Vad är detta för fisk?

#1 - 9 april 2007 08:44
Hej alla kunniga akvarister!
Jag är verkligen nybörjare och har en fråga som nog kan anses oerhört korkad. Men kan någon berätta för mig vad detta är för slags fisk? http://www.kornhult.com/fisk/fisk.jpg

Mycket tacksam för svar!
/Rosengren
#2 - 9 april 2007 08:48
En hane i varje fall, som ser ut att vara en molly.
#3 - 9 april 2007 08:50
Metalmaid skrev:
En hane i varje fall, som ser ut att vara en molly.

Tack för svaret!
Det som är (om möjligt) ännu dummare är att man i akvarieaffären trodde att det var en Platy - men jag tycker inte att det verkar stämma...

Suck...
#4 - 9 april 2007 08:55
Det är ingen platy utan en mollyvariant.
#5 - 9 april 2007 08:57
Japp. Molly.
#6 - 9 april 2007 09:08
En till bild

Hej igen!
Återigen tack för svaren.
Här har jag lagt upp ytterligare en bild där man ser ännu en färgvariant på arten. Om det nu är samma fisksort, vill säga...
http://www.kornhult.com/fisk/fisk2.jpg

Den översta är en hona och den nedre är en hane - om jag nu förstått det hela rätt.
I mitt akvarium har jag ytterligare två hanar men dessa är ljusa, precis som honan på bilden.

Hälsningar
/Rosengren
#7 - 9 april 2007 09:28
är det inte en segelfens molly? ser ut som det:)
#8 - 9 april 2007 10:03
Dacke skrev:

Den tanken har slagit mig också fast det är ju bara den ena hanen som har större ryggfena. De andras är inte speciellt utvecklade. Kan det vara för unga fiskar? Dom är ca. 6 -7 cm. med stjärtfenan inräknad.
#9 - 9 april 2007 16:52
Dacke skrev:

Just precis, helt rätt!
#10 - 9 april 2007 19:30
De som är ljusa är nog vanliga silvermollys då skulle jag tro.
#11 - 9 april 2007 19:36
jag tycker det bestämt ser ut som en segelfensmolly, hannen iallafall, honan är jag lite mer osäker på, antingen silvermolly eller en segelfensmolly.
#12 - 9 april 2007 21:35
Poecilia velifera :)
#13 - 9 april 2007 21:38
zoomi skrev: