Har ett nystartat akvarium 180 liter, har väl varit igång 1 månad nu, för tillfället finns där 5 äppelsnäckor, 2 malar,2 små platys och 3 snäckskalslekare (2 honor o1 hane) Problemet är att jag noterat ett par avvikande saker med snäckskalslekarna.
1. Apatiska
2. Kliar sig imellanåt men inte SÅ ofta
3. Hanen är uppe vid VÄLDIGT ytan ofta/länge och rena allmänt högt upp i karet, den ena honan håller sig där nere nära snäckskalen och verkar bevaka sitt område lite men håller sig där.
4. en av honorna har jag inte sett på ett litet tag nu.
5. eventuellt har hanen blivit lite mörkare än när han kom hit.
Köpte på mig praktbotior av misstag för några veckor sedan och alla dog efterhand, dom blev bleka och apatiska.
Snäckorna,Malarna och mina platys verkar må klockrent, vattnet ser fräscht ut och jag gör vattenbyte med cirka 30% 1 gång per vecka.
Tempen ligger på cirka 26 grader. Gott om växter finns och jag matar 1ggr per dag högst sparsamt.
Har lite salt i vattnet enligt väns rek. och fick problem med flytalger ett tag som jag fick bort med medel mot detta, utöver det har jag INGA kemikalier i vattnet, jag har inte gjort några tester eller så i heller.
Akvariet består av stenar, en pytteliten rot, snäckskal på botten,6-7 växter som verkar må bra samt ett rejält lager ljus sand på botten.
Jag har bra rörlighet på vattnet från utblåset.
akvariet är tänt mellan 6-9 på morgonen och mellan 17-01 på kvällen. och har nya fräscha lysrör, filtret är överdimensionerat till karet och verkar göra ett gott jobb.
Tips på åtgärder hade varit trevligt.