Vad är en anamoräka?

#1 - 12 september 2004 18:08
Vad är en anamoräka och hur ser den ut? Var hittar jag information om den?
#2 - 12 september 2004 18:13
http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
Azurs sida på hur man odlar den, finns några bilder och info, dock på engelska
#3 - 12 september 2004 18:26
Tack! Jag menade förståss amanoräka. Jag ska traggla mig igenom denna sida. Engelskan har inte direkt övats i dessa sammanhang förut.
#4 - 12 september 2004 20:58
Det finns lite info på Akvarieguiden också (på svenska).
(http://www.akvarieguiden.nu/artarkiv.php~go~info~id~196)
Aldrig fel att läsa på flera ställen och bilderna är rätt bra.

Räkorna är riktigt roliga små djur. De livar upp akvariet utan att "störa" någon av de andra innevånarna.
#5 - 12 september 2004 21:35
Tyvärr så hävdas det i akvarieguiden att odling är lätt. Men detta beror troligen på att artikelförfattaren haft en förväxlingsart till Amanoräkor. Odling är svårt (se Azurs artikel om vedermödorna).
#6 - 15 september 2004 16:13
Köpte mina för snart en vecka sedan. Mina ex är inga roliga alls, dem gömmer sig bakom pumpen fortfarande. Nåja, hoppas dem vågar komma fram nån gång så man får se dem "in action".
#7 - 15 september 2004 16:28
puttekula: Vad har du för akvarium? Storlek, innevånare och hur mycket växter?

Jag har 8 st i 110 liters akvarium med ganska gott om växter. De bor tillsammans med två kulfiskar(fantastiska snäckätare, bästa jag träffat på), två par dvärgguramin och 10 st pansarmalar (liknande pandamal i utseende). Det är ganska skuggit pga växterna, men de är framme hela tiden.

I ett 540 liters har jag ca 6 st, och jag brukar se 2-3 st emellanåt. Men då har jag mycket växter och ganska många stora fiskar (runt 10-15 cm).
#8 - 15 september 2004 17:09
Äter inte kulfiskarna upp räkorna?
#9 - 15 september 2004 20:33
jackson: Mitt akvarium är på 200L. 8 paletter (endast 2 vuxna), 7 neontetra, 4 trebandspansarmal, 2 ancistrus + en ensam makropod. Växter kunde jag ha mer, jag har nu 3 stora svärdsplantor + 2 andra stora växter som jag inte vet namnet på. Där jag har blästersand finns en massa småväxter. Behöver jag fler räkor för att dem ska komma fram?
#10 - 15 september 2004 21:33
Ursprungligen skickat av puttekula

jackson: Mitt akvarium är på 200L. 8 paletter (endast 2 vuxna), 7 neontetra, 4 trebandspansarmal, 2 ancistrus + en ensam makropod. Växter kunde jag ha mer, jag har nu 3 stora svärdsplantor + 2 andra stora växter som jag inte vet namnet på. Där jag har blästersand finns en massa småväxter. Behöver jag fler räkor för att dem ska komma fram?

Öh? Är du säker på att du har några räkor om de går tillsammans med paletterna?
Mina paletter är väldigt förtjust i kokt räka och tror inte de skulle ha något emot rå heller.
#11 - 16 september 2004 07:13
Jag kidnappar denna tråden lite, hoppas det ursäktas.

Jag köpte 10 st amano till mitt 250 liters igår, och 2 avgick med döden inom ca 15 minuter, resten ser bra ut. Jag har sett i varje fall 5 samtidigt, och de simmar runt som galningar och...äter??? Viftar med frambenen i alla fall. Nå, frågan.

Ska de va så attans små???? Det var det pyttigaste jag sett, 10-12 mm, jag är förvånad att nån överlevde överhuvudtaget. Hur lång tid tar det innan de blir vuxna? Ska man göra nåt särskilt för att de ska trivas? Ibland sitter de bara stilla på en sten och glor, är det ok?
#12 - 16 september 2004 08:22
1) Är du säker på att det är Amano? Körsbärsräkor och "rödnosräkor" brukar säljas så små, men Amanos brukar säljas från cirka 2.5 cm.

