vad är fel????

#1 - 27 juli 2009 21:07
Har ett problem med mitt akvarium. En av mina fiskar har små luddiga prickar på sig främst huvud och ryggfena och håller sig i ena hörnet av akvariet, en annan fisk har haft problem med simningen, låg sen på botten och verkade inte kunna ta sig upp.(han finns ej mer) Dessa två är briljanttetror. Har också en gukldbarb som har en röd fläck i ena mungipan precis som ett munsår.

Jag undrar vad det kan vara, och vad man kan göra.

Har inte skött vattenbytena så jättebra den senaste tiden då jag fick barn för inte så länge sen och inte har hunnit med så mycket.

Har haft problem med vad jag tror är cyano alger men tror att jag har fått bukt med dom även om dom inte är helt borta.

Behöver lite råd om vad jag kan göra.
#2 - 27 juli 2009 21:16
Har du en akvarieaffär nära så kanske de kan hjälpa dig med att ta prover på vattnet till att börja med?
Guest
#3 - 27 juli 2009 21:29
Låter som v.pricksjukan/svamp, köp protozin och behandla enl anvisningar på flaskan.
Bilagor:
#4 - 27 juli 2009 23:21
vronkan skrev:
Har ett problem med mitt akvarium. En av mina fiskar har små luddiga prickar på sig främst huvud och ryggfena och håller sig i ena hörnet av akvariet, en annan fisk har haft problem med simningen, låg sen på botten och verkade inte kunna ta sig upp.(han finns ej mer) Dessa två är briljanttetror. Har också en gukldbarb som har en röd fläck i ena mungipan precis som ett munsår.

Jag undrar vad det kan vara, och vad man kan göra.

Har inte skött vattenbytena så jättebra den senaste tiden då jag fick barn för inte så länge sen och inte har hunnit med så mycket.

Har haft problem med vad jag tror är cyano alger men tror att jag har fått bukt med dom även om dom inte är helt borta.

Behöver lite råd om vad jag kan göra.
Gör ett 30%igt vattenbyte och tillsätt ½dl upplöst bordssalt per 100L akvarievatten, det underlättar för fisken att bli av med svampen och lindrar skador från ev. nitrit! avvakta! byt sedan 30% vatten om en vecka utan salt! Sen är en bra biologisk filtrering väldigt viktig för att undvika sjukdom!
#5 - 28 juli 2009 05:40
åheim skrev:
Gör ett 30%igt vattenbyte och tillsätt ½dl upplöst bordssalt per 100L akvarievatten, det underlättar för fisken att bli av med svampen och lindrar skador från ev. nitrit! avvakta! byt sedan 30% vatten om en vecka utan salt! Sen är en bra biologisk filtrering väldigt viktig för att undvika sjukdom!

Precis, och att du råkat få ett flertal olika sjukdomsbilder i karet har säkerligen att göra med den lite sämre vattenkvalitén. Får du bara fason på vattnet så blir det svårare för olika sjukdomar att få fäste på fiskarna:).
#6 - 28 juli 2009 08:21
tack för alla svaren. ska byta lite vatten. Det jag undrar med saltet är om alla fiskar klarar det? Jag har briljanttetror, guldbarber, siamesisk algätare, pansarmal och otocinclusar.Ska oxå göra rent filtret.
#7 - 28 juli 2009 08:41
vronkan skrev:
tack för alla svaren. ska byta lite vatten. Det jag undrar med saltet är om alla fiskar klarar det? Jag har briljanttetror, guldbarber, siamesisk algätare, pansarmal och otocinclusar.Ska oxå göra rent filtret.
Gör bara rent filtret om det tappat flöde och isåfall bara krama ur det försiktigt i en hink akvarievatten! Alla dina fiskar klarar saltdoseringen jag skrev så det är inga problem! Vad har du för filter?
#8 - 28 juli 2009 10:00
det är ett fluval 305 ytterfilter. då ska jag prova med saltet. :)
#9 - 28 juli 2009 15:26
vronkan skrev:
det är ett fluval 305 ytterfilter. då ska jag prova med saltet. :)
Är din 305.a inkörd så kan vi utesluta filtreringsbiten;)
#10 - 29 juli 2009 20:54
jo det är inkört har haft det i ca 1 ½ år. men tror att jag behöver byta lite av innehållet i filtret.

Annons