Vilka trä rötter är farliga?
Är kork trä lämpligt i ett akvarium?
Kan man vara säker på de stenar man har köpt på akvarie sidan?
Är tacksam för svar :)
robbanbobban skrev:Gran, tall och stenfruktsträd har jag för mig skall undvikas, kork fungerar som träslag men flyter utav bara den så det tar lång tid innan den sjunker, läste om någon som borrade fast sugkoppar och fäste i glaset på botten men inget jag rekommenderar,
Stenar som du har köpt från en affär kan du vara säker på men om du är osäker kan du hälla kokande vatten över den innan du sätter ner den i karet. Något jag däremot inte skulle använda i mitt kar är svart akvariegrus men det som du syftar på är väl dekorations stenar?
Kalksten höjer pH men bara under en begränsad tid.
Vill du däremot öka PH så sänk en död levande sten i burken
Jag tycker det är högst relevant! Inredningen kan påverka vattenkemin i allra högsta grad.Kjell Fohrman skrev:Farligast är om man har ett kranvatten med låg buffringsförmåga (alkalanitet, KH) eftersom pH då rasar sanbbt. Fasst den frågan har ju förstås inte något med inredning (där du har lagt in tråden) att göra;)
bossep skrev:Jag tycker det är högst relevant! Inredningen kan påverka vattenkemin i allra högsta grad.
Kjell Fohrman skrev:Nja det är att överdriva. Man får ha väldigt mycket rötter i akvarier för att det skall sänka pH. Kalksten höjer inet pH till mer än 7.6 etc. etc.
Så visst påverkar inredning men inte extremt mycket och om man lägger i några enstaka rötter i akvariet som de flest gör, eller några enstaka kalkstenar så påverkar det också minimalt.
Så jag påstår inte att inredningen inte påverkar utan att det istället finns andra faktorer som påverkar betydligt mer och allvarligare eftersom dessa även innebär kraftiga fluktuationer i pH-värdet vilket djuren har mycket svårare för än om pH ligger konstant lite för högt eller lågt.