2) Är det amano kommer de att växa snabbt, och vara vuxna (4 cm) inom ett par månader. Är det körsbär är de nästan vuxna. Är det rödnos... tja, de vet jag ingenting om.

3) "Viftar med frambenen" vet jag inte riktigt vad det är... Är det filtrerar-räkor? Amanos, och de flesta andra allätare, håller hela tiden på att plocka och noppa på saker, men viftar gör de väl inte direkt...
#13 - 16 september 2004 08:42
Hur ser man skillnad? Dessa är genomskinliga med bruna prickar på sidorna och liksom en gulaktig steck längs med ryggen. Det pillar o plockar hela tiden med frambenen, jag tycker att det ser ut som de viftar. De är ju så attans små, svårt att se.
I affären sa de att de alltid säljer dem så små, och det är en affär jag litar på, de har alltid levererat kanonbra fiskar o växter. (akvarieudstyr i Danmark).
Jag hoppas att de klarar sig o växer upp. Går fort i alla fall, trodde det skulle ta nåt år eller så!
#14 - 16 september 2004 09:21
Bara en iakttagelse angående AnreasBKs kommentar:
Fast mina fiskar är förtjusta i kokt räka så har de inte varit speciellt närgångna mot mina 2 Amanoräkor. Mina tomatciklider försökte nafsa på deras känselspröt de första dagarna men räkorna är snabba och den nyfikenheten la sig ganska snabbt (tomatcikliderna är på och nafsar på allt nytt de träffar på, men ingen verkar komma till skada).
Mina amanoräkor är inte speciellt skygga utan är oftast synliga, de har till och med vid ett flertal tillfälle använt gurami som språngbräda när de är ute och simmar (uppskattas inte direkt av guramin men ser rätt kul ut).
#15 - 16 september 2004 09:31
Blurr: Tror det är relativt lugnt bara dem håller sig undan för mina största paletter som leker för andra gången på en månad. Jag tror jag ska köpa fler räkor ändå och se om det är sällskap som saknas för att dem ska visa sig mer.
#16 - 17 september 2004 08:20
Puttekula: Hur många räkor har du i ditt kar? Jag har 3 st i ett 240 l och de är ofta framme visar sig. Hade 1 st i ett 60 l och den var också framme rättså mycket.

/Petra
#17 - 17 september 2004 08:43
Pe3:2 st, tänkte köpa fler idag på hemvägen efter jobbet.
#18 - 17 september 2004 08:52
Personligen så tror jag inte att du ska behöva köpa fler för att de ska komma fram. Men de är trevliga och underhållande små djur så visst är det roligare att ha fler.

/Petra
#19 - 15 oktober 2004 15:51
jag antar att jag har 3 filtrerar-räkor. dom är rätt stora ca 6-8cm. mörka med ljusare prickar och en ljusare rand över ryggen.. dom gömmer sig gärna vid pumpen och sitter och pillar på intaget till pumpen eller vid utblåset med sina "paraboler". har haft dom ca en vecka. dom verkar trivas bra i mitt 110L.
#20 - 25 oktober 2004 20:25
[Förklaring till parenteserna kommer sist i svaret. Alltid retar det nå'n!]

Jag har 5 räkor i mitt kar, och jag brukar kunna räkna in dem (henne/mig) varje kväll. De (hon/jag) far runt och käkar allt inom synhåll. Men de (hon/jag) hinner inte med tetrorna när det kommer till flingfodret, som jag såg någon tidigare i tråden ha problem med, då formligen kokar vattenytan. Men som sagt, inga problem att se <b>dom</b> ;)

... and now for something completely different... It's:
http://www.fritext.se/svenska/svenska7.html#deDem

Annons