OJOJ vad med svar man fick!
Ska försöka svara er alla nu! ;)
Jag hade kontaktat handlaren o frågat om detta först...
Tack för ditt svar. Ska kontakta handlaren igen och be dom kolla sin PHvärden osv.
Kan ju absolut vara så som du säger. :)
Dropptester är ett test för att se hur mycket nitrit du har i vattnet..
Jag har ett nitrit test från SERA med ett provrör (typ) och 2 medel.. så ska man lägga i dom två i 5 ml akvarievatten.. Funkar jättebra för mig...
Hur mycket matar du förresten?? Vad matar du osv?
Tack, ska testa såna dropptester och kolla vattnet..
Jag matar både morgon och kväll med flingfoder.
Vissa dagar blir det lite röda mygglarver.
När jag tänker efter så kanske jag har gett fiskarna
för mycket mat?
Men jag har även läst att när man har yngel så behöver dom lite mer mat och ofta?
Det viktiga är att du drar ner på maten, och skaffar en bakterieymp typ nitrivec och kör den i ca tre veckor. Visst kan du göra som Anettejt säger men ditt akvarium är inte inkört än och det bör du se till att göra innan du söker förklaringen någon annan stans. Sök på nitrit här på forumet. Fisk som drabbas av svåra nitrittoppar andas tungt men det behöver inte vara vid ytan. Det är på det sättet man ofta kan skilja mellan syrebrist på grund av för lite syre i vattnet (då står de vid ytan) och syrebrist på grund av nitritförgiftning.
Vet du om ditt vatten är klorerat? Jag brukar alltid också rekommendera ett vatenberedningspraparat typ Aqua-Safe när man starter igång ett akvarium. När akvariet är igångkört så brukar det heller inte behövas men i starten är det bra.
Mitt råd är fortfarande - ta det lugnt med matningen, inga mer fiskar, bakteriekultur och om du gjort ett 20 % vattenbyte nyss så kanske inte det behövs just nu. Lite salt kan också vara bra om du inte har för mycket växter. Får du tecken på nitrit så är det bra att i ditt akvarium lägga i ca 30-40 gram bordsalt utan jod (natriumklorid - NaCl) så tar det bort ganska mycket av giftigheten.
Och kom ihåg - mata väldigt lite under uppstart. Vad är lite - ett bra mått på lite under normal drift är - ta så mycket som du tycker är lite och ge fiskarna hälften av det. I en uppstart skulle man säge - ge fiskarna 1/4 av det du tycker är lite. Väldigt få har svällt ihjäl sina fiskar - väldigt många har däremot matat ihjäl dom
MVH Lasse
Klorerat vatten?
Bor i BR och har komunalt vatten.
Tack för ditt svar, blev lite klokare.
Som jag quotade till en annan, kanske är så att jag helt enkelt matat ihjäl mina fiskar..
Men jag ska göra det du skrivit, dra ner på matningen, inga mer fiskar på några veckor och så får vi se hur saker och ting artar sig! :)
En sak du inte nämner: har du sand och växter i akvariet?
De flesta här skulle nog hävda att du släppt i för många fiskar, för fort. Vanligtvis köper man endast runt 3-5 fiskar i början och låter dessa gå i akvariet några veckor, så att en bakteriekultur bildas. Om man vill släppa i (som du gjort) fler fiskar på en gång så är det i princip tvunget att tillsätta bakteriekultur för att hjälpa nyttobakterierna på traven.
Men som folk säger här ovan så behöver det inte vara nitrit till följd av brist på nyttobakterier som är fallet när det gäller din fiskdöd... Vad jag vill säga är bara att du har STOR risk att få nitrit den närmaste veckan. Köp därför ett dropptest och börja testa varje dag. Får du mer än 0,2 i nitrit så börjar du byta 20-40% vatten per dag..
En sak jag också ville tillägga: Den "skit" som bildas i början av fiskarnas bajs mår bäst av att ligga kvar för den behövs för att skapa nyttobakterier. Senare, när en bra balans med bakterier har bildats i akvariet kommer denna bajs brytas ner snabbt så den försvinner. Kvar blir lite brun "gegga" som oftast lägger sig nere bland stenarna i sanden. I denna gegga finns mycket nyttobakterier och den är också bra som näring för växterna.
En sak till: Gör inte rent filtret på pumpen nu! Där sätter sig bakterierna som hjälper till att bryta ner nitrit. Det är ett vanligt fel att många gör rent pumpen för mycket. Man behöver endast göra rent filtret när det blivit så igensmutsat att vattenströmmen har minskat radikalt. Då tar man ut filtret, och kramar ur "skiten" i en hink med gammalt akvarievatten, sen sätter man tillbaka det igen.
Vilken sorts pump med filter har du? Om du har en luftslang som går ner till pumpen så ta bort den! Luftbubblor behövs inte i akvariet, utan det viktigaste är att pumpens ut-sprut gör att vattenytan rör sig mycket. När vattenytan rör sig kommer syre ner i vattnet. Bubblor behövs alltså ej
Lycka till nu, och ta det lugnt!
Jag har Engelsk sjösten i akvariet 5-7 mm i storlek.
Har även en del växter såsom vattenpest och massa andra som jag inte minns namnet på tyvärr.
Sen har jag även 3 rötter på botten.
Med andra ord inga plastgrejer eller något sånt.
När det gäller filter så har jag denna i akvariet.
http://www.akvarieshopen.com/eheim-innerfilter-2252-powerline-1200-p-137.html
Har en slang som du skrev som gör bubblor, men inte så mycket.
Dom kommer lite i etapper, men vattnet rör sig hela tiden..
Har även en slang till en vanlig luftpump som blåser upp bubblor från botten via en blå syresten.
Tyckte det såg snyggt ut med bubblor så därför blev det en sån :)
Du skriver att bubblor inte behövs, men dom kan väl inte göra någon skada?