Vad är fel?, Alla min fiskar dog?

#1 - 5 maj 2006 11:21
I tisdags köpte jag ett 60 liters akvaiepaket med pump, doppvärmare, termometer osv.
Gjorde iordning det på tisdagen med grus och planter och allt och fyllde på vatten samt "biostarter".
På Onsdagen Köpte jag fiskar, 2 stycken malar, 2 stycken platy, 6 stycken zebra och 2 som jag inte vet vad dom heter.
Hon i affären hade sagt att man skulle vänta 24 timmar innan man släppte i fiskar i akvariet, vilket jag gjorde.
När jag sen vaknade på torsdags morgonen så var hälften av fiskarna döda, och resten dog under dagen.

Vad kan detta bero på tro?
Jag har lite shiffer i akvariet som jag har tvättat och kokat, kan det ha något med det att göra?
#2 - 5 maj 2006 11:23
[QUOTE=pimo]I tisdags köpte jag ett 60 liters akvaiepaket med pump, doppvärmare, termometer osv.
Gjorde iordning det på tisdagen med grus och planter och allt och fyllde på vatten samt "biostarter".
På Onsdagen Köpte jag fiskar, 2 stycken malar, 2 stycken platy, 6 stycken zebra och 2 som jag inte vet vad dom heter.
Hon i affären hade sagt att man skulle vänta 24 timmar innan man släppte i fiskar i akvariet, vilket jag gjorde.
När jag sen vaknade på torsdags morgonen så var hälften av fiskarna döda, och resten dog under dagen.

Vad kan detta bero på tro?
Jag har lite shiffer i akvariet som jag har tvättat och kokat, kan det ha något med det att göra?[/QUOTE]

Hej och välkommen. :)

Låter som att du har dumpat i för mycket fisk i ett nystartat akvarium.

Har du mätt något Nitrit?
#3 - 5 maj 2006 11:25
Nej jag har inte mätt nitrit, hur gör man det?
#4 - 5 maj 2006 11:27
Mmm, en väldig massa fisk. Men nitrit kommer inte så fort. Sköljde du av filtret och det andra ordentligt innan du satte i det?
#5 - 5 maj 2006 11:27
[QUOTE=pimo]Nej jag har inte mätt nitrit, hur gör man det?[/QUOTE]

Med ett nitrit test. JBL är ett bra märke.

Du kan kolla på dina nuvarande fiskar om dom verkar hängiga och ligger på botten eller kör i ytan och "lapar" luft.
Om dom gör det så har du säkert nitrit i vattnet.
#6 - 5 maj 2006 11:39
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Här kan du läsa lite om uppstart av akvarium.[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84
#7 - 5 maj 2006 11:59
[quote=Idanajad]Mmm, en väldig massa fisk. Men nitrit kommer inte så fort. Sköljde du av filtret och det andra ordentligt innan du satte i det?[/quote]

Jag jag sköljde gruset väldigt noga, filtret och resten av utrustningen sköljdes, men inte så himmla noga.

Jag funderar på om det inte kan ha med mina shifferplattor att göra, dom är lite rödbruna på kanterna tycker jag, det kanske inte är så ren shiffer utan det kanske finns järn eller så i som inte är bra?
Det är alltså vanligt "trädgårdsshiffer" som jag har i akvariet.
#8 - 5 maj 2006 12:25
Jag tror inte att det är skiffert - har för mig att det skrivits om detta innan - men i o för sig så kan det innehålla en del olja...
#9 - 5 maj 2006 12:41
är det alunskiffer så kan det mycke väl va de som har förgiftat fiskarna.

gör en repa i skiffret.. blir de rött, så är de alunskiffer
#10 - 5 maj 2006 13:41
ena plattan är nog alunshiffer ja.
Hur ska jag göra nu?, måste jag göra om allt eller räcker det med att byta vatten några gånger?
#11 - 5 maj 2006 19:38
Ta bort skifferplattorna kan nog va en ide! byt allt vatten och starta om...
#12 - 6 maj 2006 07:49
Och nästa gång försök ta reda på om nånting är giftigt INNAN du stoppar ner det i akvariet.
#13 - 6 maj 2006 07:57
Jo jag vet men jag hade ju sett schiffer i akvarier innan så jag tänkte att det va lugnt.

Jag har tagit ur schiffret nu, men måste jag skölja grus och allting eller räcker det med att byta vatten några gånger?
#14 - 6 maj 2006 12:07
Jag vet faktiskt inte hur giftigt det är. Har du möjligheten att stoppa i aktivt kol i ditt filter så kan du filtrera över kol i ett par veckor.

Ett råd, skaffa inte så många fiskar från början.
#15 - 6 maj 2006 13:51
[QUOTE=batski]Jag vet faktiskt inte hur giftigt det är. Har du möjligheten att stoppa i aktivt kol i ditt filter så kan du filtrera över kol i ett par veckor.

Ett råd, skaffa inte så många fiskar från början.[/QUOTE]

Vet du vilka ämnen alunskiffer utsöndrar? Vet du om aktivt kol tar dessa gifter?
MVH
magnus
#16 - 6 maj 2006 13:58
Hmm, det kanske den inte gör? Tack för påpekandet!
#17 - 8 maj 2006 11:54
Nu har jag bytt vatten massvis med gånger, så nu borde det inte vara någon fara.
Har haft en vattengroda boendes i akvariet 2 dagar nu och han mår bra.
Så idag ska jag iväg och skaffa några fiskar, det borde väl vara lugnt nu?

En dum fråga kanske, finns det någon slags ciklid som man kan ha i ett 54 liters?
#18 - 8 maj 2006 12:04
[quote=pimo]Nu har jag bytt vatten massvis med gånger, så nu borde det inte vara någon fara.
Har haft en vattengroda boendes i akvariet 2 dagar nu och han mår bra.
Så idag ska jag iväg och skaffa några fiskar, det borde väl vara lugnt nu?

En dum fråga kanske, finns det någon slags ciklid som man kan ha i ett 54 liters?[/quote]

Snäcklekare kan man ha i små akvarium, [COLOR=#800080]Burundi-brevis[/COLOR] t.ex.
#19 - 8 maj 2006 12:06
En groda fungerar inte så bra som referens då den inte har gälar.
Snäcklekare kanske skulle fungera?http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117

Jag själv skulle tömma ut allt vatten och sen köpa "filterstarter" eller introducera bakterier på nåt annat sätt, och låta akvariet stå o gå med grodan i ett par veckor...
#20 - 8 maj 2006 12:09
Tänk på att börja försiktigt nu, dvs välj bara ett par tåliga fiskar nu och låt det gå några veckor innan du skaffar fler.

Ja, det finns en del mindre dvärgciklider som går att ha i ett 54 liters. T.ex. snäcklekare, en del Apistogramma, fjärilsciklid... En del av dem kan dock vara lite känsliga och är kanske inte direkt några nybörjarfiskar.
#21 - 8 maj 2006 16:07
Och tänk på att man inte ska hålla snäcklekare i ett sällskapsakvrium, utan de ska hållas i ett artakvarium som är inrett speciellt för dem.
#22 - 9 maj 2006 10:02
Nu är det liv i akvariet igen.
4 stycken tigerbarber eller vad dom heter och 2 stycken praktbotia.
Dom ser ut att trivas jättebra tycker jag.
Dock så bråkar 2 stycken tigerbarber ibland, dom står "mun mot mun" ett tag, sen bråkar dom en stund, sen ställer dom sig mun mot mun igen, varför gör dom så?
#23 - 9 maj 2006 10:09
[quote=pimo]Dock så bråkar 2 stycken tigerbarber ibland, dom står "mun mot mun" ett tag, sen bråkar dom en stund, sen ställer dom sig mun mot mun igen, varför gör dom så?[/quote]

För att dom är tigerbarber... :p dom gör så.
#24 - 9 maj 2006 10:20
Hoppas det går bättre för dig den här gången... ;)
Tänk också på att praktbotiorna blir stora (30 cm) och kommer att vilja ha ett större akvarie så småningom.
#25 - 9 maj 2006 10:22
Jaha ok, skönt att veta att de inte är något fel då.

Nästa gång jag köper fisk skulle jag gärna vilja ha ett par lite större, men dom måste ju få plats och trivas i 54 liter.
Finns det några lite större fiskar som trivs på 54 liter?, slöjstjärt vill jag inte ha.
#26 - 9 maj 2006 10:23
[quote=mmm]Hoppas det går bättre för dig den här gången... ;)
Tänk också på att praktbotiorna blir stora (30 cm) och kommer att vilja ha ett större akvarie så småningom.[/quote]

vaaa!!, blir dom så stora?, hur lång tid pratar vi om innan dom har växt ur mitt akvarium?, dom är ca 3-4 cm nu.
#27 - 9 maj 2006 11:14
[quote=pimo]vaaa!!, blir dom så stora?, hur lång tid pratar vi om innan dom har växt ur mitt akvarium?, dom är ca 3-4 cm nu.[/quote]
De växer nog rätt så sakta så det borde inte vara någon fara än på ett tag (det verkar inte heller vara så vanligt att det blir riktigt så stora). Sen är det egentligen en stimfisk som man bör ha flera av... ;)
Har själv inte haft praktbotia, men du kan läsa om den här:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262
eller här (står ganska bra om den här):
http://www.akvarieguiden.nu/artarkiv.php?go=info&id=1075&site=1

Tror inte du bör ha fiskar som blir mer än max 7-8 cm i ditt kar (t.ex. någon dvärggurami eller dvärgciklid), ditt kar är tyvärr för litet för större fiskar. :(

(Det är bra att du inte vill ha slöjstjärt, för de bör ha större akvarie. :p )
#28 - 9 maj 2006 11:16
[QUOTE=pimo]vaaa!!, blir dom så stora?[/QUOTE]

Yep! Och behöver minst 250 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262

Ett tips är att kolla upp de fiskarna som du är intresserad av innan du skaffar dem. Det finns en del information här på zoopet under artbeskrivningar.

[QUOTE=pimo]Nästa gång jag köper fisk skulle jag gärna vilja ha ett par lite större, men dom måste ju få plats och trivas i 54 liter.
Finns det några lite större fiskar som trivs på 54 liter?, slöjstjärt vill jag inte ha.[/QUOTE]

Slöjstjärt trivs inte heller i 54 liter, utan behöver betydligt större. Det finns inte många stora arter som trivs i 54 liter just för att det blir för trångt för dem (även tigerbarber borde ha minst dubbelt så stort). Kampfisk kan bo i 54 liter, men en sån kan du inte ha nu när du har tigerbarber, eftersom de skulle ge sig på hans långa fenor. Tigerbarber kan tyvärr vara ganska aggro så det är inte alla fiskar du kan ha ihop med dem: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=208
#29 - 9 maj 2006 13:10
Jaha ja då har det blivit fel igen, men nu lever iallafall fiskar och ser än så länge ut att trivas.
Hon i djuraffären där jag köpte dom sa att praktbotia och tigerbarb gick bra i 54 liter, samt att det gick bra med bara 2 stycken praktbotia.

Men jag har lite planer på att fixa ett större akvarium framöver och dom verkar trivas änsålänge så det borde väl va lugnt?
#30 - 9 maj 2006 13:23
Även om de trivs bättre i stim, så fungerar det nog bra även fast de bara är två. (Har själv en ensam dvärgbotia. [:o])

Och har du planer på ett större akvarie så småningom så är det nog lugnt. :)
#31 - 9 maj 2006 16:54
[QUOTE=pimo]Jaha ja då har det blivit fel igen, men nu lever iallafall fiskar och ser än så länge ut att trivas.
Hon i djuraffären där jag köpte dom sa att praktbotia och tigerbarb gick bra i 54 liter, samt att det gick bra med bara 2 stycken praktbotia.

