Vad är detta för firre?

#1 - 4 november 2003 22:13
Hej. Vad är det för firrar som jag har?

Har fått dom av en bekants bekanta och dom har inte en susning.

Har tittat lite här på zoopet (gått igenom alla firrar) och tror mig veta att det är Metriaclima Zebra "Lumbaulo"

Bild på en Hanne.
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=122686#

Och en bild på en hona
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=122688#
#2 - 4 november 2003 22:18
Jag tror det kan vara en Metriaclima Greshakei "Makola".
#3 - 4 november 2003 22:19
"Makokola" [:-91]
#4 - 5 november 2003 10:54
Vet inte om jag tycker dom är så lika!

kan tillägga att en av de andra hanarna (de som inte är dominanta) har en blåare ton på kroppen.

Skall försöka ta lite fler bilder.
#5 - 7 november 2003 14:53
Jag ger mig nog faktiskt,

Alla bilder jag sett stämmer rätt bra förutom ryggfenan som på alla bilder ,utom några jag hittade idag på en polsk sida, har varit orange och på mina så är den ljusgul.

Tack för hjälpen, mycket roligare nu när jag vet vad jag har.
#6 - 7 november 2003 15:41
hejsan
jag kan inte så jätte mycket om fiskarna, då jag är nybörjare men jag har metriaclima greshakei och den översta bilden på hanen överensstämmer inte ett dugg med mina, honan därimot ser ut som mina honor. mina hanar har skarpare orange fena och har mer vit,blå turkos kroppsfärg, den blir vitare när dom är på lek humör. ungefär lika kroppsform som honorna lite större bara. bilden kan ju förvrängas, men jag tycker iallafall inte att den ser ut som mina.

#7 - 10 november 2003 14:54
Enligt dom jag fått fiskarna av så skall det inte vara fråga om någon hybrid.

Och jag är, som du säger, inte alls säker på att det är Greshakei.

Finns det någon annan som kan luska ut vad det rör sig om för fisk?
#8 - 10 november 2003 18:48
Min gissning är att det är en Pseudotropheus sp."zebra mbenji". Den påminner mycket om greshakei, men är inte lika koboltblå, har orange rygg och stärtfena, samt att tvärränderna syns väldigt svagt på kroppen. Det som stör mig på din bild är de väldigt mörkt kolorerade bukfenorna som "zebra mbenji" överlag saknar, men det kan ju bara vara frågan om en genetisk variant.

//Eric

Annons