Vad är detta för räka med klor? *bild*

#2 - 24 juni 2008 00:13
Imageshack-bilder laddar aldrig för mig (jag är övertygad om att de stryper bandvidden till europeiska IP nummer), men "räkor med klor" är vanligen arter av Macrobrachium.
#3 - 24 juni 2008 00:35
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Om det är okej för Jenny kan jag lägga upp de två bilderna på min server (bara för denna vecka dock, eller ännu kortare tid om Jenny vill det) så slipper Azur strul med ImageShack. Jag kan se bilderna i detta nu - på ImageShack, fast utan att veta vad det är för art - men jag vet att det kan vara si och så med det beroende på vad man har för ISP osv.

Jag postar i såfall direktlänkar till bilderna här.

[/SIZE][/FONT]
#4 - 24 juni 2008 03:58
Det är en Macrobrachium av något slag, ser ut att vara en mindre art - men det vet man aldrig :) Lär ju antasta fisk om den får chansen iaf.

//C
#5 - 24 juni 2008 10:41
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Om det är okej för Jenny kan jag lägga upp de två bilderna på min server (bara för denna vecka dock, eller ännu kortare tid om Jenny vill det) så slipper Azur strul med ImageShack. Jag kan se bilderna i detta nu - på ImageShack, fast utan att veta vad det är för art - men jag vet att det kan vara si och så med det beroende på vad man har för ISP osv.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag postar i såfall direktlänkar till bilderna här.[/FONT][/SIZE]

Givetvis. Ta du bilderna. :)
#6 - 24 juni 2008 15:39
Jenny054 skrev:
Givetvis. Ta du bilderna. :)

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sagt och gjort! [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Här finns bilderna:
[/SIZE][/FONT]
[LIST=1]
[*][FONT=Times New Roman][SIZE=3]m01.jpg [/SIZE][/FONT]
[*][FONT=Times New Roman][SIZE=3]m02.jpg [/SIZE][/FONT]
[/LIST]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag tog mig friheten att:
[/SIZE][/FONT]
[LIST]
[*][FONT=Times New Roman][SIZE=3]lägga till din copyrightinformation (rätt ska vara rätt, och det är viktigt eftersom det finns annat upphovsrättsskydddat material på den sajten)[/SIZE][/FONT]
[*][FONT=Times New Roman][SIZE=3]beskära den sista bilden lite - javamossa är snyggare i akvarium än på skärm :)
[/SIZE][/FONT]
[*][FONT=Times New Roman][SIZE=3]lägga till en färgprofil (min Photoshop CS3 gjorde det automatiskt i samband med att jag sparade om filerna efter copyright-grejset...)[/SIZE][/FONT]
[*][FONT=Times New Roman][SIZE=3]döpa om filerna - till skillnad från ImageShack har jag inte 100.000 bilder på sajten... :rolleyes:
[/SIZE][/FONT]
[/LIST]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vidare så har jag skärmat de bildfilerna från sökrobotar. Gör man sökningar på Google, Yahoo! osv. kommer dina bilder alltså ej att synas på den sajten. Hojta till om något av ovanstående är galet enligt dig, så ändrar jag, pronto! :)

[/SIZE][/FONT]
#7 - 24 juni 2008 15:47
Huga, ja visst är det en Macrobrachium av något slag!

Precis som Radioaktiva Räkor säger så kommer den med stor sannolikhet att börja äta fiskar - om den inte redan gjort det...
#8 - 24 juni 2008 17:11
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sagt och gjort! [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Här finns bilderna:[/SIZE][/FONT]

[LIST=1]

[*][FONT=Times New Roman][SIZE=3]m01.jpg [/SIZE][/FONT]

[*][FONT=Times New Roman][SIZE=3]m02.jpg [/SIZE][/FONT]

[/LIST][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hojta till om något av ovanstående är galet enligt dig, så ändrar jag, pronto! :)[/SIZE][/FONT]

Jag hojtar till.. :) Galet? Inte ett dugg!
Tusen tack säger jag för hjälpen! [:-15]

Azur skrev:
Huga, ja visst är det en Macrobrachium av något slag!

Precis som Radioaktiva Räkor säger så kommer den med stor sannolikhet att börja äta fiskar - om den inte redan gjort det...

Hoppsan då. Får skaffa större akvarium till dessa.
Ska bli intressant och se vad dom blir för nått som stora.
Tydligen väldigt lätta och odla med oxå, för zoobutiken hade vuxna exemplar som tog slut fort som attans, sen några veckor senare hittade dom yngel av dessa och jag slog till. :)
#9 - 24 juni 2008 17:56
Jag kan ju säga att det inte var samma art som vårat monster vi hade iaf. Han va ju inte liten direkt. Har väl 15-20cm klor/armar typ och är själv kanske 15.

Förhoppningsvis är det mindre räkor du fått tag på...

//C
#10 - 24 juni 2008 18:38
Jag kan ju säga att det inte var samma art som vårat monster vi hade iaf. Han va ju inte liten direkt. Har väl 15-20cm klor/armar typ och är själv kanske 15.

Förhoppningsvis är det mindre räkor du fått tag på...

//C

Jag fattade det som att dessa blev runt 10-15 cm iaf om jag lyssnade rätt från akvariebutiken.
#11 - 24 juni 2008 18:50
jag tror ja har en sån med.... men när ja köpte min sade dom att det var nån kräfta (tydligen inte). Och ja den attakerar all fisk som kommer i vägen för den, förstör alla växter och den ynglar av sig som bara den :(... Har en men mittiallt fick den rom som blev yngel som dog (alla utom en). Och nu så har den stora fått yngel pånytt...
#12 - 24 juni 2008 19:09
splatt skrev:
jag tror ja har en sån med.... men när ja köpte min sade dom att det var nån kräfta (tydligen inte). Och ja den attakerar all fisk som kommer i vägen för den, förstör alla växter och den ynglar av sig som bara den :(... Har en men mittiallt fick den rom som blev yngel som dog (alla utom en). Och nu så har den stora fått yngel pånytt...

Kräfta kan det ju inte vara heller tycker jag eftersom i Sverige får du inte ha några såna förutom Signal och Flodkräfta pga smittorisker osv.
Och seriösa och stora zoobutiker borde ju inte ta in sånt då anser jag, men å andra sidan kan man inte vara säker.
#13 - 24 juni 2008 19:36
Nä, det är ingen kräfta, det är en räka. En långarms-räka, dvs ur släktet Macrobrachium. Exakt vilken art det är vet jag inte, och därmed inte hur stor eller elak den blir heller.
#14 - 24 juni 2008 19:50
Då var det spikat att det INTE är en kräfta. :-)

Annons