Vad är detta för fisk?

#1 - 9 april 2007 08:44
Hej alla kunniga akvarister!
Jag är verkligen nybörjare och har en fråga som nog kan anses oerhört korkad. Men kan någon berätta för mig vad detta är för slags fisk? http://www.kornhult.com/fisk/fisk.jpg

Mycket tacksam för svar!
/Rosengren
#2 - 9 april 2007 08:48
En hane i varje fall, som ser ut att vara en molly.
#3 - 9 april 2007 08:50
Metalmaid skrev:
En hane i varje fall, som ser ut att vara en molly.

Tack för svaret!
Det som är (om möjligt) ännu dummare är att man i akvarieaffären trodde att det var en Platy - men jag tycker inte att det verkar stämma...

Suck...
#4 - 9 april 2007 08:55
Det är ingen platy utan en mollyvariant.
#5 - 9 april 2007 08:57
Japp. Molly.
#6 - 9 april 2007 09:08
En till bild

Hej igen!
Återigen tack för svaren.
Här har jag lagt upp ytterligare en bild där man ser ännu en färgvariant på arten. Om det nu är samma fisksort, vill säga...
http://www.kornhult.com/fisk/fisk2.jpg

Den översta är en hona och den nedre är en hane - om jag nu förstått det hela rätt.
I mitt akvarium har jag ytterligare två hanar men dessa är ljusa, precis som honan på bilden.

Hälsningar
/Rosengren
#7 - 9 april 2007 09:28
är det inte en segelfens molly? ser ut som det:)
#8 - 9 april 2007 10:03
Dacke skrev:

Den tanken har slagit mig också fast det är ju bara den ena hanen som har större ryggfena. De andras är inte speciellt utvecklade. Kan det vara för unga fiskar? Dom är ca. 6 -7 cm. med stjärtfenan inräknad.
#9 - 9 april 2007 16:52
Dacke skrev:

Just precis, helt rätt!
#10 - 9 april 2007 19:30
De som är ljusa är nog vanliga silvermollys då skulle jag tro.
#11 - 9 april 2007 19:36
jag tycker det bestämt ser ut som en segelfensmolly, hannen iallafall, honan är jag lite mer osäker på, antingen silvermolly eller en segelfensmolly.
#12 - 9 april 2007 21:35
Poecilia velifera :)
#13 - 9 april 2007 21:38
zoomi skrev:
jag tycker det bestämt ser ut som en segelfensmolly, hannen iallafall, honan är jag lite mer osäker på, antingen silvermolly eller en segelfensmolly.

De ljusa är också segelfenor. Har sett en hel del av den där typen i butikerna på sista tiden. Några är helgula, medan andra har ljusare kropp, med mer gult i fenor och stjärt. Kanske är en ny avelsform, med en viss variation.

Riktigt vackra är de också, de ex. jag har tittat på, har sett friska och frodiga ut.

MVH/Anita
#14 - 12 april 2007 15:46
Limia1 skrev:
De ljusa är också segelfenor. Har sett en hel del av den där typen i butikerna på sista tiden. Några är helgula, medan andra har ljusare kropp, med mer gult i fenor och stjärt. Kanske är en ny avelsform, med en viss variation.

Riktigt vackra är de också, de ex. jag har tittat på, har sett friska och frodiga ut.

MVH/Anita

Japp det är segelfensmolly köpte sådanna förra veckan. En var med yngel den har fött nu o det är runt 40 yngel riktigt kul faktiskt. Det är en väldigt fin fisk tycker ja.:D
#15 - 12 april 2007 16:52
Japp det är segelfensmolly köpte sådanna förra veckan. En var med yngel den har fött nu o det är runt 40 yngel riktigt kul faktiskt. Det är en väldigt fin fisk tycker ja.:D
ja dem första 40 va lite kul men nu efter 150 så är det mindre skoj....:(
#16 - 13 april 2007 13:56
Håller med några överstående. Helt klart segelfensmolly!
#17 - 13 april 2007 15:15
åheim skrev:
ja dem första 40 va lite kul men nu efter 150 så är det mindre skoj....:(

Hehe ja kan förstå det;) Men nu hade ja sån himmlans tur att igår kväll kom min granne som ska flytta om nån vecka o frågade om ja ville ha ett akvarie till mina yngel. O jag sa såklart ja tack. men när ja kom in till dom o skulle hämta det så var det ett ca 100 L o det ja har nu är 150 men ja hade ju trott att det va ett typ 30-40 liters. men nu simmar alla 40 i det o har det bra. Jag fick lov o klämma in det i mitt rum som just nu ser ut som en akvariebutik med 2 stora o 2 små akvarium på en yta som är ca 10km2. men det är ju såå kul med akvarium:D
#18 - 13 april 2007 16:14
har för mig att antalet fenstrålar på ryggfenan skiljer på latipinna och velifera,
någon som vet antal strålar på respektive?
/Mvh Micke

Annons