Vad är detta för växt?

#1 - 1 februari 2011 23:43
Dagens besök i akvarieaffären slutade (som vanligt) med ett impulsköp. Denna gång blev det en växt, som jag vet är av släktet [SIZE=2][COLOR=black]Echinodorus, men jag lyckas inte med hjälp av artbeskrivningarna här på sidan klura ut exakt vad växten heter. Någon som vet?[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Bild:[/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[COLOR=#0000ff]http://data.fuskbugg.se/skalman02/___IMG_0382.JPG[/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=black]Jag är medveten om att bilden är felvänd men min dator är inte riktigt samarbetsvillig för tillfället...[/COLOR]
#2 - 2 februari 2011 04:22
kanske Echinodorus cordifolius ssp. fluitans? 20-40 cm I så fall hör den till de snabb växande svärdplantor...

men jag tycker att det liknar mer en Echinodorus bleheri, höjd 20-50cm - jag har själv en double red av den
- i så fall är det en mycket lätt växt - du behöver bara se till att den har näring runt fötterna.

Peta ner någon typ kulor eller gelekapslar med näring. (jag använder Aqua Care gelekaplsar plus med kväve o fosfor)....
det gäller föresten alla svärdsplantor...

men visste inte akvariebutiken vad de sålde?
#3 - 2 februari 2011 09:20
Jag tänkte först också att det var en vanlig bleheri men den har så smala blad? Well well, det är en svärdsplanta hursomhelst ;)

Akvariebutiken visste nog mycket väl vad de sålde men det var jag som inte riktigt hade ro i kroppen att stanna upp och tänka. Ett spontanköp när det är som bäst (sämst?) ;)
#4 - 2 februari 2011 20:52
hmm det skulle kunna vara en amason oxå men de ser man inte så ofta numera och jag tycker den känns för grov från bilden ...
#5 - 9 februari 2011 13:04
Spontant säger jag E. bleheri, fast i rätt taskig kondition...

Hilsen,

/P

Annons