vad är detta för sorter?

#1 - 10 augusti 2008 12:45
jag har ett antal fiskar som jag inte har riktigt koll på vad de tillhör för art rioktigt, jag köpte nyss ett 375liters akvarium och fick då med dessa skumma arter, övriga arter i akvariumet som jag redan känner till är ju eldbukarna, malawi golden, rödzebra, scalare och malarna.

De jag är osäker på är
*den enorma blå fisken med röda inslag och fenor med vita kanter

* Den ljusare blå fisken som är lik den förra jag beskrev men har ett annorlunda ansikte och orange kanter på fenorna istället för vit

* sen den gula som blir jagad av den ljusblå fisken, den liknar den fisken i ansiktet och storlek o mönster, det enda som skiljer är färgerna, denna är ju rostgul dess yngel ser exakt ut som mina rödzebra yngel med skillnaden att de här e med rostfärgade ljusrandiga, kan det vara hona hane eller e de helt olika arter?

vad kan det vara för arter? någon som kan briljera för en som vill lära sig med =)?

" target="_blank">
#2 - 10 augusti 2008 20:27
är det verkligen ingen som vet?

är det verkligen ingen som kan se vad det är för arter? det är ju synd=(
#3 - 10 augusti 2008 22:17
[FONT=arial,sans-serif][SIZE=-1]Kolla in på www.ciklid.se och fråga där. =)
[/SIZE][/FONT]
#4 - 12 augusti 2008 14:15
tack

[FONT=arial,sans-serif][SIZE=-1]Kolla in på www.ciklid.se och fråga där. =)

[/SIZE][/FONT]

Tack Sofia, det ska jag göra!!
#5 - 12 augusti 2008 14:28
Du kommer att behöva bilder. Det är hopplöst att identifiera de flesta malawis bara på beskrivning.
#6 - 12 augusti 2008 14:31
Azur skrev:
Du kommer att behöva bilder. Det är hopplöst att identifiera de flesta malawis bara på beskrivning.

Finns ju en film :) Men ja, bilder är nog enklare, då rör de sig inte så mycket :p
#7 - 12 augusti 2008 14:55
En av dom är i alla fall en eldbuk, men det kanske inte var den du frågade om.
Thorichthus meeki.

/kenneth
#8 - 12 augusti 2008 14:59
micc skrev:
övriga arter i akvariumet som jag redan känner till är ju eldbukarna

Hoppas det räckte khedlund. ;)
Bilagor:
#9 - 12 augusti 2008 17:03
hehe

hehe tack hedlund men nja eldbuken va inte så svårt, den hade ja koll på;) men tack ändå..de e de andra som e kluriga..
#10 - 12 augusti 2008 17:05
Den stora blågrå med en roströd fläck bakom ögat ser ut att vara vanskapt (huvudformen är väldigt konstig).
#11 - 12 augusti 2008 17:05
Micke_A skrev:
Finns ju en film :) Men ja, bilder är nog enklare, då rör de sig inte så mycket :p

Ja de e väl tyvärr så,de e för rackarns snabba.. men för de som vill så e ja medlem på zoonen.se och där finns bilderna..=)
#12 - 12 augusti 2008 17:27
Azur skrev:
Den stora blågrå med en roströd fläck bakom ögat ser ut att vara vanskapt (huvudformen är väldigt konstig).

Mmm...inte vanskapt kanske , jag själv tycker att huvudet påminner om en Cyrtocara moorii, Blue Dolphin...men de e ju min tanke..
#13 - 12 augusti 2008 20:39
Den största ser ut som en Copadichromis borleyihane, (kadango red fin) och den vanskapta kan vara en väldigt fet Pseudotropheus tropheops Chilumbahane.
#14 - 12 augusti 2008 22:32
micc skrev:
jag har ett antal fiskar som jag inte har riktigt koll på vad de tillhör för art rioktigt, jag köpte nyss ett 375liters akvarium och fick då med dessa skumma arter, övriga arter i akvariumet som jag redan känner till är ju eldbukarna, malawi golden, rödzebra, scalare och malarna.

De jag är osäker på är

*den enorma blå fisken med röda inslag och fenor med vita kanter

* Den ljusare blå fisken som är lik den förra jag beskrev men har ett annorlunda ansikte och orange kanter på fenorna istället för vit

* sen den gula som blir jagad av den ljusblå fisken, den liknar den fisken i ansiktet och storlek o mönster, det enda som skiljer är färgerna, denna är ju rostgul dess yngel ser exakt ut som mina rödzebra yngel med skillnaden att de här e med rostfärgade ljusrandiga, kan det vara hona hane eller e de helt olika arter?

vad kan det vara för arter? någon som kan briljera för en som vill lära sig med =)?

" target="_blank">

jag tror den gula är en Pseudotropheus saulosi hona om jag inte såg fel tror jag du har en hane också .såg lite stor ut men är rätt så säker:)
#15 - 13 augusti 2008 15:38
tack

Jag får tacka för alla svar, konstaterar att den gula är en red top chilumba hona, och den ljusblå samma art fast hane...

Den stora blå fisken är en borleyi hane..

Den randiga blå fisken kvarstår dock som ett litet frågetecken..

För övrigt vill jag tacka alla för de bra svaren..!!

MVH Micc
#16 - 13 augusti 2008 15:57
micc skrev:
Jag får tacka för alla svar, konstaterar att den gula är en red top chilumba hona, och den ljusblå samma art fast hane...

Den stora blå fisken är en borleyi hane..

Den randiga blå fisken kvarstår dock som ett litet frågetecken..

För övrigt vill jag tacka alla för de bra svaren..!!

MVH Micc

Ingen som tror att det kan vara
[SIZE=2]Iodotropheus sprengerae hona o hane ist? och den randiga en Cynotilapia afra chimate?
[/SIZE]

Annons