Vad är ett bottenfilter?

#1 - 13 februari 2011 20:25
Hej!
Jag funderar på att köpa ett begagnat akvarium på blocket och i det ingår det ett bottenfilter. Eftersom att jag aldrig har använt mig av detta innan skulle jag bara vilja fråga en enkel fråga!

Hur fungerar ett bottenfilter?

Mvh Simon
#2 - 13 februari 2011 20:29
Det är en platta med massor av slitsar som ligger under sanden. På denna sitter oftast en cirkulationspump påkopplad som drar ner vatten och smuts ner i sanden och möget stannar då kvar i sanden.
Funkar bra om man håller efter det med slamsugning i sanden med jämna mellanrum, jag har bottenfilter i nästan alla mina kar.
Gör en sökning här på forumet så får du massor av träffar, så får du bilda dig en egen uppfattning:)!
#3 - 13 februari 2011 20:30
Ett bottenfilter funkar så att du enten drar ned vatten genom botten eller pumpar vatten underifrån genom botten. Grejen är att man använder bottenlagret som filter. Brukar vara en slags platta som man lägger under gruset och oftast driver med luft. Finns både för- och nackdelar med det, men generellt brukar man få ett rätt stabilt akvarium hyfsat fort. Bra grej, enligt mig, men det behöver liksom de flesta andra filter skötas med jämna mellanrum även om det kan gå mycket långt mellan skötseln för just bottenfilter.

Hilsen,

/P
#4 - 13 februari 2011 20:31
ansjo,
nästan helt överens - men oftast drivet med cirkulationsfilter? *nyfiken* :)
#5 - 13 februari 2011 20:34
ansjo,

nästan helt överens - men oftast drivet med cirkulationsfilter? *nyfiken* :)

Cirkulationsfilter? *nyfiken* [:)]
Pumpskalle om det låter bättre...
#6 - 13 februari 2011 20:40
Okej, just i detta akvariet hade jag tänkt mig att försöka odla lite skalarer! Därför kommer jag inte att ha något bottenmaterial men ett bottenfilter fungerar ändå eller?

Mvh Simon
#7 - 13 februari 2011 20:42
Nope, det funkar inte. Däremot är det bra om man har fisk/yngel/räkor som kan riskera att åka in i ett innerfilter...
#8 - 13 februari 2011 20:42
Jorå, greppar vad du menar - men långt de flesta bottenfilter jag sett har körts med luft. Eheims variant är väl iof anpassad för vad jag kallar för powerhead, men cirkulationspump eller pumpskalle sätter jag likamedtecken mellan.
#9 - 13 februari 2011 20:48
Eheims variant är väl inte den vanligaste utan det är troligen Åleds bottenfilter. Luftdrivna bottenfilter känns lite affärsinriktat, med för mycket ljud för att vara trevligt och ingenting de flesta som har bottenfilter använder i hemmet.
I odlingsanläggningar och mindre affärer var det vanligare med luftdrivna bottenfilter för några år sedan, knappast nu längre.
#10 - 13 februari 2011 20:50
Hmm, blir nog dags för ett besök på Åleds för att spana in hur de kör igen... ;) Inte många idag öht som kör bottenfilter, vilket är synd tycker jag. Annars helt enig, utan bottensubstrat funkar inte ett bottenfilter. Hela tanken är att använda bottenfiltret som filtermedia.

Hilsen,

/P
#11 - 13 februari 2011 20:52
Bottenfilter som drivs med en pumpskalle....
#12 - 13 februari 2011 20:54
Då minns jag enten duktigt fel eller så har de ändrat. Hur tusan får de ekonomi i att dra runt alla de karen med pumpskallar istf luft?
#13 - 13 februari 2011 20:57
Så länge de har legat i de nya lokalerna har de haft pumpskallar vad jag vet, och det är några år nu.
Visst, dyrare blir det men det är värt hur mycket som helst att slippa det förgrymmade bubblandet!
#14 - 13 februari 2011 21:02
Jepp, har varit i både de gamla och de nya lokalerna ofta, men har helt för mig att filtren drivs med luft. Well, bara att backa då!! Bubblandet slipper man annars lätt med en syresten i röret - blir mycket mindre bubblor då, som knappast låter någonting. Kan även gå upp lite i rördimension, så minskar bubblandet kraftigt. I kombo - klockers, bara lite trivsamt sus kvar.
#15 - 13 februari 2011 21:11
Är det inte så att växter inte trivs så bra med bottenfilter?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Bilagor:
#16 - 13 februari 2011 21:18
Är det inte så att växter inte trivs så bra med bottenfilter?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Nja, en del påstår det men personligen har jag aldrig märkt det. Har haft tex 960 liters kar som växtkar http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=8471&title=960-liter&cat=1129 och där växte det på bra:).
#17 - 13 februari 2011 21:32
Vad jag tycker om bottenfilter vet vi alla!:)
Men i odlings/yngelburkar skulle jag ta typ det här!
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=145222&p=1497712&viewfull=1#post1497712

Annons