Vad är detta för sorter?

#1 - 25 november 2012 09:24
Hej
Jag undrar vad detta är för sorter, jag vet att det är någon typ av Malawi eller tangyika och jag vet också att dom inte är renrasiga. :)

Hittar inte vart man lägger in bild så länkar till min tråd i akvariefisk.ifokus.
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/50b0cf8ed3b4fd103a0005d4-vad-for-fiskar-ar-detta
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 november 2012 10:29
Det är en Malawiciklid - men vilka som som det är korsning emellan är omöjligt att säga. Det finns ju åtskilliga hundra arter att välja emellen och ingen vet ju hur korsningar mellan de olika arterna ser ut.

Om du vet vilka arter som gick ihop de akvariet där de "blev till" så kan man antagligen räkna upp vilka som var föräldrarna av dessa - annars är det omöjligt.
#3 - 25 november 2012 12:46
Okej, hur ser man skillnad på malawi och tangyika? Lite nyfiken bara :)

Jag vet inte vad för sorter som gick ihop innan dessa blev till eftersom dom är köpta på en djuraffär som "matfisk"
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 25 november 2012 13:04
anoki skrev:
Okej, hur ser man skillnad på malawi och tangyika? Lite nyfiken bara :)

Nja - det finns väl inget specifikt som skiljer - men håller man på med fisk så VET man.

Så är det är det ju även ofta även om det finns specifika skillnader. T.ex. så kan inte jag den vetenskapligt korrekta definitionen för vad som utmärker familjen Cichlidae (dvs cikliderna) - ändå vill jag nog påstå att jag i 999 fall av tusen kan se om en fisk är en ciklid eller inte.
#5 - 25 november 2012 13:10
Vad är det för djuraffär som säljer hybrider/korsningar. Väldigt oseriöst måste jag säga. Det är en sak om man får korsningar hemma i sina egna kar, det är sånt som lätt kan hända. Men en djuraffär som säljer dessa tycker jag är oseriöst.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 25 november 2012 13:20
Vad är det för djuraffär som säljer hybrider/korsningar. Väldigt oseriöst måste jag säga. Det är en sak om man får korsningar hemma i sina egna kar, det är sånt som lätt kan hända. Men en djuraffär som säljer dessa tycker jag är oseriöst.

Nja - det primära är väl att man informerar om detta och att man inte lurar någon. Så har ju inte skett i detta fall.

Sedan rent allmänt så är det ju ofta väldigt svårt at se skillnad på urvalsodlat och framkorsat. Men alla dessa "fire fish" aulonocaror, alla diskus, alla vanliga svärdbärare alla vanliga platy etc är i alla fall resultatet av såväl korsningar som av urvalsodling.
#7 - 25 november 2012 13:39
Men, hur gör jag då om jag skulle vilka ha nån/några fler sorters fiskar tillsammans med dessa? ser ju roligare ut
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 25 november 2012 14:01
anoki skrev:
Men, hur gör jag då om jag skulle vilka ha nån/några fler sorters fiskar tillsammans med dessa? ser ju roligare ut

I princip så kan alla malawi korsa sig med varandra och de ger även fertil avkomma.
För att minska risken så skall man
1/ Alltid ha rätt många av samma art och gärna också flera honor till varje hane. Det är absolut förbjudet att ha singelfiskar - de korsar sig alltid.
2/ Inte hålla fiskar ihop som liknar varandra (gäller både för hanen och honan)
#9 - 25 november 2012 14:29
Räcker de då att jag har en hane och två honor eller bör jag ha fler honor? Isåfall hur många.

Så jag kan i regel sätta in ett stim med någon annan malawi bara dom inte är lika dom jag redan har?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 25 november 2012 15:26
anoki skrev:
Räcker de då att jag har en hane och två honor eller bör jag ha fler honor? Isåfall hur många.

Så jag kan i regel sätta in ett stim med någon annan malawi bara dom inte är lika dom jag redan har?

Nu skriver du ju inget om hur stort akvarium du har etc.
Men i princip är det bästa att aldrig ha mer än 2-3 arter (som inte liknar varandra och ha många av varje art (hur många beror på akvariets storlek).
#11 - 25 november 2012 16:38
okej, för akvariumet är 150l
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 25 november 2012 17:17
anoki skrev:
okej, för akvariumet är 150l

Då beror det ju på vilka arter du har - men hybriden på fotot blir sannolikt för stor för ett 150 liters akvarium.

Men satsar man på fiskar lämpliga för ett 150 liters så skulle jag haft totalt kanske 12-13 fiskar
#13 - 25 november 2012 20:31
Tycker 150 liter är för litet oavsett vad för malawi det gäller (bortsett från yngel/ungdjur) . Minst 200 l, enligt mig.
#14 - 25 november 2012 20:48
okej, tack för svaren
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 25 november 2012 20:59
Auratusen skrev:
Tycker 150 liter är för litet oavsett vad för malawi det gäller (bortsett från yngel/ungdjur) . Minst 200 l, enligt mig.

Nåja, nog fins det en hel del malawi som även funkar bra i ett 150 liters (även om det som sagt alltid är bättre med ett större). Det primära är dock längen på akvariet och inte literantalet - men jag antog att ditt akvarium var ca. 95 cm långt.

Dock så behöver nästan alla arter i "Haplis-gruppen" dit hybriden hör - ett längre akvarium.
#16 - 28 november 2012 08:57
Nja - det primära är väl att man informerar om detta och att man inte lurar någon. Så har ju inte skett i detta fall.

Sedan rent allmänt så är det ju ofta väldigt svårt at se skillnad på urvalsodlat och framkorsat. Men alla dessa "fire fish" aulonocaror, alla diskus, alla vanliga svärdbärare alla vanliga platy etc är i alla fall resultatet av såväl korsningar som av urvalsodling.

Jo det har du ju rätt i

Annons