Vad är detta för sort av Corydoras ?

#1 - 18 augusti 2007 18:38
Jag kunde inte motstå frestelsen att köpa ett gäng av dessa men tyvär visste inte handlaren riktigt vad det var för typ, men han påstod att det skulle vara en dvärgvariant som bara blev ca 3 cm och den enda jag då kan tänka mig att den skulle vara är Corydoras pygmaeus men jag tycker inte det det stämmer riktigt med bilden i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=310

Kanske nån här känner igen den lille gynnaren och kan tala om vilken typ det är ?
#2 - 18 augusti 2007 18:50
Jag skulle säga att det inte är en Cory alls, utan Aspidoras pauciradiatus, hade så´na själv för nå´t år se´n.
#3 - 18 augusti 2007 18:51
Nej detta är ingen pygmeus utan en annan dvärg
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=779
Lycka till med dessa helt underbara dvärgar
#4 - 18 augusti 2007 18:55
Ahh, jag såg dessa små gynnare i vår zooaffär idag, och såg att det stod ett annat namn än Cor. pygmaeus, men minns inte vad det stod.
Edit: Aha nu såg jag att du fått svar

(Liten parantes bara: Jag måste få påpeka att oavsett artens namn så vill dessa, liksom alla andra corydoras ha väldigt finkornig sand, typ den finaste eller näst finaste rådasanden eller liknande, som de kan böka i och "sila" i munnen och ut mellan gälarna efter mat.. Din sand är alldeles för grov, men det är bara min åsikt. Jag hade själv så grov sand (engelsk sjösten liknande den på bilden) till mina corydoras, de mådde inte bra och deras skäggtömmar nöttes ner / frättes ner av bakterier som samlas i grusets "gropar". Sen gjorde jag ett litet hörn i akvariet med finkornig sand, och då låg de bara i detta hörn hela tiden, vilket visade hur bra de trivdes i denna. Till slut flyttade jag dem till ett eget kar, och nu mår de bra igen, deras skäggtömmar har växt ut till viss del och de har ett helt annat beteende.)
#5 - 18 augusti 2007 19:18
Tack så mycket för svaren då vet jag vad det är som jag köpt.

toccata: Du har så rätt om sanden, dom ska få finkornig sand så fort som möjligt, det är bara en tillfällig bostad dom har nu.

Annons