inte har orsakat problem - men nu är det ju så att Jenny har problem - fisken dör och mätningarna visar just nu ingen nitrit. I sådana här fall så försöker man alltid att begränsa olika möjligheter för att finna felet - rötterna kan vara ett av dem. En ren försiktighetsåtgärd.

Till frågan om ett kraftpaket räcker till vad gäller den fiskbelastning som Jenny har så är du nog ute och cyklar åheim. Jag har kört otaliga Malawi och Tanganyikakar, sällskaps som yngelkar med ett kraftpaket som enda filteringsanordning. Ciklidkar är betydligt mer belastade än jennys kar. Effektiviteten vad gäller nitrifikation i ett filter är i första han en fråga om genoströmningshastighet av syrerikt vatten och effektiv filteryta. Eheim ger de utlovade 1200 literna även om filtret blir gensatt och håller man filterpatronena något så när rena så räcker detta filters kapacitet väldigt långt. Någon regel om 1 % filtervolym är något som jag aldrig har hört talas om innan, faktum är att de effektivaste av alla nitrifikationsfilter, droppfilter med en ordentlig fart över, går att göra väldigt små i förhållande till den last de kan ta.

MVH Lasse
#25 - 14 juli 2007 10:30
Hur är det då med de uppgifter man läser ang. biologisk rening där det pratas om att vattnet inte får passera igenom filtret för fort utan ska passera sakta så kontakten med filtermediet blir så lång som möjligt? det jag sa om 1% filtervolym är uppgifter som jag läst i flera artiklar! och det har visat sig fungera då jag aldrig haft problem med konstiga dödsfall sedan jag börjat praktisera den regeln för ca 10 år sen. Innan det så gjorde jag som det flesta nybörjare och renade bara vattnet med ett standard innerfilter och problemen kom som ett brev på posten!
#26 - 14 juli 2007 11:15
Off topic från trådfrågan men måste bara säga en sak. Skönt att någon annan än jag tycker att filter inte måste vara "gigantiska" volymmässigt sett.
#27 - 14 juli 2007 13:43
eriahl skrev:
Off topic från trådfrågan men måste bara säga en sak. Skönt att någon annan än jag tycker att filter inte måste vara "gigantiska" volymmässigt sett.

Om nån tycker det och det blir en sanning för dig... så visst;)
#28 - 14 juli 2007 14:01
Hör inte till tråden igen men får välan svara på det. Blir ingen sanning för mig bara för att någon annan skriver så. Tyckte så innan oxå.
#29 - 14 juli 2007 14:35
Anettejt skrev:
Har du mangrove rötter så kolla in min sida under Inredning/rötter...



Ja jag är säker på att det är Mangrove, såvida det inte finns dåliga piratkopior av dom. :p
#30 - 14 juli 2007 14:47
Vad sker nu då?

Först så vill jag tacka er alla som svarat i tråden och hjälpt mig!
Utan er så hade jag nog slitit av mig allt hår och kastat ut tanken! [:o]

Det lustiga är att mitt ex hade runt 15 akvarier i storlekar till 15-700L.
Aldrig en sjukdom och han var inte så noga heller med hygien osv.
Så kommer jag, ett akvarium och fiskarna trillar av pinnen hela tiden.. [:(!]


Innan min svärbärarhona dog så var hon vit runt munnen.
Såg ungefär ut som var, men vitt och flagnade.
Hon åt inte heller.
Likaså kom tetrorna och smaskade i sig det på honans mun.

Nu ser jag precis samma ting på min svärdbärar hane.
En bild kommer med, dock är den suddig, men jag hoppas ni ser lite iaf.


http://img72.imageshack.us/my.php?image=sjukdom1af5.jpg

Så vad säger ni om detta?

Rötterna är iaf ute ur akvariet nu så vi får se vad som sker.
Guest
#31 - 14 juli 2007 15:05
Det låter som munsvamp.. I såfall är det riktigt illa..
Kolla in här:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123
Guest
#32 - 14 juli 2007 15:14
Hittade lite bättre info på ett annat forum.
Postat av Mike Noren:
Munsvamp, Columnaris (som inte alls är en svamp) låter som en klar möjlighet.

Symptom på Columnaris/Flexibacter/Flavobacterium;
"Infections run from white fuzzy lesions of the mouth, white threads
in/around mouth area, thready looking open sores, red anal vent, white fuzzy
patches scattered over the body, and yellow to orange ulcers (open sores) with
reddish rim. The fish first flash and dart repeatedly, then becomes sluggish
with poor or no appetite, or sometimes with small fish (tetras), temp. above
78º and/or hard alkaline water, just up and die. "

Att flytta fisken till mjukt vatten med lågt pH funkar som rena magin, infektionen går över nästan direkt, vet inte varför.

