vad är fel?

#1 - 16 november 2007 14:53
[FONT=Verdana]jag har ett ganska nystartat akvarium, det stod igång ca en månad innan första fisken o nu 2 månader senare så har jag ett fjärilsciklid par som trivdes jätte bra första veckorna o 4 siamesiska algätare.
[/FONT]

[FONT=Verdana]såg för en vecka sen att fjärils honan hade vad som såg ut som ett litet sår som nu blivigt större o större, nån da efter de började honan och hanen vara mindre livliga o hyperventilera.
jag försökte med ett saltbad men det verkade inte hjälpa, för i förgår slutade hanen äta o idag låg han på sidan, fick avliva honom precis. honan simmar o äter trotts de stora vita såret, men hon står mestadels stilla.[/FONT]
[FONT=Verdana]
har kollat vatten värdena o inget fel där, men har hört att växjö dit jag precis flyttat har dåligt vatten för akvarier. men använder vattenberedande medel som ska fixa det o dom fyra siameserna är hur pigga o glada som helst, kan hanen ha dött av något annat än vad honan har? kan inte lista ut va som va fel med honom![/FONT]
[FONT=Verdana]Nån som vet vad det kan vara för sår på honan o hur jag kan rädda henne? läste i forumet o troligen är det en infektion eller svamp?[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
#2 - 16 november 2007 15:07
Har du skött vattenbytena som du ska? Även nitrat kan skada, om det blir alldeles för höga nivåer.

-Det brukar vara ett sår först, och sedan blir det infekterat av bakterier och/eller svamp, ja. Det är omöjligt att säga vilken typ utan mikroskopstudier.
Är det vitt ludd, kör med svampmedicin, är det inte det, kör med anti-bakteriellt medel. Jag skulle tro det senare, eftersom det inte är något ludd.

Isolera fisken i en egen väl genomluftad behållare och behandla med t ex General Tonic eller AquaFuran. Behandla inte i huvudakvariet, då slår du ut alla dom bra bakterierna i filtret också.
#3 - 16 november 2007 15:34
jag sköter alltid mina vatten byten! :) det är lite ludd aktigt, försökte ta en bild me mobilen men fick den inte tydligare än så. har ett litet akvarium som jag inte startat upp ännu det ska jag nog fixa det så kan flytta henen dit ikväll.
#4 - 17 november 2007 15:53
Lycka till. :)

Det finns också något som heter columnaris, sök efter det härinne och på fisksjukhuset jag har länkat till på min sida. Dessutom tror jag att Azur vet mycket om just det.

Annons