Men jag har lite planer på att fixa ett större akvarium framöver och dom verkar trivas änsålänge så det borde väl va lugnt?[/QUOTE]

Ja tyvärr så får man höra en del galet i djuraffärer. Men har du planer på att skaffa dig ett större akvarium så.
#32 - 9 maj 2006 18:05
Skönt att höra att det inte är jättepanik då.
Va föresten och tittade på fiskar idag en sväng, då såg jag fjärilsciklider, kollade upp dom här på zoopet och såg att dom inte behövde mer än 60 liter, dom borde väl kunna passa i mitt akvarium?
#33 - 9 maj 2006 18:56
det har inte med antalet fiskar att göra.Stenen du användar utsöndrar ett slags medel vid vatten som jag tror är farligt för fisken.Denna stenen används bara vid trädgårdar anläggningar försök med en annan sten.Jag använder vättern sten den är helt ofarlig...........lycka till köp bara nya fiskar då blir det bra
#34 - 9 maj 2006 19:01
oo, fjärilar borde passa i ett 60l, men vet inte hur de fungerar ihop med de fiskar du redan har.
#35 - 9 maj 2006 19:16
jag har aldrig varit med om att fiskar dör för att dem har varit många tror bara att det är vanligt snack av folk som tror att dem vet något om något som dem har hört av någon annan
#36 - 9 maj 2006 19:43
[QUOTE=stene]jag har aldrig varit med om att fiskar dör för att dem har varit många tror bara att det är vanligt snack av folk som tror att dem vet något om något som dem har hört av någon annan[/QUOTE]
Då är du på rätt forum för att ställa frågan om hur de är och eventuelt varför det skulle blir så[;)]
Det är inte antalet som dödar dom utan följderna av att de finns för mycket fisk.
Dåliga vattenvärden stress sjukdomar agression är några problem som brukar resultera i fiskdöd.
Orsaken till att många tycker att detta inte är ett problem är att fiskarna inte dör direkt.
#37 - 9 maj 2006 20:55
[QUOTE=stene]jag har aldrig varit med om att fiskar dör för att dem har varit många tror bara att det är vanligt snack av folk som tror att dem vet något om något som dem har hört av någon annan[/QUOTE]

Om man har mer än några få fiskar i ett nystartat akvarium får man en ammoniak-och nitritspik som är dödligt giftigt för fiskarna. Så visst kan för många fiskar få fatala konsekvenser.
#38 - 10 maj 2006 17:14
Nu bor det även en mal i mitt akvarium, han verkar trivas bra.
Finns det några små fiskar som förökar sig jättelätt?
#39 - 10 maj 2006 17:40
Endlers:
http://www.aquariumhobbyist.com/endlerslivebearer/
http://www.timstropicals.com/Inventory/Livebearer/EndlerInfo.asp

Fast jag tvivlar mycket på att man kan ha dem i samma akvarium som tigerbarber.
#40 - 10 maj 2006 18:54
Hej å välkommen till akvariefolket! :D Hoppas det ordnar upp sig med ditt kar... Var bara inte för ivrig i början... ;) Jag började själv med ett 54L en gång i tiden å sitter nu med tre stycken... Det där med akvarier blir en sjukdom kan jag nästan lova dig... Mera mera mera sitter det en djävul i örat å viskar... :p

Man vill så gärna stoppa ner både den ena och den andra firren i karet å tillslut är det helt enkelt bara ett större kar som hjälper... Kör med aqutan eller liknande preparat ihop med nitrivec när du gör vattenbyten nu i början för att försöka hålla nere oroligheterna i karet. Det brukar vara svårare att få en bra balans i ett litet kar än i ett stort då vattenvärdena svänger snabbare på 54L än på 180L. Lite växter kan även hjälpa till att hålla nere eventuella nitritspikar, snabbväxande växter är det då som gäller. Gör inte för stora vatten byten och försällan, utan kanske en 10-20% en gång i veckan, funkar finfint för mina akvarier i alla fall (stora som små).

Lycka till! :)
/Åsa

Annons