Vad är farligt? Vad är det som höjer eller sänker pH i vattnet?

#1 - 31 december 2011 13:31
Vilka trä rötter är farliga?

Är kork trä lämpligt i ett akvarium?

Kan man vara säker på de stenar man har köpt på akvarie sidan?

Är tacksam för svar :)
#2 - 31 december 2011 13:51
Gran, tall och stenfruktsträd har jag för mig skall undvikas, kork fungerar som träslag men flyter utav bara den så det tar lång tid innan den sjunker, läste om någon som borrade fast sugkoppar och fäste i glaset på botten men inget jag rekommenderar,
Stenar som du har köpt från en affär kan du vara säker på men om du är osäker kan du hälla kokande vatten över den innan du sätter ner den i karet. Något jag däremot inte skulle använda i mitt kar är svart akvariegrus men det som du syftar på är väl dekorations stenar?

Kalksten höjer pH men bara under en begränsad tid.
#3 - 31 december 2011 14:57
Gran, tall och stenfruktsträd har jag för mig skall undvikas, kork fungerar som träslag men flyter utav bara den så det tar lång tid innan den sjunker, läste om någon som borrade fast sugkoppar och fäste i glaset på botten men inget jag rekommenderar,

Stenar som du har köpt från en affär kan du vara säker på men om du är osäker kan du hälla kokande vatten över den innan du sätter ner den i karet. Något jag däremot inte skulle använda i mitt kar är svart akvariegrus men det som du syftar på är väl dekorations stenar?

Kalksten höjer pH men bara under en begränsad tid.

Det är dekorationa stenar.

Tack för snabbt svar. Gott Nytt År.
#4 - 10 januari 2012 21:01
Vill du sänka PH i vattnet kan du använda citronsyra i små mängder tills du kommer dit du vill ha ditt PH.
Använder du rådasand så lär vattnet bli mjölkvitt eftersom den innehåller kalk som då fäller ut!
#5 - 10 januari 2012 21:03
Vill du däremot öka PH så sänk en död levande sten i burken så håller den upp PH tills den är borta!
#6 - 11 januari 2012 14:41
Vill du däremot öka PH så sänk en död levande sten i burken

vad är en död levande sten????????
#7 - 11 januari 2012 14:43
Levande sten är sådant man har i saltvattensakvarier och tar man en sådan som legat torrt så är det en död levande sten eftersom alla smådjur och bakterier är döda då!
#8 - 11 januari 2012 15:53
Höja Ph gör man busenkelt med Bikarbonat annars.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 januari 2012 16:05
Farligast är om man har ett kranvatten med låg buffringsförmåga (alkalanitet, KH) eftersom pH då rasar sanbbt. Fasst den frågan har ju förstås inte något med inredning (där du har lagt in tråden) att göra;)
#10 - 11 januari 2012 16:20
Död levandesten ger långvarit resultat bikarbonat kortvarigt så mest busenkelt är nog Död levandesten.
#11 - 11 januari 2012 16:37
Farligast är om man har ett kranvatten med låg buffringsförmåga (alkalanitet, KH) eftersom pH då rasar sanbbt. Fasst den frågan har ju förstås inte något med inredning (där du har lagt in tråden) att göra;)
Jag tycker det är högst relevant! Inredningen kan påverka vattenkemin i allra högsta grad.
#12 - 11 januari 2012 16:42
Ja det är väl inredningen som gör vattenkemin till väldigt stor del!
Sedan kan man ju välja att använda kemikalier istället men bäst är väl om man slipper kemikalierna!
#13 - 11 januari 2012 16:44
Ciklidi skrev:
Ja det är väl inredningen som gör vattenkemin till väldigt stor del!

Sedan kan man ju välja att använda kemikalier istället men bäst är väl om man slipper kemikalierna!

Nej det är normalt vattnet man häller i akvariet tack och lov.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 11 januari 2012 17:26
bossep skrev:
Jag tycker det är högst relevant! Inredningen kan påverka vattenkemin i allra högsta grad.

Nja det är att överdriva. Man får ha väldigt mycket rötter i akvarier för att det skall sänka pH. Kalksten höjer inet pH till mer än 7.6 etc. etc.
Så visst påverkar inredning men inte extremt mycket och om man lägger i några enstaka rötter i akvariet som de flest gör, eller några enstaka kalkstenar så påverkar det också minimalt.

Så jag påstår inte att inredningen inte påverkar utan att det istället finns andra faktorer som påverkar betydligt mer och allvarligare eftersom dessa även innebär kraftiga fluktuationer i pH-värdet vilket djuren har mycket svårare för än om pH ligger konstant lite för högt eller lågt.
#15 - 11 januari 2012 17:28
Nja det är att överdriva. Man får ha väldigt mycket rötter i akvarier för att det skall sänka pH. Kalksten höjer inet pH till mer än 7.6 etc. etc.

Så visst påverkar inredning men inte extremt mycket och om man lägger i några enstaka rötter i akvariet som de flest gör, eller några enstaka kalkstenar så påverkar det också minimalt.

Så jag påstår inte att inredningen inte påverkar utan att det istället finns andra faktorer som påverkar betydligt mer och allvarligare eftersom dessa även innebär kraftiga fluktuationer i pH-värdet vilket djuren har mycket svårare för än om pH ligger konstant lite för högt eller lågt.

Jo då visst har du rätt i det! Men jag tyckte din post var relevant helt enkelt.;)

Annons