vad är detta för fiskar

#1 - 8 juli 2008 16:22
ja alltså jag har bla zebraciklider i karet,finns 2 yngre fiskar nu i karet,,som är randiga,men enligt mig en mer avlång form än zebrorna.Kan dom ha blandat sig med någon annan sort i karet?

Har ett videoklipp,den börjar med att jag förföljer den lilla som jag tror är en blandning,,sen kommer en lite större randig..vad är det för sort??Munnen,kroppsformen,ränderna o ögonen ser inte ut som på zebrorna på den lilla.

" target="_blank">

Sen har jag en randig mal,väldigt mörk bild på filmen,,och den bara låg stilla,men förhoppningsvis ser man något endå.Den är mörkbrun med typ guldbruna ränder

" target="_blank">

sorry för kass bildkvalitet osv

har också en svart fisk,,som nästan liknar en mal med långa spröt som endast simmar upp o ner...vad kan det vara för art?
#2 - 8 juli 2008 16:50
rassa skrev:
har också en svart fisk,,som nästan liknar en mal med långa spröt som endast simmar upp o ner...vad kan det vara för art?

är det den med röd stjärtfena på filmerna. isf så är det en eldstjärt
#3 - 8 juli 2008 16:53
hahaha nej det är ingen eldis,,den är mycket större..här är kass film på den med

" target="_blank">
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 8 juli 2008 17:05
På den första videon så upptäckte jag tre olika malawiarter forutom zebracikliderna och eldstjärten.

Sannolikt var det dels Labeotropheus trewavasae (spräcklig med röd ryggfena), Metriaclima lomabdoi (lodräta band) samt Metriaclima greshakei (ljust blå med röd ryggfena).

Malen på andra videon kan ev. vara en peckoltia-art
#5 - 8 juli 2008 17:17
tack kjell,,men den där lilla som jag förföljde,,visst ser den ut som en lomabdoi mer än en zebra..?greshakein,lomabdoi och trewavasaen har inga par..dom är alltså ensamma.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 8 juli 2008 17:19
rassa skrev:
tack kjell,,men den där lilla som jag förföljde,,visst ser den ut som en lomabdoi mer än en zebra..?greshakein,lomabdoi och trewavasaen har inga par..dom är alltså ensamma.

Du det var lite svårt att hänga med i ditt förföljande;), men som jag uppfattade så verkade åtminstone en rätt liten vara en lombardoi, men det var också en rätt stor som sågs.
#7 - 8 juli 2008 17:24
jo den stora e ju vuxen,,men den lilla har jag inte köpt,,den är född i karet,finns en till fast mindre..så eftersom jag inte har 2 st lombardoi vem har den förökat sig med då?

a jag vet kasst filmat sorry
#8 - 8 juli 2008 17:25
Ja, att zebror kan smygbefrukta andra cikliders ägg fick jag erfara när jag hade zebror ihop med Jack Dempsey. Men det där ser helt klart ut som en malawi, och de lekarna har jag svårt att tänka mig att den centralamerikanska zebran kan infiltrera.
#9 - 8 juli 2008 17:47
ja men knepigt att det bara dyker upp skumma fiskar sådär
#10 - 12 juli 2008 11:11
Tror inte heller att zebra ciklider kan befrukta lombardoi ägg, då dom som sagt är Syd-Amerikanska substrat-lekare mot Afrikanska Malawi- munruvare!
Vad jag kunde se så var dom stora cikliderna alla hanar!?
ca 7 sekunder in i filmen skymtar en mörk ciklid som du inte nämnt, kan dock inte se vilken art!?
Säkert att du inte har haft någon honfisk i karet för länge sen?
Dom små randiga ser ganska gamla ut och kan ha funnits i karet sen åtskilliga månader!
Dom liknar ju Lombardoi hanen, så han kan nog vara fadern.
Dessutom tror jag inte att Zebra cikliderna kan klara att föda upp yngel i ett kar med andra stora rovlystna ciklider utan ägg och yngel blir nog snabbt uppätna!
Lättare för munruvare och ynglena är dessutom ganska stora när dom släpps ut och en del kan nog gömma sej och överleva.
Vad gäller den lilla randiga malen så liknar det en L204 Panaque sp.
Har själv haft såna dom säljs som ganska små, men kan bli uppemot 15 cm stjärtspröt inräknade.
Upp och nedvändare är en Synodontis, dock inte säker på vilken art!

Thaifighter
#11 - 13 juli 2008 09:28
Att filmen inte är av kvalitet för att visas på discovery behöver du inte skämmas så mycket för, det framgår klart och tydligt att de småcikliderna du undrar över är korsningar, mellan olika malawiarter, de centralamerikanska sebracikliderna är inte inblandade.

Den mörka fisken i början av filmen är ingen mbuna, kanske en Aulonocara.

Vad som mer framgår tydligt av filmen är att det är hög tid att göra delvattenbyte, och att det behöver göras oftare i fortsättningen.

Annons