Vad är detta och vad ska jag göra???

#1 - 30 maj 2004 19:08
Har varit borta över helgen och kom hem för ett par timmar sen och nu när jag skulle mata firrarna så såg jag till min förskräckelse att min gamla platyhane ser ut som en ruggugla.

Han är svullen i HELA kroppen tom huvudet och fjällen står rätt ut över hela kroppen. Inga andra fiskar har något liknande utseende men jag för modar att det är någon sjukdom som kommer att smitta mina andra firrar i det karet.

Nån som vet som kan hjälpa en nu hysterisk fiskägare?
#2 - 30 maj 2004 19:18
Har ingen nitrit i karet och låga värden av nitrat. Ph är okey det med. Han har alla fenorna hela och ögonen är klara. Och han andas normalt. Han står mitt i karet och ser helt ussel ut.
#3 - 30 maj 2004 21:17
Många har läst men ingen har svarat.

Har flyttat över honom i 20 l sjukkar som är saltat. Det jag kan tänka mig att det kanske kan vara är bukvattensot men när jag har läst inlägg från andra medlemmar här på zoopet så är jag osäker.

Har även sökt på nätet och får ingen bra svar där heller.
#4 - 30 maj 2004 21:24
Hej

Läste någonstans att det kunde vara njurproblem när dom svullnar upp sådär.Kan bara inte komma på vart jag läst det
Fredrik
#5 - 30 maj 2004 21:27
Vad kan jag då göra för min fisk om han har det problemet?

Eller är det saxen som gäller?
#6 - 31 maj 2004 09:28
Hej Marie J !

Med de symptom du beskriver är chansen för tillfrisknande inte stor.
Du skrev att platyhanen var gammal,kanske med ett dåligt immunförsvar som gjorde honom mottaglig för sjukdom.Dina övriga fiskar behöver inte smittas.Du gjorde helt rätt som flyttade honom.
Mitt råd till dig blir att avliva fisken så han slipper må dåligt.
MVH
#7 - 31 maj 2004 09:31

Han är svullen i HELA kroppen tom huvudet och fjällen står rätt ut över hela kroppen. Inga andra fiskar har något liknande utseende men jag för modar att det är någon sjukdom som kommer att smitta mina andra firrar i det karet.

Det du beskriver att fjällen står rätt ut är ett tydligt tecken på bukvattensot, vilket är väldigt smittsamt. Sök efter på forumet efter bukvattensot så kanskse du hittar något nyttigt du kan använda dig av. =/
#8 - 31 maj 2004 10:10
Det jag skulle göra är att slänga bort fisken
#9 - 31 maj 2004 10:56
eeehh hur avlivar man en fisk?
#10 - 31 maj 2004 11:22
Alltid lika ledsamt med sjuka husdjur [xx(]
#11 - 31 maj 2004 12:28
Bästa sätttet att avliva en fisk så "humant" som möjligt är att spola kallvatten i en bytta och fylla byttan med is. Vänta tills vattnet är 0-gradigt, sedan släppa i fisken.

Är fisken liten - kanske det är bättre med sax, som Marie J skriver.

Visst är det synd att avliva husdjur - men om dom är sjuka och det inte finns något hopp, så är det kanske lika bra att avsluta lidandet.
#12 - 31 maj 2004 16:26
Massa inlägg men inget konkret svar. Fisken lever och är något piggare nu när jag kom hem. Han äter sparsamt. Har för mig att buksot går väldigt snabbt i det här stadiet.

Haleli; Då firren är piggare nu och jag inte vet vad han har för fel så sparar jag honom lite till.

zdybnet; Har läst löpmeter här på zoopet om bukvattensot som jag har skrivit innan och det stämmer inte riktigt.

Mattias14; Nja nu hade jag inte tänkt att slänga honom om jag skulle avliva honom. Då tar jag saxen.

join4t; Ja det är ledsamt när dju är dåliga. Han var den första fisk jag köpte när jag började om mitt akvarieliv =). Så han är lite speciell.

Johan W; Jag hade samlat mod hela dagen för jag hade förväntat mig att han skulle vara sämre för det bär mig emot att klippa en firre. Att avliva någon annans fisk har jag inga problem med men mina egna är jag väldigt blödig med. Jag känner inte att frysa fisken är en snabb död utan saxen är bättre.
#13 - 1 juni 2004 10:45
Hej Marie, har du erfaren av sjukdommen min platy har drabbats av? Ibland är den piggare och simmar omkring men oftast är det som jag skrev i inlägget sjuk platy
Tack på förhand
#14 - 1 juni 2004 16:57
Tyvärr är jag själv urdålig på sjukdomar. Har vad jag själv vet inte haft några sjukdomar förrän i år.
#15 - 1 november 2004 22:38
ush , det är flaggiater. alltså små "kryp"
som ställer till det i fiskens tarm.
fisken har godaptit enda tills dom två
sista dagarna då den inte äter alls och
ser vinlig ut samt fjällar märkbart.

/Baggen

Annons