Vad är detta för sorter?

#2 - 19 september 2010 13:58
Det är vanlig ancistrus, Ancistrus cirrhosus. Den första är normalformen (troligen en ung hona), den andra är en gul odlingsform, tror den brukar kallas L144a eller nåt (troligen också en hona).
#3 - 19 september 2010 14:28
oki
#4 - 19 september 2010 14:48
Azur skrev:
Det är vanlig ancistrus, Ancistrus cirrhosus. Den första är normalformen (troligen en ung hona), den andra är en gul odlingsform, tror den brukar kallas L144a eller nåt (troligen också en hona).

Är det Ancistrus sp. L144 du menar nu? Eller vet du något om den ev. klassificeringen som den sk. L-144-blandningen inneburit så den nu fått ett eget namn?
#5 - 19 september 2010 15:17
Jag kan inte L-nummer klassifieringen alls, det var bara min minnesbild att den gula odlingsformen av ancistrus med svarta ögon brukar kallas L144a.
#6 - 19 september 2010 15:28
Jepp, ditt minne är inte så dåligt:). Vad jag blev lite förundrad över var om den sk Ancistrus sp. som även kallas L-144 och troligen är en salig blandning av arter hade blivit "bestämd" och fått ett namn, och då Ancistrus cirrhosus.

Nu är den albino Ancistrusen som kallas (tydligen felaktigt) L-144a och den vanliga Ancistrusen (även det felaktigt)L-144 samma art/sort och ska enligt de som vet kallas kort och gott Ancistrus sp. och inte ha ett eget L-nummer eftersomdet är en framodlad variant.
Ancistrus cirrhosus är säkerligen inblandad i korsningsmalen som de flesta köper i affärerna, då det finns många likheter men den då inte kan artbestämmas som detta.

Detta är inget som jag kan skriva under på, utan info från diverse källor som iofs är trovärdiga och tills jag ser något som motbevisar saken så får jag ge mig än så länge;):p...
#7 - 19 september 2010 15:48
Det enda som skiljer vanlig ancistrus från vildfångade ex av Ancistrus cirrhosus är att de vildfångade har en mer orange ton på de ljusa prickarna, och det kan bero på fodret eller naturlig variation mellan populationer.
Det är fullt tänkbart vanlig akvarieancistrus är en hybrid med blandursprung (det är därför planetcatfish kallar den Ancistrus cf. cirrhosus), men det är i så fall inget som syns.
#8 - 19 september 2010 16:54
I vilket fall, så är den faktiskt väldigt snygg:)!
#9 - 19 september 2010 21:50
ok ja det är snygga (små) underverk gillar malar av olika sorter :)
ett stim pansar malar är kul att ha för dom är verkligen upp och ner och överallt ;)
har 5st metallpansar malar än så länge
#10 - 21 september 2010 21:16
Det fanns en utmärkt utredning om vilken art eller vilka arter som ingick i den vanliga "akvarieancistrusen" och varför i Guardians of catfish tidning för några år sedan. Tyvärr minns jag inte detaljerna trots att det var jag som översatte artikeln.
#11 - 12 oktober 2010 17:05
inom loppet av en vecka har 2 av mina 3 malar dött, jag tror att dom blivit gamla och slitna då dom följde med akvariet när jag köpte det och dom hade haft akvariet innan mig i 3år och om jag fattat dom rätt så köpte dom malarna fullvuxna, men hur länge lever dessa malar vi talat om längre upp i tråden?
#12 - 12 oktober 2010 19:11
Jag har en VF Ancistrus hona på jobbet och hur gammal hon var när jag köpte henne kan man inte säga, men karet har varit igång i 7 år nu och hon har hängt med sedan starten...
#13 - 12 oktober 2010 19:33
hur länge lever dessa malar vi talat om längre upp i tråden?

Vet inte vad max är men 10-12 år gamla ancistrus är hyfsat vanliga.
#14 - 12 oktober 2010 19:38
Jag känner till två killar i min stad som har varsin Ancistrus på 18 respektive 20 år. Åtminstone den 20-åriga har varit i killens ägo sen yngeldagarna =)

Annons