Salt stoppar också columnaris; gå upp till 2-3 promille i salthalt (dödar växter!) så klingar sjukdomen av.

Fiskmedicin mot "svamp" bör vara effektiv, eftersom svamp på fisk vanligen är just Columnaris.
#33 - 14 juli 2007 15:17
Anettejt skrev:
Det låter som munsvamp.. I såfall är det riktigt illa..

Kolla in här:

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123



Aj då.. Får åka och storhandla på zoobutiken snarast med andra ord.
Men det lustiga är att detta har jag bara sett på svärdbärarna som jag haft. Dvs dom 2.
Inte på nån Guppy eller tetra och såna har ju oxå dött för mig. *hmmmm*:confused:
#34 - 14 juli 2007 15:45
Byt lite vatten (30 %), lägg i lite jodfri bordsalt (eller havssalt). Börja med ca 50 gram per 100 liter (0,05 % eller 0,5 promille) Du kommer troligtvis sabba växterna med det men nu gäller det att klara fiskarna.

Till Åheim

Jag svarar dig gärna utförligt om jag får det för Jenny i denna tråd - annars kan du söka på nitrifikation i detta forum. Under tiden - Det går inte översätta vad som gäller på ett reningsverk eftersom där passerar en vattenmolekyl (eller vilken som helst annan molekyl) filtret 1 gång normalt sett och därför är storleken av filtret av viss betydelse för att kontaktiden skall bli rätt. I ett akvarium är det pumpens kapacitet i timmen som anger vilken kontakttid varje molekyl har i filtret (på 24 timmar räknat) efter som det är en recirkulation. I moderna biotorn (även i reningsverk) så har man en kraftig pump som recirukelerar en hel del av vattnet över biotornet även om systemet är run through

MVH Lasse

Jenny - Jag skulle akta mig noga för att blanda in någon mer medicin i detta läge. Fisken är stessade nu och kastar man mellan olika råd så gör man inte saken bättre. Skadorna på munnen kan vara resultat av stress, av rötter eller annat. Ta det lugnt nu, genomför din start med bakteriekulturer, börja salta - den dosen jag skrev ger 0,5 promille du kan öka den lite efterhand så du kommer upp i 2 - 3 promille. Börja definitivt inte att jobba med lågt pH och mjukt vatten i detta läge. Undvik också (om det bara är svärdbärarna som drabbas) att medicinera. Sådana här munskador på svärdbärare är vardagsmat och vanligt i nystartade akvarium där bakteriestammar och liknande inte äör ettablerade.

Ta det lugnt - bestäm dig för en handlingslinje - följ den.
#35 - 14 juli 2007 16:26
Lasse skrev:




Till Åheim



Jag svarar dig gärna utförligt om jag får det för Jenny i denna tråd - annars kan du söka på nitrifikation i detta forum. Under tiden - Det går inte översätta vad som gäller på ett reningsverk eftersom där passerar en vattenmolekyl (eller vilken som helst annan molekyl) filtret 1 gång normalt sett och därför är storleken av filtret av viss betydelse för att kontaktiden skall bli rätt. I ett akvarium är det pumpens kapacitet i timmen som anger vilken kontakttid varje molekyl har i filtret (på 24 timmar räknat) efter som det är en recirkulation. I moderna biotorn (även i reningsverk) så har man en kraftig pump som recirukelerar en hel del av vattnet över biotornet även om systemet är run through



MVH Lasse


Ok Lasse visst vattnet passerar åter och återigen igenom filtret. Men faktum kvarstår iallafall att har man bara ett innerfilter i ett någorlunda befolkat kar
och göder dem normalt (och då menar jag inte en nypa var 3.e dag) så funkar det helt enkelt inte nå bra pga att du blir tvungen att hålla på att skölja filtret varje vecka och avbryter därmed hela tiden filtrets funktion! eller? har man däremot en tilltagen volym tex 1% så kan du köra filtret väldigt långa tider utan att peta på det och det är väl det väsentliga tycker jag och det har inte jag hittat på! med ditt resonemang så måste du mena att dessa akvariepaket som sälj så är filtret helt tillräckligt?! tex aquaels 112L med en fan 2 som har en filtervolym på ca. 2dl... Det kan jag säga med säkerhet att NEJ det funkar inte! rent teoretiskt kanske det funkar men inte i praktiken eftersom det kläggar igen pga smuts!
#36 - 14 juli 2007 16:50
Åheim - som jag sa tidigare det är inte filtervolymen som är avgörande utan genomströmningen och därmed också syresättningen av filtret. De flesta sk innerfilter är undermåliga både vad gäller kraft och kapacitet per timme. Detta gäller dock inte EHEIM:s kraftpaket som Jenny har. Jag skulle kunna skriva en sida om förhållandet mellan olika bakteriegrupper, rengöring (backspolning) och så vidare grundat på både teori och praktik, men gör det inte i denna tråd.

