Vad är detta för mask !!!

#1 - 21 februari 2010 19:44
Hej
Har börjat se någon form av mask i karet dom senaste dagarna, är det någon som känner igen vad det är för mask o om den är skadlig samt hur man kan göra för att få bort den.

Nu tänkte jag lägga upp en bild på masken men det verkar som om jag inte kan det.

Masken är iaf vit o ca1-1,5cm lång samt att huvudet är lite spetsigt.
#2 - 21 februari 2010 19:48
Pratar vi om maggot storlek eller sytråds tunn?
#3 - 21 februari 2010 19:55
Hej
masken/maskarna är 10-15mm lång samt 1-1,5mm bred.

hur är det med bilder ska inte alla ha möjlighet att lägga upp det.
#4 - 21 februari 2010 20:02
Trollet01 skrev:
Hej

masken/maskarna är 10-15mm lång samt 1-1,5mm bred.

hur är det med bilder ska inte alla ha möjlighet att lägga upp det.

Bilder kan endast gold medlemmar lägga upp, men du kan länka dina bilder.

Vet inte vad för mask det kan vara. Om det kan vara inälvsparasit eller dyligt. Vad har du för fisk i detta akvarium? Utfodrat med levande foder? Kanske borde du köra en avmaskningskur.
akvavirum
#5 - 21 februari 2010 20:11
Är dom vita? Kan det inte vara planarier? Googla på det och se om det är så de ser ut. Annars finns det något du kan söka på också som heter cyclops. Inget av det är isåfall farligt - även om det inte ser så trevligt ut.
Rör de sig som sniglar? Ser de "platta" ut? Sk plattmaskar kanske?
#6 - 21 februari 2010 20:17
Har två Discus samt ett stim med Kardinaler, matar med Artemia,Mysis, samt att jag några gånger nu senaste tiden matat med ett frysfoder till Discusarna som innehåller musselkött mm så det kanske kommer från det frsta fodret med musselkött.

Skulle aldrig börjat med det ..fan vad gör man för att slå ut dessa maskar då.
#7 - 21 februari 2010 20:21
Trollet01 skrev:
Har två Discus samt ett stim med Kardinaler, matar med Artemia,Mysis, samt att jag några gånger nu senaste tiden matat med ett frysfoder till Discusarna som innehåller musselkött mm så det kanske kommer från det frsta fodret med musselkött.

Skulle aldrig börjat med det ..fan vad gör man för att slå ut dessa maskar då.

Nja fryst mat kan ju inte innehålla några levande masskar om det inte är supermaskar:/
#8 - 21 februari 2010 20:23
akvavirum skrev:
Är dom vita? Kan det inte vara planarier? Googla på det och se om det är så de ser ut. Annars finns det något du kan söka på också som heter cyclops. Inget av det är isåfall farligt - även om det inte ser så trevligt ut.

Rör de sig som sniglar? Ser de "platta" ut? Sk plattmaskar kanske?

Hej
Ja, Ja så ser dom ut Planarier, vet du hur man blir av med dessa också så vore jag ännu mer tacksam.
#9 - 21 februari 2010 21:19
Har läst lite om denna mask nu och kommer att testa o dosera Easycarbo direkt på maskarna, 6ml/dag kan jag köra på utan att överdosera så hoppas jag att det ger resultat.
akvavirum
#10 - 21 februari 2010 21:55
Hoppas du får bort dem.
jag fann denna text som kan vara värt att ha i bakhuvudet också utifall att;
Planarier, som är små, brunaktiga plattmaskar, kan uppträda i mycket stora mängder i samband med överutfodring. De är harmlösa och helt ofarliga för fiskarna, men det ser verkligen otrevligt ut med att akvarium som hemsökts av dem. Även här handlar det om bekämpningsmedel med kopparsulfat. (kolla så fiskarna tål först, L-mal bla?)
Ett bekvämare och ofarligare sätt är att skaffa labyrintfiskar, exmepelvis några guramis av någon art, som äter de här maskarna.
Ytterligare en metod är att höja vattentemperaturen till 32 grader vilket tar död på planarierna. Kontrollera dock först om fiskarna i akvariet klarar en så hög temperatur!
#11 - 22 februari 2010 07:28
Diskus klarar utan problem 32 grader. Värre kan det bli med kardinalerna. För övrigt tycker inte jag att man skall hålla diskus under 29-30grader då det oftast brukar medföra en massa skit med dem då. Mata mindre är en fördel med för att utrota dessa Planarier. Man kan ju även slamsuga gruset och sedan köra kurering med höjd temperatur, mindre matning och ev. preparat.
//Camilla
#12 - 22 februari 2010 16:31
C.Ciklid skrev:
Diskus klarar utan problem 32 grader. Värre kan det bli med kardinalerna. För övrigt tycker inte jag att man skall hålla diskus under 29-30grader då det oftast brukar medföra en massa skit med dem då. Mata mindre är en fördel med för att utrota dessa Planarier. Man kan ju även slamsuga gruset och sedan köra kurering med höjd temperatur, mindre matning och ev. preparat.

//Camilla

Jo lite mindre matning blir det men vill nog helst inte höja till 32 grader för alla växter som finns i karet o naturligtvis för Kardinalernas skull också.

Annons