Vad är fel?

#1 - 4 februari 2009 06:40
Har ett nystartat akvarium 180 liter, har väl varit igång 1 månad nu, för tillfället finns där 5 äppelsnäckor, 2 malar,2 små platys och 3 snäckskalslekare (2 honor o1 hane) Problemet är att jag noterat ett par avvikande saker med snäckskalslekarna.

1. Apatiska
2. Kliar sig imellanåt men inte SÅ ofta
3. Hanen är uppe vid VÄLDIGT ytan ofta/länge och rena allmänt högt upp i karet, den ena honan håller sig där nere nära snäckskalen och verkar bevaka sitt område lite men håller sig där.
4. en av honorna har jag inte sett på ett litet tag nu.
5. eventuellt har hanen blivit lite mörkare än när han kom hit.

Köpte på mig praktbotior av misstag för några veckor sedan och alla dog efterhand, dom blev bleka och apatiska.

Snäckorna,Malarna och mina platys verkar må klockrent, vattnet ser fräscht ut och jag gör vattenbyte med cirka 30% 1 gång per vecka.
Tempen ligger på cirka 26 grader. Gott om växter finns och jag matar 1ggr per dag högst sparsamt.

Har lite salt i vattnet enligt väns rek. och fick problem med flytalger ett tag som jag fick bort med medel mot detta, utöver det har jag INGA kemikalier i vattnet, jag har inte gjort några tester eller så i heller.

Akvariet består av stenar, en pytteliten rot, snäckskal på botten,6-7 växter som verkar må bra samt ett rejält lager ljus sand på botten.

Jag har bra rörlighet på vattnet från utblåset.

akvariet är tänt mellan 6-9 på morgonen och mellan 17-01 på kvällen. och har nya fräscha lysrör, filtret är överdimensionerat till karet och verkar göra ett gott jobb.

Tips på åtgärder hade varit trevligt.
#2 - 4 februari 2009 16:28
Kan komplettera med att jag gjort en test av vattnet idag med hjälp av sera quick test 5 in 1 en sticka som provmäter dom viktiga värdena tror jag.

Ph var på 8.4 och KH var på mellan 15-20 för övrigt var värdena inom sina gränsvärden.

Kan även konstatera att snäckskalslekarna (har inte det latinska namnet) verkar piggare nu på kvällen.
#3 - 5 februari 2009 08:45
Ingen som har synpunkter/tips/Förslag ?

......[:-44]
#4 - 9 februari 2009 06:15
Tja! Börjar bli riktigt tråkigt nu, i förrgår och i går dog 2 av mina 3 multisar, den 3:e ser inte ut att må så bra i heller, simmar högt upp och är vid ytan stundtals, munnen öppnas och stängs samt att jag tycker han simmar lite ofösiktigt.

Vad finns det för farligheter som malarna inte bryr sig om men som andra fiskar blir sjuka av tro? För malarna verkar trivas fint.

Hade verkligen uppskattat lite tips på vad jag kan göra.
#5 - 9 februari 2009 10:17
Kolla så inte dina stenar innehåller skadliga metaller av något slag.
Annars så ser ju det mesta rätt ut och borde ju fungera.
#6 - 9 februari 2009 22:19
Den sista multisen var död när jag kom hem idag, något jag var mer eller mindre säker på när jag körde iväg i morse.

Har ev. kommit på vad som KAN har orsakat detta.

När vi byggde upp stenarna limmade vi med silicon som enligt affären var för akvarium. På tuben stog inget avvikande så jag köpte den i god tro.

Enligt vän så får siliconet INTE vara behandlat med mögelhämmande medel då det är giftigt för fiskarna.

Surfade idag in på tillverkarens hemsida och döm om min förvåning när jag ser att
Det är precis vad den är..

Har idag lyft dom flesta stenar och plockat bort all silicon, hittade även en död äppelsnäcka som åkte bort.

Låter detta som en trolig orsak?

Borde ju gå att få lite ersättning från dom som sålt smörjan då det kostat mig en bra bunker pengar men framförallt tid..

Tips emottages tacksamt!
#7 - 9 februari 2009 22:46
Ja, det låter mycket troloigt att det är silikonet som ligger bakom detta. Bara att börja om, hur hårt det än låter.
Ring absolut tillverkaren och stå på dig.
Clas Ohlsson har bra akvariesilikon som inte är giftigt.

Annons