vad är detta för dammfångst?

#1 - 28 juli 2004 18:47
Jag hade matat flera gånger från denna hink med dammfoder innan jag upptäckte denna sex-benade (insekt?) 1,5 cm långa varelse.
Är detta ALIEN eller vad är det? Vågar nog inte placera det i trädgårdsdammen innan jag får mer information i alla fall...
Glömde bilden:
http://zoonen.com/res/user/177043/galleri/239182/imgp1298_orig_SE.jpg
#2 - 28 juli 2004 18:54
Ser ut som ngn form av trollsländelarv, enligt mig. Lite tjockare dock...

Mvh Malawi´n
#3 - 28 juli 2004 19:29
Jag håller med... men inte helt övertygad...
Fast jag skulle nog beskriva den som "kortare" än en trollsländelarv.
Om jag blev övertygad om att den var en trollsländelarv så skulle jag inte ens fundera på att tänka på dammen...
#4 - 28 juli 2004 21:37
Det är en trollsländelarv. 110% säker identifiering.

http://www.habitas.org.uk/dragonflyireland/anatomy_2.htm
#5 - 29 juli 2004 01:19
Jo visst är det en trollsländelarv. Utan någon som helst tvekan. Det är ett rovdjur och ett glupskt sådan. Men varför inte ha den i dammen? Det värsta som kan hända är väl att den ger som på mygglarverna, men det kan väl inte vara fel?
Den jagar precis likadant som sin smalare motpart, och tar inga större byten.
Den här typen av larv hittar du i stort sett i varenda pöl om du letar lite. En larv av guldbrämad dykare däremot kanske skulle kunna ge sig på fiskar i guppy-storlek, så den kanske du inte bör stoppa i dammen om du har skitsmå fiskar där.. :)

Mycket bra bild får jag väl tillägga. Väcker minnen från otal barndoms-sommrar med hink och håv i handen.
#6 - 29 juli 2004 06:39
Det är med största sannolikhet larven av en guldtrollslända (Cordulia aenea) eller någon ängstrollslända (Sympetrum sp.).

Olle
#7 - 29 juli 2004 07:38
OK jag är numera övertygad om att det är trollsländelarv.
Fisken i dammen ifråga är inhemsk, nu cirka 5 cm lång som kom med som yngel vid en tidigare foderfångst och snabba som attan så dom borde kanske klara sej undan...
#8 - 29 juli 2004 11:10
Pjaaa... Trollsländelarver tar småfisk. Å andra sidan får du trollsländelarver i dammen oavsett om du släpper i den där eller inte.

Dykare har jag sett ta vuxna mindre vattensalamander, så de tar säkerligen fisk de med. Precis som med trollsländelarverna så dyker de upp spontant i dammar.

Annons