Vad är detta för växt?

#1 - 12 mars 2009 19:02
http://s620.photobucket.com/albums/tt286/bulten/?action=view&current=DSC00640.jpg

Har sökt efter bilder som liknar denna växt men har inte hittat nåt, börjar misstänka att det inte är en akvarieväxt.

Är det kanske någon här som har någon gissning vad det kan vara för något?

Inköpt på Djurmagazinet

m.v.h
/bulten
#2 - 12 mars 2009 19:14
Du har nog rätt i att detta inte är någon vatten/akvarieväxt. Skall man hitta namnet på växten blir det nog att titta i böcker om krukväxter.
#3 - 12 mars 2009 19:24
Påminner om Ophiopogon japonicum, den brukar ju säljas som "ciklidgräs" till intet ont anande akvarister...
#4 - 12 mars 2009 19:29
Sleaper: Tack för svar, tråkigt att dom säljer sånt.. Har läst här inne att dom säljer växter som inte är vattenväxter till lättlurade personer, som jag :)

Nästa gång ska jag göra min läxa innan jag handlar :)
mvh
/bulten
#5 - 12 mars 2009 19:32
petnym: Tack, du har rätt, en sån är det.

mvh
/bulten
#6 - 12 mars 2009 19:40
bulten skrev:
petnym: Tack, du har rätt, en sån är det.

mvh

/bulten

har du trädgård kan du plantera ut den ute, och hoppas att den klarar vintern. den kan göra det om det är en mild vinter. då blommar den med vackra små lila/vita blommor har jag för mig.

problemet med den växten du har är att den inte trivs i karet och den trivs heller ej som krukväxt.
#7 - 12 mars 2009 19:56
Flaxss skrev:
har du trädgård kan du plantera ut den ute, och hoppas att den klarar vintern. den kan göra det om det är en mild vinter. då blommar den med vackra små lila/vita blommor har jag för mig.

problemet med den växten du har är att den inte trivs i karet och den trivs heller ej som krukväxt.

Har ingen trädgård så det blir tyvärr soptunnan, men tack för tipset! Skulle ju kunna ha den kvar i akvariet tills den blir ful men känns inge kul, jag satsar nog på en riktig akvarieväxt istället, och den köper jag på något annat ställe :)
#8 - 12 mars 2009 20:03
Lämna tillbaka den där du köpte den så kanske handlaren lär sig något...
#9 - 12 mars 2009 20:10
Hej sakta farten nu grabbar det finns en släk till denna växt vid namn Sagittria, Sagittaria latifolia, Sagittiasubulata och en som heter Vallisneria spiralis, så nog kan det vara en aqvarie växt.
#10 - 12 mars 2009 20:22
Ballte skrev:
Hej sakta farten nu grabbar det finns en släk till denna växt vid namn Sagittria, Sagittaria latifolia, Sagittiasubulata och en som heter Vallisneria spiralis, så nog kan det vara en aqvarie växt.

Hej Ballte! Googlade på dom namnen men tyvärr var dom inte lika min växt, däremot var ophiopogon japonicum väldigt lik.

http://www.aquapflanzen.net/images/big/ophiopogon_japonicum_bund.jpg

mvh
/bulten

Annons