Ett 1200 liters kraftpaket av den typ Jenny har är ett utmärkt val i ett 375 liters och räcker till en ganska så stor belastning utan att det behövs bytas varje vecka - även om ett sådant förfarande skulle gynna nitrifikationen.

Jag avslutar denna fråga i denna tråd här - vill du fortsätta disk. Åheim - starta en egen tråd om filterkapacitet och filtertyper så skall jag skriva där.

MVH Lasse
#37 - 18 juli 2007 20:57
åheim skrev:
Ok Lasse visst vattnet passerar åter och återigen igenom filtret. Men faktum kvarstår iallafall att har man bara ett innerfilter i ett någorlunda befolkat kar

och göder dem normalt (och då menar jag inte en nypa var 3.e dag) så funkar det helt enkelt inte nå bra pga att du blir tvungen att hålla på att skölja filtret varje vecka och avbryter därmed hela tiden filtrets funktion! eller? har man däremot en tilltagen volym tex 1% så kan du köra filtret väldigt långa tider utan att peta på det och det är väl det väsentliga tycker jag och det har inte jag hittat på! med ditt resonemang så måste du mena att dessa akvariepaket som sälj så är filtret helt tillräckligt?! tex aquaels 112L med en fan 2 som har en filtervolym på ca. 2dl... Det kan jag säga med säkerhet att NEJ det funkar inte! rent teoretiskt kanske det funkar men inte i praktiken eftersom det kläggar igen pga smuts!


Vill inte lägga mig i precis men vill bara säga att jag har just en Fan 2 till ett 102 liters och sen det kom i balans har jag inte haft några problem med det. Rengör det MAX en gång varannan månad om jag tycker trycket har avtagit i utblåset.
#38 - 18 juli 2007 21:07
Det går framåt.

Nu under 3 dagar så har ingen fisk dött för mig.. :)

Kanske verkade som att det var problem med bakteriefloran.
Dvs att allt för för nytt i tanken..

Men däremot har jag sett att mina räkor ömsar skal..
Är det normalt att dom gör det?
Vet att ormar ömsar ju, men räkor?
#39 - 18 juli 2007 21:26
Ja räkor ömsar...

Det gör de nästan alltid när de kommer i nytt vatten men även när de växer... De är lite känsliga vid ömsning så att de klarade av det utan att gå åt talar för att balansen inte är helt åt skogen iaf...

Har du Crystal så måste de ha rötter för matsmältningen, enligt Akvarielagret i Bromma iaf... De tål inte heller salt så bra har jag lärt mig någonstans här på Zoppet när jag var ny i räkträsket.. :D Jag kör naturellt i mina kar för att räkorna ska vara mer känsliga än fisken för kemikalier.. Obs även medicin, skulle plocka ut dem om jag blev tvungen att medicinera...

Jag matade också 2 gånger om dagen förrut för att jag hade läst det i någon bok men jag har upptäckt att det är bättre att hälla i hela dagsransonen en gång per dag för annars är det bara de glupskaste firrarna som äter upp allt hela tiden.. Matar man 1 gång om dagen så har alla möjlighet att hinna få en matbit...

T ex kardinaltetrorna är ju lätta att se på hur lagom du matar... Är de runda så matar du i överkant och är de smala om magen så får du ge lite mer...;)
#40 - 18 juli 2007 21:54
Jenny054 skrev:
Nu under 3 dagar så har ingen fisk dött för mig.. :)



Kanske verkade som att det var problem med bakteriefloran.

Dvs att allt för för nytt i tanken..



Men däremot har jag sett att mina räkor ömsar skal..

Är det normalt att dom gör det?

Vet att ormar ömsar ju, men räkor?


Ta det lugnt nu och låt det sakta stabilisera sig. Lägg inte i något mer på ett tag och skynda långsamt med matningen. Det är ett gott tecken att de ömsar.

MVH Lasse
#41 - 18 juli 2007 22:22
Tack Katharina och Lasse för era svar!

Nu är det lugn med matningen..
Men en sak som jag finner lustig är att ALLA 5 räkor har överlevt alla problem.
Man läser ju ofta att dom är känsliga som tusan..
Men mina verkar vara värsta tuffingarna.. :P











Annons